Groot verschil snelheidsmeter-echte snelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kampie

Lid
Hallo,

ben in het bezit van een octavia I en het viel me op dat er een groot verschil zit in de door mijn snelheidsmeter aangegeven snelheid en mijn door mijn tommie tommie aangegeven snelheid. Dat scheelt 120km/u op de selheidsmeter om 112km/u op mijn tommie tommie. Nu dacht ik dat dat puur een probleem was van mijn auto.
Afgelopen week heb ik testgereden in een fabia, en verdorie, ook die geeft een groot verschil aan tussen de snelheidsmeter en mijn stom stom.

Kan iemand mij uitleggen waarom het verschil bij skoda zo groot is, of is dit een gevalletje toeval?

P.S. ik begrijp dat een snelheidsmeter altijd iets meer aan zou moeten geven, maar ik vind 8 a 9 km bij 120 km/u weel erg veel. Zelfs in de stad is het verschil bij 50 km zo'n 5 km.

Dank voor jullie antwoord(en).

Gr Ton

corsaar

Senior Member
Hoi Ton,

In een ander draadje is hier al uitgebreid over gediscussieerd
Het is meer regel dan uitzondering dat de teller te hoog aangeeft.
115 = 110 127 = 120-121 ezv. Bijna bij alle type auto's

FredV

Banned
Ja, daar is in verschillende draadjes al meer over geschreven.
Een standaard afwijking is er eigenlijk altijd wel.
Wat ook uitmaakt is of je banden nieuw, danwel nagenoeg versleten zijn. In het laatste geval geeft je meter ook meer aan.
Heb je andere wielen/banden eronder met andere bandenmaat, dan geeft dat ook weer een afwijking, naar boven of beneden.
De meters zijn niet ge-ijkt.
Overigens wordt bij navigatiesystemen ook zoiets als aangegeven dat de snelheid NIET als maatstaf genomen mag worden, met andere woorden, ook niet betrouwbaar.

Rene de Wit

Actief lid
Volgens mij het is het ook wettelijk bepaald dat een snelheidsmeter nooit meer mag aangeven dan de werkelijke snelheid.

Bij mijn O1 ben ik er proefondervindelijk (CJIB) achter gekomen dat er maar 2 km/h in zit.

FredV

Banned
Rene, je bedoelt waarschijnlijk minder? Nooit meer betekent dat je in werkelijkheid harder rijdt dan op de meter...

deusjevo

Forumguru
Mijn O1 snelheidsmeter wijkt een kleine 10% naar boven af tov TomTom.
Een snelheidsmeter mag overigens nooit een te lage snelheid aangeven.

Tom Tom (gps navigatie in het algemeen) is ook niet altijd even nauwkeurig gebleken. Afhankelijk van de ontvangst. Dit houdt in dat je afwijking in werklijkheid nog meer of nog minder is.

Dennis

FredV

Banned
Tom Tom (gos navigatie in het algemeen) is ook niet altijd even nauwkeurig gebleken. Afhankelijk van de ontvangst. Dit houdt in dat je afwijking in werklijkheid nog meer of nog minder is.

Dennis
Klopt, Bij TT staat ook expliciet vermeld dat je aan de snelheidsaanwijzing GEEN rechten mag ontlenen.
(dus ook niet: meneer agent, mn TT gaf aan dat ik echt niet te hard reed...)

Kampie

Lid
Ok, mensen, bedankt voor de antwoorden. In grote lijnen komt het erop neer dat het normaal is dat de snelheidsmeter meer aangeeft dan dat je daadwerkelijk rijdt. Toch blijf ik erbij dat het wel veel is als je denkt 120 km te rijden, terwijl je daadwerkelijk maar 112 km rijdt. Enige voordeel dat ik hier nog uit kan halen is dat het brandstofverbruik minder is...

cvegreen

Forumguru
Daar dit elders al uitvoerig besproken is geweest gaat hier een slotje op. het is inderdaad zo dat je snelheidsmeter altijd meer aangeeft dan wat je werkelijk rijdt .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan