Grootlicht assistent

Okki

Donateur
Marc (@Antera) heeft een tijdje geleden bij mij de grootlicht assistent geactiveerd. Verbluffend hoe goed dat werkt. Alleen....ik merk dat als ik, ook overdag, door een tunnel rij dat als je net de tunnel uitrijdt, hij heel even groot licht flitst. Dat zal komen omdat de camera dan even "omhoog" kijkt vermoed ik.

Merken jullie dat ook? Tot nu toe gelukkig nog geen opgestoken middelvingers van voorganger gehad, maar het lijkt voor hun dan alsof ik even zit te seinen.

Okki

Donateur
Ik heb geen idee joh. Ik dacht dat de camara kijkt of er geen tegenliggers zijn er de grootlicht assistent bestuurd. Indien zo, als je omhoog rijdt uit de tunnel ziet de camera even de lucht en als je weer vlak gaat rijden lijkt het voor de camera wellicht een split second donker(der)

Maar het kan ook een lichtsensor zijn?

Ik verzin maar wat hè. Maar de vraag is dus, merken andere dat ook.

hemi24

Forumguru
Je lichtsensor bepaald of het dimlicht wordt ingeschakeld of niet.
Blijkbaar het jij de grootlichtassistent zo laten coderen dat deze altijd aan staat, begrijp ik dat goed?

Waarom deze dan gelijk met het dimlicht het grootlicht activeert is mij een raadsel, zeker als er voertuigen voor je rijden, klinkt dit niet logisch.

eriktv

Forumguru
Ik baal enorm van de grootlichtassistenten. Ik fiets veel met m’n speed pedelec (of andere fietsen) op of langs donkere wegen. En van veel auto’s reageert de assistent (noch bestuurder) op mijn aanwezigheid. Helaas stopt bij veel bestuurders het nadenken als iets automatisch gaat, net als de vele auto’s die op de DRL door de mist rijden.

Geen antwoord op de vraag (want geen ervaring mee), maar zo kan ik de ergernis mooi even van me afschrijven :D. Dank aan degenen die dit lezen en er iets mee doen :bloemen:

JeSko

Forumguru
Herken het maar al te goed @eriktv , dagdagelijks word ik op men fiets verblind door auto's die met irritante grootlichtassistent rijden. Een echt ***systeem.

Canon-Eye

Forumguru
Dank aan degenen die dit lezen en er iets mee doen
Ik hoef er niks mee te doen, want ik gebruik die automaatstand en grootlichtassistent nooit.
Ik bepaal al bijna 6 decennia bij elke start en ook daarna onderweg bewust zelf, op basis van de omstandigheden, welke verlichting er wordt gevoerd. En tot 2018 was dat eigenlijk altijd (minstens) dimlicht, ook overdag, omdat ik de DRL op mijn eerste daarmee uitgeruste auto (F2 Greenline) niet denderend vond.
De huidige Seat heeft prima DRL, dus nu heb ik overdag ook echt wat te kiezen... :)

Okki

Donateur
Blijkbaar het jij de grootlichtassistent zo laten coderen dat deze altijd aan staat, begrijp ik dat goed?

Nee, ik kan het gewoon zelf in of uitschakelen. Zoals gezegd, meestal werkt het perfect. Lees dit als: het groot licht gaat niet aan, want de meeste wegen zijn verlicht en op onverlichte stukken (bijv. na 23:00 uur) rijdt er nog zoveel verkeer dat de grootlicht assistent toch niet aangaat.

hemi24

Forumguru
Leg dan nog één keer uit wat er bij die tunnel (overdag) precies gebeurd.
Dan is de automatisch grootlicht functie toch helemaal niet actief?!?

Okki

Donateur
Mijn dochter zegt altijd " pa, jij kan niet uitleggen" Toch een poging:

1. De grootlicht staat aan (wit groot licht symbooltje brand)
2. De auto licht functie staat aan, het is licht dus....dagrijverlichting brand
3. Ik rij een tunnel in, dus dimlicht gaat aan
4. Na het uitrijden van de tunnel gaat het dimlicht uit (weg loopt omhoog)
5. Op het moment dat de weg weer bijna vlak is, zien je heel snel een flits (net alsof je seint) het groot licht symbooltje flitst heel kort naar blauw

UPDATE: onderstaand is niet het geval
Als het buiten donker is, en dus het dimlicht constant brand, is het resultaat eender.

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Mijn eerste vraag: waarom staat je automatisch grootlicht überhaupt overdag aan…?

Tweede vraag: zou je dit dan ook niet moeten hebben bij viaducten e.d. waar de weg oploopt?

Okki

Donateur
UPDATE: vandaag even goed gekeken, maar in het donker is net NIET het geval (als dimlicht dus aan is)

Dus wel als het dimlicht na de tunnel (bij daglicht) uit gaat.

Okki

Donateur
Mijn eerste vraag: waarom staat je automatisch grootlicht überhaupt overdag aan…?

Net zoals ik mijn lampen op auto heb staan, staat de grootlicht assistent ook aan. Kan het natuurlijk uitschakelen en pas bij donker aanzetten, maar waarom zou je dat doen? Het is niet voor niets een automatische assistent.
Ruitenwissers staan ook standaard op automaat (kan je ook uitschakelen) maar dat doe ik ook niet.

Smeeuwis

Donateur
Dat is dan wel achteraf gecodeerd, want standaard staat de grootlicht assistent uit als je de auto start. Je moet hem dan na elke start met de hand activeren door de hendel van je af te bewegen. Als je stopt en contact af zet, gaat ie weer uit en blijft ie uit. De geheugenstand voor de grootlicht assistent is een aanpassing die met OBD11 gedaan kan worden. Blijkbaar is dat bij jouw auto gedaan want je zegt dat hij aan staat zodra je start.

Over de fietsers: mijn LED matrix 'ziet' fietsers met goede verlichting meestal wel en zet ze dan als het ware in het donker, je ziet dat in de lichtbundel ook echt een zwart deel worden. Is de fietsverlichting wat minder goed dan ziet ie ze vaak niet. Als ik het op tijd in de gaten heb zet ik de assistent uit maar soms is de verlichting zo slecht (of in het geheel niet aanwezig...) dat ik het te laat pas opmerk. In dat laatste geval: eigen schuld dikke bult. Op enkele wegen hier in de omgeving weet ik het, en zet ik hem van tevoren al uit.

Blijft over het probleem van @Okki, geen idee waarom die flits optreedt. Ik kan ook niet bedenken waar die fout vandaan moet komen want de lichtsensor bepaalt of het dimlicht aan of uit gaat, en de grootlichtassistent werkt juist via de camera achter de binnenspiegel. Ik herken dit ook helemaal niet van mijn vorige Octavia, die staat op hetzelfde platform als jouw Seat en daar had ik hier helemaal geen last van. Daar was de grootlicht assistent ook altijd aan, de geheugenstand dus achteraf aan gezet.

Misschien is er met coderen van de geheugenstand van de assistent iets niet goed gegaan. Vragen die ik nog heb:

- Gebeurt het ook als de weg na de tunnel of het viaduct vlak blijft?
- Gebeurt het ook als de grootlicht assistent UIT staat?

Kan zijn dat je het eerder hebt genoemd, dan heb ik er allicht overheen gelezen...

Okki

Donateur
Achteraf gecodeerd: ja, zie post 1
Meestal is de weg na een tunnel (in elk geval degene waar ik rijdt) niet vlak. Zal de volgende keer als ik eens over de A4 rijdt kijken wat er gebeurd.
Als die uit staat gebeurd het niet.

Maar..... het is geen ramp hoor....ik vroeg het me alleen maar af.

Antera

Donateur
Fout kan je dit niet coderen (dan werkt het geheel niet) dus dat scheelt en deze klacht heb ik in die 10 jaar dat ik het codeer nooit gehoord. Maar nu de vraag dan ook flits hij buiten de auto dan ook daadwerkelijk of is het alleen het lampje in de auto ?

Okki

Donateur
Marc, ik zie het niet als klacht hoor, meer aan constatering. Het boeit mij verder ook niet. Dat ie dat die ene seconde doet, doet niets af aan de verdere werking hiervan.

En ja, hij flitst dus echt even.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan