grote beurt, apk, draagarmrubbers

joergarms

Senior Member
Zo ik ben aan de beurt, althans mijn fabia.
Er staat nu 72.000 km op de klok, de eerste apk komt eraan, dat gelijk gecombineerd met een grote beurt en hoogstwaarschijnlijk moeten ook de draagarmrubbers vervangen worden.
Verder nul,nul problemen met de auto.
Toch vind ik het kwalijk dat de VAG-group nog steeds deze constructie gebruikt voor de draagarmen, dat die dingen na zo'n 50 a 60.000 km versleten zijn. Dat brengt bij namelijk wel het gevoel naar boven dat de volgende auto geen VAG auto wordt. Maargoed, dat zien we over een tijdje wel.
Dinsdag gaat de auto naar de Garage, Hegeman in Arnhem. Mochten er hele gekke dingen gebeuren, dan post ik dat hier nog wel.

Monteurtje

Forumguru
Als de rubbers vervangen worden komt er een nieuw steviger type in dat er nu in zit. En die zitten ook in een Octavia II, Superb II en dus ook de modellen van VW met dezelfde onderstellen.

joergarms

Senior Member
Mijn auto is van 2006, zitten daar nog wel het oude type rubbers in dan? En mag ik er in zekere zin van uit gaan, dat de nieuwe rubbers wel wat langer meegaan dan? De auto zal in ieder geval wel wat strakker aanvoelen denk ik.

darkprojectx

Forumguru
mijn auto van 2005 heeft onlangs ook nieuwe rubbers gekregen, maar de draagarmen kraken nog als de ziekte. Goede kans dat de volgende auto een bmw wordt. Ik hou niet van die rammel en kraak troep die niet opgelost wordt.

VEEJAY

Forumguru
Mijn sept 2006 O2 heeft geen last van gekraak. Mijn vorige 2005 O2 echter wel continu vanaf het begin. Misschien toch wat verbeterd?

joergarms

Senior Member
Ik ben heel benieuwd wat het verschil is. Mijn ophanging kraakt niet, zit gewoon behoorlijk wat speling in. Maar wat ik dus niet snap, een ontwerp van het jaar 2000, gebouwd in in 2006, en dan toch dezelfde rubbers nog steeds gebruiken. Maar goed, we zullen zien wat as dinsdag uithaalt.

Monteurtje

Forumguru
Die oude rubbers zitten ook nog onder een Roomster van 2 jaar. Als een Octavia kraakt zijn dat meestel de voorste rubbers. En niet de achterste blokken waar het rubber in geperst zit.

joergarms

Senior Member
ZIt trouwens met nog een vraagje, ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken. Hoe denken jullie over een complete airco-service, kost ongeveer 125 euro bij de Skodadealer.
Min airco blaast nog steeds ijspegels door de auto, dus wat dat betreft doet ie het prima. Misschien is gewoon bijvullen ook wel voldoende.
Ik ga het dinsdag maar eens voorleggen.

Ronnie

Forumguru
Gewoon bijvullen gaat niet, dan komt er lucht/vocht bij.....Eerst het systeem dmv. vacuumpomp leegtrekken, checken op eventuele lekkages en dan weer vullen.

kost ongeveer 125 euro bij de Skodadealer.
Min airco blaast nog steeds ijspegels door de auto, dus wat dat betreft doet ie het prima. Misschien is gewoon bijvullen ook wel voldoende.
Als je airco nog zo geweldig koelt zou ik het geld maar mooi in je zak houden, of je moet de flappen zo van de rol kunnen scheuren natuurlijk...

joergarms

Senior Member
ZOjuist de auto opgehaald, nou die kan weer ff een tijdje mee hoor.
Het waren niet de draagarmrubbers maar de stab. stangen. Dat scheelde weer mooi in de kosten. Wat ik daarmee uitspaarde heb ik mooi aan remblokken en een multi-riem uitgegeven.
De airco-service ook laten doen, er kwam 365gr koudemiddel uit en er ging weer 550gr in. Waren hele normale waardes, maar ben blij dat ik het heb gedaan, over 4 weekjes zitten we weer 3 weken in Frankrijk, daar wil je niet zonder airco rijden.

Alles met elkaar, grote beurt, apk, airco, remblokken, stabstang en multivriem, was ik 656 euro kwijt. Vond ik alles meevallen, nu weer lekker km's maken.

Fijne, duidelijke garage, die Skoda Hegeman, ook dat is het vermelden waard!!

joergarms

Senior Member
@Wimv, de receptionist zei het ja, dat je m'n auto herkend had, leuk!!

Maar woon jij ook in Rijkerswoerd dan? Welk type Skoda rij je?
Nou, dan maar een keertje knipperen bij het elkaar tegenkomen.

gr. Joër

wimv

Actief lid
Nee, Over Het Lange Water (Presikhaaf). Witte Skoda Fabia 2 Sport Automaat (staat op de site van Hegeman te koop) In afwachting van de levering van m'n Yeti. Maar knipperen ? Goed idee. See you !
Wim

Bovenaan Onderaan