Grote knal rechts voor bij wegrijden

beste mensen,

als ik de auto een paar dagen stil heb staan en dan weg wil rijden, hoor ik
rechtsvoor 1 grote knal.
Daarna is er niets meer aan de hand... totdat de autoweer een paar dagen stil staat.
dan herhaalt zich dit...

het is lastig om uit te leggen, maar het lijkt gewoon alsof er iets geblokkeerd is.
De blokkade wordt door wegrijden met een knal opgeheven.

heeft iemand van jullie een idee wat dit kan zijn?

Skoda roomster 2009
Winterbanden 185/55 R15 86H Continental Winter Contact TS 790.

Ik hoor graag van jullie.
Bedankt voor de hulp alvast.

Met vriendelijke groet,
ronald

Zwapp

Forumguru
Ronald,

Dit heb ik met mijn vorige auto ook gehad. Waarschijnlijk blijft er een remblok aan de schijf plakken. Bij mij kwam de zuiger van de rem niet helemaal terug waardoor er zeker bij vochtig weer de blokken wat vastroesten op de schijf. Is zo direct geen gevaar voor schade maar het is wel aan te raden de rem eens te demonteren en de zuiger weer gangbaar te maken of te vervangen.

Succes

Jasper02

Banned
Met de superB hetzelfde probleem met de achterkant als deze opmde handrem heeft gestaan. Maar aan de voorzijde inderdaad even alles gangbaar maken. Of als je eenmaal geparkeerd bent nog even een keer extra op je rem trappen.

Chatslet

Forumguru
Tijdje terug bij mijn FII gehad maar dan achter. Bleef een paar weken aan maar na een flinke noodremming was het weer voorbij.

peperskoda

Forumguru
Het is inderdaad een kwestie van gangbaar(laten) maken. Dan is je probleem hoogstwaarschijnlijk wel over. Het is wel raadzaam om ook de andere kant te bekijken en en goed schoon te maken.

Antera

Donateur
bl,okken plakken aan de schijf door corrosie niks abnormaals zolang de remmen niet aanlopen

RayDelft

Forumguru
De volgende keer. Voordat je hem uitzet en uitstapt. Rem los of desnoods de laatste halve meter op de handrem remmen.
(Zodat de klauw los is voordat je hem stilzet). Als er dan geen knal komt, is het een "klevende"rem.

Beste mensen,

Bedankt voor de tips. Gezien de weersomstandigheden ga ik er van uit dat het de klevende rem zijn.
Ik vind vastroesten na twee dagen stil staan wel erg vlot….

Ik ga de test met handrem aantrekken ipv op de rem staan bij parkeren eens doen.

Iemand een idee wat het kostenplaatje wordt om de boel rechts (en ook links) weer soepel te krijgen?

Ik ben zelf niet zo technisch met auto’s. Ik ga er van uit dat dit ook niet iets is wat ik zelf kan doen, toch?

Met vriendelijke groet,
Ronald

Chatslet

Forumguru
De oorzaak is vliegroest. Gewoon met hoge snelheid een paar keer flink hard remmen. De schijven worden dan flink heet waardoor de roest los laat en de schijven weer schoon worden. Vliegroest kan al na een dag stilstaan ontstaan. Rij je te rustig met de auto dan komt het er ook niet af.

Canon-Eye

Forumguru
Nog een tip: als je eenmaal stilstaat, voordat je de motor uitzet nog even een 20 of 30 cm voor- en achteruit laten lopen (even koppeling beetje op laten komen bij stationair toerental), dan zijn alle remmen 99% zeker los.

bedankt voor alle tips en trucs! net even bij dealer geweest en die bevestigde het euvel met roest en de schijven.
is vaker voorgekomen in deze periode.
nu weet ik in ieder geval dat het geen schokkend iets is...en rijd ik weer vrolijk en met een gerust hart verder.

dank voor de input nogmaals aan iedereen..

mvg
ronald

turboturbo

Forumguru
Dit is inderdaad een van die nadelen als je je auto soms een paar dagen niet gebruikt. Bij mijn Fabia zitten er ook nieuwe schijven onder, maar ze roesten meteen als het geregend heeft. Mijn auto komt dan ook 'schrapend' van z'n plek. Daarbij komt dat ik voornamelijk langere stukken rijd en nauwelijks rem, dus af en toe als ik geen achterliggers heb, doe ik eens een ferme rem actie (bijv. van 120km/u tot 40km/u vanaf een afrit; zodat de boel meteen ook weer goed kan koelen)

Bovenaan Onderaan