Grote problemen bij 65000km

Status
Niet open voor verdere reacties.

faado

Nieuw lid
Hoi, Onze Skoda Fabia combi (1.4), van mei 2004 (4 jaar oud dus) staat bij de Skoda-garage met 2 ernstige problemen. De auto is elk jaar netjes onderhouden volgens het SkodaService onderhoud bij de dealer en heeft in mei een grote beurt gehad. De laatste tijd (sinds juni, dus vrijwel direct na die grote beurt...) verbuikt hij veel olie: plm. 1 liter per 1000 km. Sinds vorige week maakt de motor een vreemd geluid (beetje schrapend). Dit laatste probleem leek ons niet goed, dus auto meteen naar garage gebracht.

Conclusie van de garage:
1) Vreemde geluid komt door versnellingsbak, deze moet gerepareerd worden. Wat er exact mis mee is kunnen ze pas zien als de bak er uit gehaald is. Ze vermoeden hoge kosten: 750-1000 euro.
2) Olie verbruik duidt op een ernstig motor-probleem. Misschien iets met zuigerveren of krukaslagers. Ook hier zeer waarschijnlijk hoge kosten. Ze schatten op 1000-2000 euro.

Ik ga in ieder geval probleem 1 direct laten verhelpen. Voor probleem 2 ga ik bij een andere dealer eerst een 'second opinion' vragen.

Ik ga gezien de leeftijd van de auto proberen een coulance regeling te treffen met Skoda Nederland (PON). Dergelijke problemen horen mi. absoluut niet bij een auto met zo weinig kilometers.

Tips voor de afwikkeling van dit probleem worden zeer op prijs gesteld. Een enigzins teleurgestelde Skoda-rijder.
 

Gieliovd

Forumguru
Heel verdrietige verhalen zijn dit ja.

Een auto van 4 jaar oud met een versleten versnellingsbak, uitgelopen krukaslagers of keerringen en nog kapotte zuigerveren ook...

Als dat geen maandagochtend motor is dan weet ik het niet meer.

Het is heel raar. Ik denk dat je zelfs met een rechtzaak nog veel poten hebt om op te staan. Is het als consument vreemd om de te verwachten levensduur van een automotor op langer dan 65.000 km te schatten?

Dit valt onder de onredelijke slijtage lijkt mij.
 

Desperado

Forumguru
Ik denk dat Michiel hierin gelijk heeft.
Let wel; de kans is natuurlijk aanwezig dat ze het op je rijstil gaan gooien.
Als ze goed bezig (willen) zijn krijg je een heel groot stuk coulance.
Dat zou wel goed zijn voor de naam van Pon.
 

van_der_P

Senior Member
Is er tijdens die laatste beurt iets mis gegaan ?
Is er iets in de motor gevallen ?
Ik denk dat je daar eens moet beginnen, vragen aan de daeler. Het is toch onvoorstelbaar dat er na een beurt, een goed lopende motor in een keer mankementen krijgt.
Het is een goed idee om er eens een ander naar te laten kijken, moet je die mensen wel kunnen vertrouwen, of misschien de ANWB, die zijn onpartijdig.
Met de verkregen gegevens kun je dan verdere stappen ondernemen.
 

EdK

Forumguru
Was men soms olie vergeten in de versnellingsbak te doen ??

Of misschien verkeerde olie ?

Het is wat van der P zegt, het is een vreemde zaak opzich !
 

Fabia

† In Memoriam
Wat is er allemaal gebeurt tijdens de grote beurt? Misschien dat dat nog een aanknopings punt bied?
 

octaviabas

Senior Member
probleem met "bakken", is dat dit vaak echt aan de rijstijl ligt.
Bij een maatje van me is weleens een caddy binnengekomen met 20k op de teller.
versn.bak kompleet op.

Krukaslagers , zelfde verhaal.. flink doortrekken bij nog niet op temp. motor , gaat het heel hard , ook bij veel hoge toeren gebeurt dit sneller.

Ik neem aan dat , als de dealer een beetje netjes is , je een deel op coulance krijgt.
Maar tot een rechtzaak, wat hierboven al staat , ook bij de rechter zit je met "rijstijl"

Al koop je , om bovenstaande problemen door rijstijl te krijgen, geen fabia 1.4 combi.

Suc6 met de afwikkeling , en laat ons even weten hoe het is afgelopen
 

faado

Nieuw lid
Bedankt voor jullie medeleven. De auto staat (nog steeds) bij de garage, waarschijnlijk is reparatie versnellingsbak dinsdag klaar. Onze rijstijl is volgens mij gemiddeld, ik rij niet als een bejaarde, maar hou me wel altijd aan de max. snelheden. Ik rij altijd de eerste 5-10 min. rustig (moet ook wel, in onze stad geld bijna overal max. snelheid van 30).
Na dinsdag gaat ie naar garage nr. 2, voor een second opinion over de motor-problemen.
Over of er iets mis kan zijn gegaan bij die beurt: dat is lastig vast te stellen...
 

tlpeter

Actief lid
Ik rij altijd de eerste 5-10 min. rustig (moet ook wel, in onze stad geld bijna overal max. snelheid van 30).

Dat zegt helemaal niks :D

Wat is rustig ?
30 met 5000 toeren of 30 met 1000 toeren
Beide zijn niet goed

5 tot 10 minuten zijn niet genoeg om alle olie op temperatuur te krijgen
Wat de meter aangeeft is de temperatuur van het koelwater
Olie duurt gemiddeld 15 kilometer (ligt aan welk jaargetijde)
 

faado

Nieuw lid
Dat zegt helemaal niks :D

Wat is rustig ?
30 met 5000 toeren of 30 met 1000 toeren
Beide zijn niet goed

5 tot 10 minuten zijn niet genoeg om alle olie op temperatuur te krijgen
Wat de meter aangeeft is de temperatuur van het koelwater
Olie duurt gemiddeld 15 kilometer (ligt aan welk jaargetijde)

Met rustig bedoel ik 30 in de 2e of 3e versnelling, toerental uiteraard niet te hoog of te laag, zo'n 2000-3000 toeren denk ik (maar da's uit mn hoofd). Je hoort t vrij goed als je in een verkeerde versnelling zit ;)
We doen er zo'n 5 -10 minuten over om bijv. de snelweg of provinciaale weg te bereiken, daar rijden we dan wel mee met het verkeer (dus 80 of 120, met versnelling bij 80 in 4/5 en bij 120 in 5).
Kortom, volgens mij heel normaal. Ik ben in iedergeval niet iemand die met gierende banden wegtrekt, verkeerd schakelt, of (onverantwoord) hard rijdt...
 

van_der_P

Senior Member
Met rustig bedoel ik 30 in de 2e of 3e versnelling, toerental uiteraard niet te hoog of te laag, zo'n 2000-3000 toeren denk ik (maar da's uit mn hoofd). Je hoort t vrij goed als je in een verkeerde versnelling zit ;)
We doen er zo'n 5 -10 minuten over om bijv. de snelweg of provinciaale weg te bereiken, daar rijden we dan wel mee met het verkeer (dus 80 of 120, met versnelling bij 80 in 4/5 en bij 120 in 5).
Kortom, volgens mij heel normaal. Ik ben in iedergeval niet iemand die met gierende banden wegtrekt, verkeerd schakelt, of (onverantwoord) hard rijdt...

Je zou de garage na de reparatie van de versnellingsbak kunnen vragen, waardoor het een en ander komt of wat je in de toekomst anders moet doen om problemen te verkomen. Misschien zat er wel te weinig olie in, of verkeerde olie dat weet je toch niet.
Als ze eerlijk zijn zullen ze je dat gerust vertellen.

Het kan natuurlijk aan de rijstijl liggen, maar ik ga er niet vanuit dat iemand moetwillig de auto kapot maakt.
Wat levert dat op ? niks voor de berijder, en ook niks voor de garage
 

cvegreen

Forumguru
Dat zijn zware problemen voor een wagen met nog maar 65000 km op de teller . Je verwacht toch op z'n minst 3 keer zoveel kilometers op de teller voor er problemen kunnen optreden in die zin.
 

faado

Nieuw lid
Even een update:

Versnellingsbak is gerepareerd, 2 lagers vervangen, kosten 660 euro. Volgens garage waren de lagers versleten. Wat de reden daarvoor was, was volgens hen moeilijk te zeggen. Kan slecht schakelgedrag zijn, maar ook een fabriekage probleem (gewoon pech gehad...). Er zat wel voldoende olie in de versnellingsbak (heb ik gevraagd).

Dezelfde garage gaf tav. probleem 2 (olieverbruik) aan dat de zuigerveren meest waarschijnlijke oorzaak zijn. Die gaan ze dan vervangen, kosten 1000-2000 euro.

Ik heb inmiddels informatie ingewonnen bij garage2: Ook zij gaven aan dat de zuigerveren waarschijnlijk de oorzaak zijn. Maar nu komt het: volgens hen kunnen de zuigerveren bij dit type motor niet vervangen worden, maar moet het onderblok van de motor vervangen worden. Wel een beetje ander verhaal als garage 2 dus... Ze bellen me vanmiddag terug met een prijsopgave, ik zal dit bericht dan even updaten.

Ik heb nu dus 2 garages die niet helemaal hetzelfde verhaal hebben. Beide garages zijn officieele Skoda dealers...
 

tlpeter

Actief lid
Even een update:
Ik heb inmiddels informatie ingewonnen bij garage2: Ook zij gaven aan dat de zuigerveren waarschijnlijk de oorzaak zijn. Maar nu komt het: volgens hen kunnen de zuigerveren bij dit type motor niet vervangen worden, maar moet het onderblok van de motor vervangen worden. Wel een beetje ander verhaal als garage 2 dus... Ze bellen me vanmiddag terug met een prijsopgave, ik zal dit bericht dan even updaten.

Ik heb nu dus 2 garages die niet helemaal hetzelfde verhaal hebben. Beide garages zijn officieele Skoda dealers...

Dus dat wordt nog één of twee dealers navragen
 

Bakkertje

Forumguru
Ze komen beide met dezelfde diagnose, alleen de manier waarop ze het op willen lossen verschilt.

Het kan zijn dat dealer2 het onderblok ruilt met eenzelfde onderblok dat gereviseerd is. Dat lijkt mij het meest ideale dan krijg je waarschijnlijk een compleet gereviseerd onderblok en niet alleen nieuwe zuigerveren.

Het blijft raar dat het na 65000 km allemaal versleten zou zijn, betaald Pon mee aan de reparaties?

Sterkte in ieder geval met afwikkeling
 
Ik heb inmiddels informatie ingewonnen bij garage2: Ook zij gaven aan dat de zuigerveren waarschijnlijk de oorzaak zijn. Maar nu komt het: volgens hen kunnen de zuigerveren bij dit type motor niet vervangen worden, maar moet het onderblok van de motor vervangen worden. Wel een beetje ander verhaal als garage 2 dus... Ze bellen me vanmiddag terug met een prijsopgave, ik zal dit bericht dan even updaten.

Ik heb nu dus 2 garages die niet helemaal hetzelfde verhaal hebben. Beide garages zijn officieele Skoda dealers...

Ik ben benieuwd wat hier uitkomt. De polo die wij hebben verbruikt ook veel olie (sinds de laatste beurt 1 op 1500). De dealer waar deze in onderhoud is heeft het aangekaart bij de importeur.
Het verbruik blijft wel binnen de toleranties volgens de dealer maar dit is lekker milieu vriendelijk.

Het is polo 1.4 14v uit 2003, niet nieuw gekocht.

Groetjes,
 

faado

Nieuw lid
Garage2 wilde (toch) geen prijsopgave doen, ze vonden dat ik eerst maar eens langs moest komen voor een uitgebreid onderzoek (oa. compressiemeting). Ze waren echter erg druk, willen dat over een week of 3 doen. Wel gaven ze aan dat de kosten waarschijnlijk hoger als 2000 euro zouden zijn. Ook suggereerde de man dat ik het beter nog een paar maanden aan kan zien, als het olieverbruik zicht stabiliseerd rond 1 op 1500, dan is gewoon niets aan doen ook een optie (voor 2000+ euro kan je heel wat olie kopen...).

Ik ga het dus nog een maand of 2 aanzien.

Ik heb de zaak wel bij PON neergelegd, met oa. rekening van de versnellingsbak reparatie en vraag of ze aan motorreparatie zouden willen bijdragen.
 

Abo

Lid
Ik heb vroeger bij een Volkswagen dealer gewerkt.
In de handleidingen van de VW motoren stond o.a. dat het max. olieverbruik
1 1/2 liter per 1500 km. mocht bedragen. Persoonlijk heb ik dit altijd erg veel gevonden. Als Pon niet wil bijdragen aan de kosten van een motorreparatie en het olieverbruik blijft stabiel op 1 liter per 1500 km., dan denk ik dat het financieel beter is om het maar zo te laten. Immers zoals je zelf al terecht opmerkte kun je voor € 2000,00+ heel wat motorolie kopen. Je zou zelfs kunnen kiezen voor een goedkoper B-merk met dezelfde viscositeit.
 

Bijlagen

  • Skoda Forum.JPG
    Skoda Forum.JPG
    93 KB · Weergaven: 15
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan