Grote problemen

Beste mensen ik heb n probleem,
De auto begon te stotteren, en stopte ermee, de motor loopt nog goed maar de automaat doet het niet. En automaatlampje knippert.

Iemand een idee wat dit kan wezen???
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk niet dat iemand op grond van deze informatie hier iets anders over kan zeggen dan dat er kennelijk iets mis is met de DSG. Maar dat wist je al. Je zult dus op een of andere manier de auto moeten uit laten lezen om er achter te komen wat het probleem is.
 

Thokozanoah

Forumguru
Heel vervelend......als er iets is met de koppeling cq DSG, dan kun je het beste naar TVS in Varsseveld (als je geen garantie hebt...). Mocht je hier naar toe gaan, dan heb ik evt nog een tegoed bon voor reparatie á 400 euro over te nemen voor een schappelijk bedrag.
 
Staat bij tvs,
Het schijnt de koppeling en de mechatronica te wezen:banghead:

Is dit normaal, bij een km stand van 135k?
En hoe kun je van te voren controleren of deze goed is??
 

ertromp

Forumguru
Welkom in de wereld van de DSG 7. Je hebt een zogenaamde DQ200 bak.
Helaas is deze nogal berucht en beroemd om z'n kwalen met de dubbele koppeling en de mechatronic.
Wellicht toerental sensoren in/uitgaande assen uit de bak die vervuild/defect zijn. Dat komt helaas met die aantal km's al voor
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb weinig aan bovenstaande posts toe te voegen, maar als er ergens een adres in Nederland is, waar ze wat van de DSG weten, dan is het wel bij TVS/DSG-dokter.
Als je daar de voorraad aan DSG-bakken ziet staan, dan is denk ik in één klap duidelijk dat dit voor hen dagelijkse kost is. Een aantal jaren terug stonden er honderden nieuwe DSG-bakken op pallet in de garage, die worden vaak gedemonteerd, zodat ze onderdelen opleveren voor meerdere auto's met problemen, dus elke DSG daar op het schap, staat voor 2 á 3 auto's met DSG-problemen.
 

jos_br

Actief lid
Is bij deze auto de terugroepactie uitgevoerd? Deze behelst nieuwe/andere bakolie en een software update. We hebben er nu een aantal hier gehad waar deze actie niet of te laat was uitgevoerd waardoor er door een verkeerde soort olie de keerring tussen mechatronic en bak lek raakt en de beide oliesoorten door elkaar komen. Hierdoor ontstaat er domweg kortsluiting in deze mechatronic en krijg je dit soort klachten.

Jos.
 

jos_br

Actief lid
Is n import auto dealeronderhouden

Dan moet een onderhoudshistorie opvraagbaar moeten zijn.


Er werd hier in Nederland bekend gemaakt dat die andere olie in de mechatronic alleen nodig was in warme en vochtige klimaatzones. Daar kon dan de kortsluiting veroorzaakt worden door het vocht dat in de olie komt.

Nooit van gehoord. De olie van de mechatronic is ook het probleem niet, de bakolie veroorzaakt de problemen aangezien deze te agressief voor de afdichting tussen bak en mechatronic is en dus vervangen is door een andere. De software update is voor mij een compleet raadsel wat die hiermee te maken zou hebben. Overigens hebben we hier ook bakken gehad waar de olie er toch te lang in had gezeten waarna de mechatronic alsnog stuk is gegaan. E.e.a. is mooi te zien aangezien de beide oliën zeer donker verkleurd zijn. Meestal voldoet een andere (nieuwe) mechatronic en een reiniging van de bak. Wel jammer dat de mechatronic niet bepaald gratis is........

Jos.
 

ertromp

Forumguru
Grappig al die tegenstrijdige berichten hier over de oliewissel in de DQ200 bak.

Probleem is volgens VAG het uiteenvallen van de synthetische olie bij hoge temperaturen/vochtigheden waardoor deze geleidend wordt en verkeerde waarden doorgeeft in de mechatronic. VAG voert een oliewissel uit van de olie in het tandwielengedeelte waarbij de synthetische olie vervangen wordt voor minerale olie en er vind een software update plaats waarbij de schakelgrens van de 1e versnelling verlegd wordt en de mechatronic bekend gesteld wordt met het feit dat er een olie van een andere viscositeit in de bak zit.

Nu mijn info van ca. 1/2 jaar geleden van TVS Engineering:

"Onzin die olie wissel in het tandwielgedeelte. Aantal gevallen waarbij het "uiteenvallen" van de synthetische olie zou spelen in NL .................. 0
Er zouden zelfs meer problemen komen wanneer overgegaan wordt op die minerale olie. Ze hebben daar verschillende gevallen van retour gehad in Varsseveld waarbij het schakelgedrag behoorlijk verslechterd was na de recall."



Die keerring waar @jos_br het nu over heeft is voor mij weer een nieuw fenomeen.

Zie ook de bijgevoegde officiële VAG service actie aangaande dat "olieprobleem"
 

Bijlagen

  • Serviceactie.pdf
    292,7 KB · Weergaven: 15
En Ik heb de RS weer terug:cheer:
Koppeling en mechatronica vervangen, ja je lees het goed, binnen 4 weken na aankoop.

Een flinke dosis pech. Kan bij elke km stand voorkomen als bij de auto het nieuwe eraf is volgens dsg-dokter.
De vorige set is 135k mee gegaan, dus op na de volgende 135k:rockon:

Tevens hebben ze er custom dsg software ingezet.
Rijdt super, bij rustig rijgedrag pas overschakelen bij 2000-2100 toeren ipv 1700-1800 toeren, schakelt nu terug bij 1700 toeren ipv 1300-1400. Bij te lage toeren trilde die toen enorm, nu geen last meer van.
Echt aan te raden om de dsg software aan te laten passen, als de dsg wat bokkig is.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan