H15 lampen branden bij uit-stand tijdens contact

WhiteRapid

Nieuw lid
Beste allen,

Iemand ervaring of advies mbt het volgende?

Op onze Skoda Rapid (1.2 tsi elegance limousine uit 2013) zitten D5S koplampen die naderhand zijn ingebouwd. Het vreemde is dat als de lichtschakelaar op de uit-stand staat, de H15 lampen branden ('gelukkig' alleen als hij op contact staat). Ook brandt het lampje op het dashboard dat er ergens een lampje stuk is (maar allen doen het nog).

Bij de stadslicht-stand gaan de H15 lampen weer uit en gaan de W5W lampen aan. Bij dimlicht doen ook de D5S lampen mee. Deze 2 standen werken dus goed.
Weet iemand hoe we de lampen bij de uit-stand van de lichtschakelaar ook echt uit kunnen krijgen? Is dit in te stellen met bijv een OBD? Welke zouden jullie aanraden? Of toch maar een bezoekje aan de dealer brengen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groet, Dave
 

WhiteRapid

Nieuw lid
Goeie. Ik dacht bij dagrijverlichting standaard aan een rij ledjes maar dat kan hier heel goed halogeen zijn.
Er zaten eerst standaard koplampen in waarbij ze niet branden in de uit-stand, maar sinds ze vervangen zijn door projector koplampen wel. Wellicht is dagrijverlichting standaard op die dingen. Ik zal kijken of er iets in het boekje erover te vinden is. Maar kan zoiets überhaupt uitgezet worden?
 

Tees

Donateur
Eens met @hemi24, bij mij O2c werkt t net zo: schakelaar uit is mistlampen (als DRL) aan, schakelaar op stads- of dimlicht gaan ze weer uit. De mijne staat alleen permanent op dimlicht, dus ik zie ze nooit branden.
 

WhiteRapid

Nieuw lid
Dat vind ik ook wel een mooie dagrijlichtinstelling Tees! Ik heb net een obdeleven pro besteld, ga ik eens even mee stoeien als die binnen is :-)
 

Tees

Donateur
Ik dacht trouwens (maar zou dat moeten controleren) dat DRL aan of uit in de Maxidot in te stellen is. Vraag of dat nog goed gedaan is met het refitten van de nieuwe koplampen bij jou.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij de DRL is het juist de bedoeling dat ze branden als de lichtschakelaar op 0 (of op auto, bij voldoende omgevingslicht zodat dimlicht niet aangaat) staat.
Een hartelijk aanbevolen toevoeging vind ik: zorgen dat ook de achterlichten met de DRL mee branden.

De DRL moet wel uitgaan zodra dimlicht brandt, óf zoveel zwakker worden dat ze als "stadslicht" kunnen dienen. DRL mag namelijk niet gelijktijdig branden met enige andere verlichting aan de voorzijde van de auto.
 
Laatst bewerkt:

WhiteRapid

Nieuw lid
Het bleek idd de DRL te zijn die ik met de OBDeleven heb aangepast naar de mistlampen (via long coding). Dit lukte niet via de boardcomputer. Bij stadslicht en dimlicht gaan ze dan weer uit. Tevens needle sweep en auto locking boven 15 km/h geactiveerd. Wel leuk dat je dit zelf kan personaliseren.
Voor sommige one-click apps of long coding had het aanpassen geen effect. Bijv. Comfort windows, alles gevinkt maar geen resultaat.
Maar overall tevreden over de OBD
Dank voor jullie hulp
 

hemi24

Forumguru
Bij de DRL is het juist de bedoeling dat ze branden als de lichtschakelaar op 0 (of op auto, bij voldoende omgevingslicht zodat dimlicht niet aangaat) staat.

“0” is in mijn logica gewoon alles uit…! (En zo wordt het bij al mijn wagens dan ook gecodeerd!)

In “AUTO” mogen bij mij de DRL (mét achterlichten) aan.
Incidenteel bij mist of sneeuwval gaat de schakelaar bij mij op dimlicht, maar vrijwel altijd staat deze op “AUTO”.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik wil niet eens kúnnen rijden zonder licht. Dus als het contact van mijn Leon aan is, branden de DRL en de achterlichten, inclusief die van de eventueel aangesloten aanhanger of fietsendrager. De AUTO-stand gebruik ik nooit, ik bepaal bewust zelf of ik de DRL voldoende vind of dat er meer nodig is en in dat geval bedien ik de knop.
 

hemi24

Forumguru
ik bepaal bewust zelf of ik de DRL voldoende vind of dat er meer nodig is en in dat geval bedien ik de knop.

Typisch iets voor de oudere generatie; ik kom er regelmatig meerdere in het donker tegen met alleen DRL aan de voorkant. Die doen het waarschijnlijk minder bewust…
Draai die knop toch lekker in de “AUTO” stand; daar hebben goedbetaalde ingenieurs over nagedacht hoe zoiets moet werken!
 

Canon-Eye

Forumguru
ik kom er regelmatig meerdere in het donker tegen met alleen DRL aan de voorkant
Best wel knap om (in het donker) vast te stellen dat het bestuurders van "de oudere generatie" betreft... ;)
Los daarvan: dat zul je van mij 100% zeker nooit meemaken.
Ik ben al heel lang een "lichten-aan-fanaat". Al sinds ca. 1969 of zo reed ik altijd met minstens dimlicht aan, ook overdag en ongeacht de weersomstandigheden. Dit na een artikel in de Autokampioen over de verminderde ongevalsfrequentie die het Zweedse leger had ervaren sinds daar standaard dimlicht overdag was ingevoerd. Dit sprak mij aan en dus heb ik dat voor mezelf ook ingevoerd.

De Fabia Greenline van 2011 was mjjn eerste auto met af-fabriek DRL: simpele halogeenpitjes die ik eigenlijk onvoldoende vond, dus ook met die auto reed ik 90+ procent van de tijd met dimlicht op. De Leon heeft wel behoorlijke LEDs als DRL dus daar durf ik wel iets vaker op te vertrouwen, maar toch niet al te veel...
 
Bovenaan Onderaan