H4 Dimlicht

Eduardo

Forumguru
Sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter van een Yeti 1.2TSI Ambition.
Tot mijn verbazing lees ik in de documentatie dat de Yeti H4 dimlicht heeft.
Ik bedacht me dat m'n laatste 3 auto's al H7 lampjes hadden.
Wie weet of Skoda bewust voor de H4 lampen kiest ??
Mijn ervaring is wel dat de levensduur van H7 lampen korter is dan die van H4.

Noord26

Forumguru
Beide lampen werken volgens hetzelfde principe, met gloeidraad en hebben hetzelfde wattage. Ik zie het verschil in levensduur niet?

Eduardo

Forumguru
De felheid van een H7 lampje is hoger en de glazen bol veel kleiner, dus de warmte kan lang niet zo goed weg.
Gevolg: veel kortere levensduur van de gloeidraad.

Noord26

Forumguru
Aardige conclusie, maar de felheid van een H4 en H7 zijn gelijk. Zijn dezelfde lampen, alleen is de H4 2maal H7 in dezelfde lamp. Glas is idd iets kleiner van een H7.

floyd2

Forumguru
H7 lampen zijn wel degelijk zo anders van opbouw dat deze feller branden.
Ik geloof dat de gloeispiraal van H7 iets anders is,het glazen omhulsel is kleiner waardoor deze steviger is en dus hogere drukken kan verwerken waardoor de gloeidraad op een hogere temperatuur kan werken.

According to the Bosch/SAE Automotive Handbook (4th Ed.) the following is a list of bulbs, wattage and output at 12V:
Bulb_typ, Wattage(W), Luminous_flux(lm):
H1 55 1550
H2 55 1800
H3 55 1450
H4* 60/55 1650/1000
H7** 55 1500
H8*** 35 700
H9*** 65 1870
H11*** 55 1200

Eduardo

Forumguru
Even gegoogeld en het volgende gevonden op de Conrad-website:

De H7 lamp is een beter ontwikkelde H4 lamp. De lamp geeft tot 30% meer licht dan de H4 versie, maar beschikt slechts over één gloeidraad.
Met deze helderheid is hij daarom zeer geschikt voor dim- en grootlicht. Omdat de H7 lamp maar één gloeidraad heeft bestaat een H7 koplampunit uit twee aansluitingen, één voor dim- en één voor grootlicht.

Conrad is van oudsher electronica-boer en die zullen dus wel weten waar ze het over hebben.
Dan heeft mijn "onderbuik-gevoel" toch gelijk dat de H7 lamp bij dezelfde wattage meer licht geeft....
:laugh:

Cordoba

Forumguru
Zijn dus twee onvergelijkbare lampen: een H7 heeft één gloeidraad, en dan heb je voor dimlicht en grootlicht dus aparte delen in de koplamp (eigen reflector of lens voor elk deel), net als bij de H1 lamp. Het duidelijkst kun je dat zien bij wat oudere VAG-auto's: de standaarduitvoeringen werden geleverd met een H4 koplamp, de duurdere uitvoering met dubbel H1. Een H1 lampje met eigen reflector voor het dimlicht, en ernaast een aparte reflector met eigen H1 lampje voor het grootlicht.

In feite moet je H7 dus vergelijken met de oude H1.

Noord26

Forumguru
Even gegoogeld en het volgende gevonden op de Conrad-website:

De H7 lamp is een beter ontwikkelde H4 lamp. De lamp geeft tot 30% meer licht dan de H4 versie, maar beschikt slechts over één gloeidraad.
Met deze helderheid is hij daarom zeer geschikt voor dim- en grootlicht. Omdat de H7 lamp maar één gloeidraad heeft bestaat een H7 koplampunit uit twee aansluitingen, één voor dim- en één voor grootlicht.

Conrad is van oudsher electronica-boer en die zullen dus wel weten waar ze het over hebben.
Dan heeft mijn "onderbuik-gevoel" toch gelijk dat de H7 lamp bij dezelfde wattage meer licht geeft....
:laugh:

Alleen het woordje TOT 30% ontkracht meteen het hele verhaal..

:eek:

Bovenaan Onderaan