Haak aan wegklapbare trekhaak voor oplooprem?

Fortissimo

Senior Member
Op onze vorige auto hadden we een goede musketon hangen waar we onze oplooprem(kabel) doorheen lusten.
Op onze Kodiaq hebben we de wegklapbare trekhaak.

Hoe bevestigen jullie de oplooprem?
 

Fortissimo

Senior Member
Je haalt de musketon dus van de haak af begrijp ik?
Dan zal ik een goede moeten zoeken waar dit makkelijk mee gaat.
Welke dikte heb jij? 8?
 

Fortissimo

Senior Member
Ik zat nog te denken. Kan je hem ook om de trekhaak lussen en dan met de eigen oog vastmaken aan de trekhaak? Dan heb je ook de bevestiging aan de auto en de lus rond de trekhaak.

Of is het toch beter dat de haak aan de kabel vastzit.
 

Bakkertje

Forumguru
je kunt ook kijken voor een karabijn haak:

Ik weet even niet hoe het zit met wettelijke regels (die haak, als die past, heeft een breeklast van 500 kg)

Edit, vraag gesteld aan chatgpt:

2. Veiligheidskabel of -ketting

Aanhangers zonder oplooprem hebben geen reminrichting, maar moeten wel een losbreekkabel of hulpkoppeling hebben. Dit dient als extra beveiliging:

  • Losbreekkabel niet vereist: Voor een aanhanger zonder oplooprem is een losbreekkabel niet verplicht, omdat deze niet is uitgerust met een remsysteem dat kan worden geactiveerd.
  • Hulpkoppeling verplicht: In plaats daarvan moet er een hulpkoppeling (staalkabel of ketting) aanwezig zijn. Deze voorkomt dat de aanhanger losraakt van de trekhaak en op de weg terechtkomt.
Eisen aan de hulpkoppeling:

  • De hulpkoppeling moet stevig zijn bevestigd aan de aanhanger en aan de trekhaak van het trekkende voertuig.
  • De lengte van de kabel of ketting moet zodanig zijn dat de aanhanger recht kan rijden, maar niet kan loskomen als de trekhaak losraakt.
 

Canon-Eye

Forumguru
De losbreekkabel moet bevestigd zijn aan een vast deel van het voertuig. Je mag deze dus niet enkel om de trekhaak bevestigen. Een extra bevestigingspunt is verplicht.
Meer informatie met duidelijke afbeeldingen van "Fout", "Goed" (en zelfs "Goed, maar niet ideaal" - mijn methode trouwens) vind je hier.
 

Fortissimo

Senior Member
Optie 1: musketon/harp aan het oog onder trekhaak, kabel erdoor, kabel om de trekhaak, kabel aan zichzelf vastmaken. Dit is de manier zoals beschreven. Je mag niet alleen lussen om de trekhaak, het oog aan de trekhaak wordt wel gezien als vast deel van de auto (de kabel kan er niet af springen).

Optie 2: kabel rond de trekhaak, kabel vastmaken aan het oog onder de trekhaak.

Bij deze optie zit de kabel vast aan de auto en ligt hij om de trekhaak.
 

Canon-Eye

Forumguru
Optie 3 is met de lus (die ontstaat als je de losbreekkabel met een musketonhaak aan zichzelf vastmaakt) rechtstreeks met een D-sluiting aan het aparte oog van de trekhaak bevestigt, dus zonder die kabel ook nog eens over de trekhaak te leiden.
Dat is de "Goed, maar niet ideaal" methode die op de ANWB-site wordt genoemd.
 

hemi24

Forumguru
In principe mag je de ketting op kabel van een ongeremde aanhangwagen over de trekhaak hangen, zolang je maar een borging hebt aangebracht dat deze er niet af kan schieten…
 

SkodaBart

Actief lid
IMG_2549.jpeg

Even haken-crisis, ik zei musketon haak maar bedoelde karabijn haak. Dus de kabel zit aan een karabijn haak (een goede, niet zo eentje als bedoeld voor sleutelhangers), klikkerdeklik aan het oog, en de kabel hangt strak genoeg dat hij niet over de grond sleept maar slap genoeg dat hij kan bewegen (lengte van de kabel hoe ver deze uit steekt is bij mijn caravan af te stellen).
 

SkodaBart

Actief lid
Maar het principe is hetzelfde toch? Bij de een is de aanhanger wat lichter en moet de kabel niet breken maar de aanhanger remmen, bij de ander is de aanhanger zwaarder en moet de kabel de rem aantrekken zodat de aanhanger gaat remmen. Meer oogjes dan dit heb ik niet op m’n auto zitten en de handleiding zegt er ook niets over.

Maar mocht ik een lichtere aanhanger huren, dan heb ik in m’n kofferbak een extra karabijn haak liggen (een goede, geen sleutelhangerspul), en dan klikkerdeklik enz.
 

Canon-Eye

Forumguru
In principe mag je de ketting op kabel van een ongeremde aanhangwagen over de trekhaak hangen, zolang je maar een borging hebt aangebracht dat deze er niet af kan schieten…
Die borging is nou net de kern - daarvoor moet je dus ofwel zo'n hulpkoppeling op de trekhaak monteren waar je het kabeltje tussendoor frommelt, of je moet het alsnog met een karabijnhaak aan een vast oog vatmaken.
De lus als een soort lasso zomaar los over de trekhaak hangen geldt niet als geborgd.
 

Frup

Forumguru
Bij mij zit er geen oog aan de wegklapbare trekhaak. Maar wél een oog, een beetje verstopt, achter/onder de bumper. Misschien bij jou ook? Daar heb ik de musketonhaak aan. Wél overigens een haak met schroefbeveiliging (ipv een veer). Deze met Loctite vastgezet, om diefstal te voorkomen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij de een is de aanhanger wat lichter en moet de kabel niet breken maar de aanhanger remmen
Een aanhanger zonder rem zal nooit remmen...
Wat de hulpkoppeling moet doen, is ervoor zorgen dat de aanhanger toch achter de auto blijft hangen en dus niet op eigen gelegenheid los van de auto alle kanten op kan schieten ingeval de eigenlijke koppeling op de een of andere manier losraakt/de geest geeft.
 

Fortissimo

Senior Member
Ik ga trouwens wel voor de musketon. Maar vroeg me gewoon af of het hier nu anders kon door de punt waar de haak komt te hangen.
Alleen nu ga ik hem van de trekhaak afhalen als hij niet nodig is.
Bij de vorige auto heeft hij er 11 jaar aan gehangen.
 
Bovenaan Onderaan