Hakerig schakelen 1e + 3e versnelling (soms)

turboturbo

Forumguru
Soms wil de versnellingspook niet goed in z'n 1e versnelling.

Onlangs dacht ik het ook even te merken met de 3e versnelling (vanuit 5e, bijv. bij nadering file, en dan weer optrekken in z'n 3) dus dacht het toch maar eens te vragen hier. Aanleiding was ook dat in een aflevering van Wheeler-Dealers problemen waren (ergere, problemen waren continu) met de versnellingspook, en dat bleek 'slechts' het schakelmechanisme te zijn. Het mechaniek wat de bewegingen van de pook doorgeeft aan de egenlijke bak, als ik het goed begreep.

Wat gebeurt er precies: de pook wil maar tot halverwege in het 1e verzet, hij lijkt te blijven 'haken'. Doordrukken wil niet (maar heb ik ook niet echt geprobeerd) maar er vindt geen overbrenging plaats en de auto kom niet van z'n plek. Ik hoor wel wat tandwielen ratelen (niet schrapen) Ik moet dan opnieuw naar z'n vrij en opnieuw de pook in het 1e verzet duwen. De 2e keer gaat het wel meteen goed / makkelijk.

Een Escort van mijn vader had het vroeger ook wel eens met de achteruit: het achteruit rij lampje ging dan wel aan, en als je de koppeling op liet komen en gas gaf, hoorde je wat geratel in de bak, maar er gebeurde verder niks. Wat er gebeurde was, dat tijdens het koppelingspedaal op laten komen, de pook ietsje uit het verzet schoot. Duwde je de pook weer terug op z'n plek, terwijl de motor nog niet stationair draaide, dan kregen de tandwielen een aardige dreun "gretsch!" hoorde je dan. Dat heb ik bij mijn Fabia nog niet geprobeerd: ik weet dat dat niet goed is, nl.

Gek genoeg is het ook weer een tijdje weg geweest, en vermoedde ik dat er misschien beter op heb gelet dat ik het koppelings pedaal goed vloer alvorens de pook in het 1e verzet te schuiven. Maar nu heb ik het toch weer een paar keer gehad. Ik heb er telkens goed op gelet, of ik op dat moment wel het pedaal goed op de vloer had, en dat de vloermat er bijv. niet onder lag - was in alle gevallen niet zo.
Ook of de versnellingsbak koud of warm is, maakt niet uit. Het is wel eens voorgekomen met koude bak, maar ook wel als ik bijna thuis was, aan het eind van een langere rit.

De laatste onderhoudsbeurt dit ook gemeld aan de chef werkplaats, bij het inleveren van mijn auto, maar hij kon het probleem niet reproduceren.

Ik denk enerzijds: het gebeurt minder dan 2 keer per maand (echt heel zelden dus) en ik herken het meteen, dus ik zou er mee kunnen leven. Maar aan de andere kant, als het iets heel simpels is, zou ik het willen overwegen te laten repareren. En een monteur die zegt: er is niks mee, helpt dan ook niet....

Wie kan hier zijn licht over laten schijnen? Is dit iets wat ik in de gaten moet blijven houden? Of kan het verder geen kwaad? Zou het inderdaad het schakelmechanisme kunnen zijn? Hoe werken die bij een Fabia? Zijn dat stangen of kabels?
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat je de kabels even bij moet stellen:
 

Bijlagen

  • FabiaI Schakelmechanisme afstellen.doc
    284,5 KB · Weergaven: 50

turboturbo

Forumguru
bedankt voor de how-to, Ronnie!

Is er iemand omgeving Amsterdam (mag ook wel verder weg, ik wil graag wat leren sleutelen) die me hier een keer bij wil helpen, ergens begin 2012? Ik durf dit zonder enige ervaring niet zo goed in m'n eentje. Bovendien heb ik geen zgn. blokkeerpen (T10027A)
En het hoeft niet gratis.

Anders probeer ik het nog eens bij de dealer met deze info.

Alvast bedankt!
 
Bovenaan Onderaan