Hakkerig schakelen

skodje17

Nieuw lid
beste leden
ik ben in het bezit van een fabia 1.2 htp uit 2004
ik vind hem /haar een beetje hakerig schakelen net of er een of andere veer in zit bij de pook zit.
Wie heeft hier ervaring mee en weet wat te doen/
p.s.
Wie weet wat HTP betekent?

turboturbo

Forumguru
Psssst, @Fabia, dat spel je zo: 'High Torque Performance'

Ik heb ook al een tijd lang een nukkige pook als hij in z'n 1 moet. De dealer vond het probleem niet terug tijdens de testrit, het komt ook maar af en toe voor. In mijn geval wil hij dan vanuit neutraal of een andere versnelling niet altijd goed in z'n 1 en kan je niet wegrijden bij een verkeerslicht. Je voelt gewoon dat hij er niet helemaal in wil. Alsof het tapijt onder het koppelingspedaal ligt en je die niet goed in kunt trappen. Het gekke is juist, kwam ik laatst achter, dat als ik de pook zo 'half' in z'n één zit, en ik het koppelingspedaal heel ietsje loslaat hij er wél in schiet :crazy: Wat ook helpt, wat ik altijd al deed als het gebeurde, gewoon even terug naar neutraal, koppeling weer op laten komen en opnieuw proberen (heet dat dubbel clutch?)

Heb jij het probleem bij bepaalde versnellingen of overal?

skodje17

Nieuw lid
Ik heb hiervoor een 1.4 gehad waar ik met 1 vinger kon schakelen maar bij deze vereist het wat meer kracht misschien moet er iets gesmeerd worden of zo?
en forumguru bedankt voor je verklaring

ArjanGr

Senior Member
Ik heb een fabia 1.2 htp uit 2006 en ook ik herken dit probleem af en toe.
Hij wil er dan net niet helemaal lekker in (in de 1 en de achteruit). Ik doe hem dan terug naar neutraal en probeer het nog eens(koppelingspedaal houdt ik ingedrukt). Dan gaat het de tweede keer altijd wel.
Voor de fabia heb ik een engelstalig werkplaatshandboek waarin ik hier wel wat over heb gelezen. Je kunt de pook en dus je kabel die daar aan vast zit afstellen. Geen gemakkelijk klusje, dus ik heb het zelf nog nooit gedaan (ook omdat ik het nog niet nodig vind).. Maar wellicht wel handig voor jou.

Ik kan proberen een deel van de handleiding in te scannen binnenkort.. Dit zal van het weekend worden op z'n vroegst.

Ronnie

Forumguru
een engelstalig werkplaatshandboek waarin ik hier wel wat over heb gelezen. Je kunt de pook en dus je kabel die daar aan vast zit afstellen. Geen gemakkelijk klusje, dus ik heb het zelf nog nooit gedaan (ook omdat ik het nog niet nodig vind).. Maar wellicht wel handig voor jou.

Ik kan proberen een deel van de handleiding in te scannen binnenkort.. Dit zal van het weekend worden op z'n vroegst.
Is niet nodig............

Bijlagen

• Fabia1 Schakelmechanisme afstellen.doc
    284,5 KB · Weergaven: 24

ArjanGr

Senior Member
Super Ronnie!
Dat was precies wat ik bedoelde.
Je kunt voor die blokkeerpen ook een gewoon boortje gebruiken met dezelfde maat.

Succes ermee.

turboturbo

Forumguru
Ik heb de handleiding bekeken (volgens mij heeft Ronnie me zelfs al eens eerder op deze handleiding gewezen n.a.v. een eerder klacht over de versnellingspook die ik eens meldde) maar ik zie het niet zitten, helaas. Ik begrijp de tekeningen en instructies niet. Mijn plan is dat ik deze volgende keer eens meeneem naar de dealer, en hem niet vraag: 'wat is er aan de hand?' maar gewoon vraag om deze afstelling voor mij te doen. Als ik vraag om ernaar te kijken, krijg ik weer te horen 'er is niks' want het komt een enkele keer per week maar voor.

Bovenaan Onderaan