Half gas = vol gas

Just_me

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik ben nu 2 maanden in het bezit van een O2 2.0 TDI (103 KW) en heb er inmiddels 12.000 km op zitten. Mijn vorige auto was een VW Golf IV 1.9 TDI (74 KW) waar ik in 3 jaar 165.000 km mee gereden heb.

Wat direct opviel aan de O2 t.o.v. de Golf is de veel stijvere carrosserie en het gemak waarmee het vermogen door het onderstel naar het wekdek overgebracht wordt. Ook opvallend is dat het toerental van de motor in alle versnellingen veel lager is. Hierdoor mis je wel een beetje snelheidsbeleving waardoor je (met name in het begin) al snel veel te hard rijd.


De O2 bevalt prima, maar er is een ding wat de 1.9 TDI van mijn Golf niet had.

Het merkwaardige is dat als ik vol wil accelereren ik genoodzaakt ben om een beetje met het gaspendaal te spelen. Als ik volgas geef dan houdt de motor naar mijn gevoel een beetje in. En als ik dan het gas iets terug laat komen dan trekt ie beter door. Dat vindt ik vreemd want het lijkt mij dat bij zo'n moderne motor een stukje electronica dit zou moeten regelen.

Hebben meer mensen hier last van?
 

Dutch4x4

Senior Member
Ja, bekend. /forum/images/graemlins/smile.gif

En je moet juist de elektronica de schuld geven. /forum/images/graemlins/grin.gif

In één keer gas geven trekt de ECU niet, met name vanwege de emissie-eisen, dus dan knalt hij de zaak juist dicht. De snelste acceleratie krijg je inderdaad door precies de juiste hoeveelheid half gas te vinden en dan op te voeren.

Die 1.9 TDI in de Golf IV voldeed waarschijnlijk nog aan EU3, maar met EU4 krijg je dit al gauw. Moderne auto's zijn gewoon niet meer direct op het gas, behalve als je ze herprogrammeert...
 
Huh? Nou dat herken ik niet, en heb er geen last van.
Als ik in 1x gas geef, dan ok eerst even turbo-vertraging, maar dan gaat ie er als de brandweer vandoor. Wel is het zo dat ik het idee heb dat vanaf rond 80% indrukken en verder geen verschil meer is. Dus 80-100% is altijd vol vermogen.

Het volgende: misschien is het het gevoel. Als je vol gas geeft, en ja laat je gaspedaal wat vieren, dan verwacht je voor je gevoel natuurlijk een mindere versnelling. Maar omdat dat niet gebeurt, maakt het brein daarvan alsof je nog een extra push krijgt. Echt waar! Het effect van plots een lege pak melk op tillen die je verwacht dat het vol is. Of probeer eens op je fiets je handvatten in te knijpen ipv je remmen. Dan lijkt het net alsof je accelereert!

Doordat je nu grotere trekkracht hebt valt het misschien meer op. En anders als je twijfelt even meting doen: van bijvoorbeeld 50 naar 100 in 4e versnelling met stopwatchje van je telefoon. Als dat echt uitmaakt, dan zou je dus duidelijk verschil moeten meten. En dan zou ik toch even langs de dealer gaan.
 

KMA

Lid
Klopt. De elektronica bepaalt de hoeveelheid brandstof. Als je maximaal gas geeft dan bepaalt de elektronika hoeveel dat dan is. Deze maximale hoeveelheid kan je ook al bereiken als je het gaspedaal half intrapt.
Je kunt het volgen aan het verbruik in je maxidot. Als je bij lage toeren in de 2e versnelling het gaspedaal helemaal intrapt en ingetrapt houdt dan zie je verbruik varieren van bv 13 l/100km tot 30 l/km ,afhankelijk van toerental en snelheid.
 

MMM

Lid
De elektronika kan het zelf beter als je voet. Doe het volgende testje maar eens.

Met een behoorlijke snelheid op snelweg gaan rijden op de CC (cruise control). Dan de CC even deactiveren en de snelheid flink terug laten zakken en met de voet volgas geven tot de eerdere snelheid.

Nu hetzelfde nogmaals doen. CC even deactiveren, snelheid terug laten vallen, maar nu d.m.v. de CC weer te activeren de auto laten accelereren. Geloof het of niet, het gaat echt veel sneller.

Elektronika of niet /forum/images/graemlins/crazy.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: MMM</font><hr />

De elektronika kan het zelf beter als je voet. Doe het volgende testje maar eens.

Met een behoorlijke snelheid op snelweg gaan rijden op de CC (cruise control). Dan de CC even deactiveren en de snelheid flink terug laten zakken en met de voet volgas geven tot de eerdere snelheid.

Nu hetzelfde nogmaals doen. CC even deactiveren, snelheid terug laten vallen, maar nu d.m.v. de CC weer te activeren de auto laten accelereren. Geloof het of niet, het gaat echt veel sneller.

Elektronika of niet /forum/images/graemlins/crazy.gif

[/ QUOTE ]

Ook hier ben ik er 100% van overtuigd dat dit gevoel is. Het is tegen je verwachting dat je zonder je rechter voet te gebruiken accelereert. Wat dat betreft is het menselijk brein heel zelf-invullend en zijn de meeste waarnemingen een combinatie van wat je verwacht t.o.v. wat er echt gebeurt.

Alleen als je gaspedaal verkeerd staat afgesteld, is er verschil. In alle andere gevallen geeft hij de ecu gewoon 100% door.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: MMM</font><hr />

Meten is weten /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

Al geprobeerd dan?
Dus bijvoorbeeld van 120 naar 150? Zal het eens proberen als het verkeer het toelaat. Naar je verwacht het al: ik denk het antwoord al te weten... /forum/images/graemlins/cheer.gif
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: MMM</font><hr />

De elektronika kan het zelf beter als je voet. Doe het volgende testje maar eens.

Met een behoorlijke snelheid op snelweg gaan rijden op de CC (cruise control). Dan de CC even deactiveren en de snelheid flink terug laten zakken en met de voet volgas geven tot de eerdere snelheid.

Nu hetzelfde nogmaals doen. CC even deactiveren, snelheid terug laten vallen, maar nu d.m.v. de CC weer te activeren de auto laten accelereren. Geloof het of niet, het gaat echt veel sneller.

Elektronika of niet /forum/images/graemlins/crazy.gif

[/ QUOTE ]

/forum/images/graemlins/crazy.gif interesting.. zal het probieren.
 
Leuk weetje voor de 2.0 TDI bezitters: Met de 1.9 TDI heb je er helemaal geen last van dat de auto inhoudt.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: mavlo77</font><hr />

In alle andere gevallen geeft hij de ecu gewoon 100% door.

[/ QUOTE ]

Alleen bereik je die 100% (op de verbruiksmeter is dat bij mij iets van 52l/100km, ofwel 1 op 2...) vaak al bij half gas.

En met in één keer planken kan ik soms echt de ECU in de luren leggen. Je krijgt dan een (te veel) knijpende TC-reactie die de motor inhoudt, omdat je te veel wilt voor wat de computer op dat moment mogelijk acht.

Beter proefje dus: zet de ESP/TC eens uit en probeer 't dan nog eens. Bij mij knalt-ie dan wel naar voren bij volgas. Vooral op het circuit duidelijk merkbaar als je uit een bocht komt. Gaat met ESP/TC uit zonder meer sneller - hetgeen de klok aan het eind van de ronde ontegenzeggelijk uitwijst.
 

VEEJAY

Forumguru
helaas bij mijn auto geen verschil in volgas of iets minder gas of zelfs sneller terugkeren naar cruisecontrol snelheid.

Natuurlijk heb je meer kans op inhouden motor als ASR aanstaat, echt zal dat op de snelweg niet vaak voorkomen (dat de wielen dreigen door te slippen). Ben benieuwd naar tests van anderen.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: mavlo77</font><hr />

In alle andere gevallen geeft hij de ecu gewoon 100% door.

[/ QUOTE ]

Alleen bereik je die 100% (op de verbruiksmeter is dat bij mij iets van 52l/100km, ofwel 1 op 2...) vaak al bij half gas.

En met in één keer planken kan ik soms echt de ECU in de luren leggen. Je krijgt dan een (te veel) knijpende TC-reactie die de motor inhoudt, omdat je te veel wilt voor wat de computer op dat moment mogelijk acht.

Beter proefje dus: zet de ESP/TC eens uit en probeer 't dan nog eens. Bij mij knalt-ie dan wel naar voren bij volgas. Vooral op het circuit duidelijk merkbaar als je uit een bocht komt. Gaat met ESP/TC uit zonder meer sneller - hetgeen de klok aan het eind van de ronde ontegenzeggelijk uitwijst.

[/ QUOTE ]

Ah ok, maar ik heb het net als Veejay over als je geen wielspin hebt, dus zeg in 4e versnelling vanaf 60 of 70km vol gas. Dan maakt het echt niet uit of je ASR aan/uit hebt. En dus ook bij mij niet of je volgas of een beetje minder dan volgas geeft.

Inderdaad bij het wegtrekken, zelfs met ASR gaat dat nog wel fout ja. Alleen op sneeuw/modderdek heb ik gemerkt dat het vrij effectief werkt. Dan is het dus kwestie van doseren.
 
Bovenaan Onderaan