Hallo mederijders

Sjaakberk

Nieuw lid
Even voorstellen.

Ben Sjaak uit Spijkenisse
Wij zijn in het bezit van een fabia 1
Het is een combi automaat
Met een 1.4 mpi motor
Met 260.000 op de teller

Nu komt mijn vraag.
De auto klinkt als een diesel
Nou hebben ze mij laten vertellen en ik heb ook al een beetje rond gezocht hier op het forum

Dat de klepstoters versleten zijn
de Egr klep blijft storing geven

Is het verstandig om er een andere motor in te hangen
Zoja

Welke motor zou er in passen
Had gelezen:Volkswagen
:Seat
:Audi


Of zou het een zelfde moeten zijn

Mvgr sjaak
 

Cordoba

Forumguru
Mpi-blokken hebben de naam dat ze wat onregelmatig lopen bij stationair toerental, dus dat is standaard. Uit je verhaal krijg ik een beetje de indruk dat de garage je mogelijk als melkkoe ziet, dus ik zou minimaal een second opinion bij een andere garage laten doen.

Als je een blok gaat wisselen voor een ander type, moet je ook kijken of dit kan met de automatische bak, want anders moet je én de bak én de motor wisselen, dus kost je wat extra duiten. Verder als je voor een ander type blok gaat, moet je officieel de auto laten herkeuren bij de RDW, en dat kan wel maar kost je veel geld.

Voor de iets jongere Fabia's kun je identieke motorblokken vinden bij alle merken van de Vaggroep (Audi, VW, Seat en Skoda). Identieke motorcode (ook bij ander Vagmerk) is identiek motorblok, dus dat is makkelijk zoeken op de sloop. Mpi blokken zijn bij mijn weten alleen bij de Fabia I (t/m 2002) en Octavia I gebruikt, dus helpt zoeken bij andere Vagmerken niet.
 

machlo

Forumguru
@Sjaakberk ......welkom en suc6 met oplossen van motorprobleem

@Cordoba.....
[QUOTE="Cordoba Mpi blokken zijn bij mijn weten alleen bij de Fabia I (t/m 2002) en Octavia I gebruikt, dus helpt zoeken bij andere Vagmerken niet.[/QUOTE]

Mpi nog zeker tot eind 2003....... zal ik een van de laatste hebben!
 

Cordoba

Forumguru
@machlo Ik denk dat je een auto hebt die laat op kenteken is gezet. Mijn auto is van mei 2003 en heeft een BBY-blok, dus al echt VW-blok, en als ik me niet vergis zijn er ook nog met het oudere AUA-blok (ook 1.4 16V en 75 pk). Als je 2e hands Fabia's bekijkt via gaspedaal of vergelijkbare auto-verkoop-sites, zie je dat er vanaf eind 2002 al veel zijn met VW-blok, en dat echte Skoda-blokken in elk geval in de Fabia vanaf najaar 2002 nog maar weinig voorkomen. Eigenlijk zouden we een keer chassisnrs. moeten vergelijken, als ik het goed heb zit het bouwjaar ook in het chassisnr./VIN verwerkt.
 

machlo

Forumguru
@Cordoba ..........is in iedergeval idd laat op kenteken gezet, 8-1-2004
Ik zal morgen eens het chassisnummer opschrijven, ben er ook wel benieuwd naar hoelang er tussen bouwjaar en datum afgifte zit.
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben even aan het zoeken geweest: 10e teken in je VIN geeft het modeljaar, bij mij is dat een '3' dat staat dus voor 'modeljaar 2003' (of 1973 maar dat is hier niet van toepassing). Het 11e teken geeft aan bij welke fabriek de auto van de band is gerold, bij mij is dat een '3' dat staat óf voor Mlada Boleslav, Tjechie (in mijn geval) óf voor Curitiba, Brazilie.
 

machlo

Forumguru
Ik ben even aan het zoeken geweest: 10e teken in je VIN geeft het modeljaar, bij mij is dat een '3' dat staat dus voor 'modeljaar 2003' (of 1973 maar dat is hier niet van toepassing). Het 11e teken geeft aan bij welke fabriek de auto van de band is gerold, bij mij is dat een '3' dat staat óf voor Mlada Boleslav, Tjechie (in mijn geval) óf voor Curitiba, Brazilie.

@Cordoba
Hier ook een 3 en 3.....:yeehaa:
 

Sebastian

Donateur
Ik heb weliswaar geen MPI motor (maar een 1.4 16V AUA uit 2001) en deze klinkt ook als een diesel als de motor nog wat koud is. Dat was al zo toen ik 'm 7 jaar geleden kocht en is niet veranderd. Volgens mij heb ik ergens op dit forum gelezen dat het komt doordat de klepstoters schuin hangen/staan (ik heb geen idee hoe deze eruit zien of waar ze zitten dus excuseer me de beschrijving). Ik ben ook wel eens aangesproken door iemand 'met verstand van zaken' dat ik gauw m'n klepstoters moest laten nakijken. Mijn uitleg dat dit normaal was vond hij vreemd. Inmiddels zijn we 3 jaar verder... ;)

Kenners: is zoiets ook niet het geval bij een 1.4 MPI?
 

Sjaakberk

Nieuw lid
Ik heb weliswaar geen MPI motor (maar een 1.4 16V AUA uit 2001) en deze klinkt ook als een diesel als de motor nog wat koud is. Dat was al zo toen ik 'm 7 jaar geleden kocht en is niet veranderd. Volgens mij heb ik ergens op dit forum gelezen dat het komt doordat de klepstoters schuin hangen/staan (ik heb geen idee hoe deze eruit zien of waar ze zitten dus excuseer me de beschrijving). Ik ben ook wel eens aangesproken door iemand 'met verstand van zaken' dat ik gauw m'n klepstoters moest laten nakijken. Mijn uitleg dat dit normaal was vond hij vreemd. Inmiddels zijn we 3 jaar verder... ;)

Kenners: is zoiets ook niet het geval bij een 1.4 MPI?


Dan heb ik nog even:D
 

Cordoba

Forumguru
Hier ook 3 en 3
Maar bouwjaar is 2001?

Heb je goed geteld? Eerste tekens van je VIN zullen waarschijnlijk TMB zijn, dat zijn dus de eerste 3 tekens. Die 3 voor Mlada Boleslav als plek waar ie van de band is gerold is niet vreemd, maar modeljaar zou toch een 1 of een 2 moeten zijn. (Modeljaar 2003 loopt ongeveer van produktie augustus 2002 t/m juli 2003, per jaar kan dat iets verschuiven en per model kan dat soms iets anders zijn, maar dit geldt in grote lijnen voor de hele Vaggroep)

Ik heb trouwens het document dat ik heb gebruikt voor de uitleg van je VIN in de kennisbank geplaatst, en dat zal binnenkort wel zichtbaar worden voor iedereen.
 
Laatst bewerkt:

Fabia 123

Forumguru
@Codoba 2003 kan wel. Mijn F1 met mpi was van juli 2002 en de mpi motor was nog enkele maanden te bestellen. Najaar 2002 Nam de 16 klepper het stokje over,
Maar er zijn vast nog mpi auto's geweest die vanuit een showroom later verkocht zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Najaar 2002 Nam de 16 klepper het stokje over
Die was al eerder beschikbaar, toch?
Ik heb begin 2002 proefgereden met zowel de 1.4 mpi als de 16-klepper. Vond de eerste veel aangenamer rijden, die 16V was me veuls te nerveus, moest naar mijn smaak te hoog in de toeren blijven. Dus de F1C Elegance gekozen en daar ruim 5,5 jaar plezier van gehad.
 

Fabia 123

Forumguru
@ Canon-Eye. Herkenbaar verhaal, de mpi was goedkoper en stiller. Ik bedoelde in het voorgaande meer dat de levering van de mpi stopte en dat de iets sterkere 16v min of meer de vervanger was.
 
Bovenaan Onderaan