Hallo Skoda rijders!

Electrified? Horrified? Nee hoor, alleen maar Skodified.

Mijn naam is Wim, ik woon in Noord- Holland en ben sinds juli 2014 in het bezit van een Octavia II 1.2 TSI Ambiente, afkomstig uit de lease.
Tot voor een week reed de auto buitengewoon prettig, maar op vrijdag j.l. liep de motor van het ene op het andere moment schokkerig, en achtereenvolgens verschenen de indicators Aandrijfslip, EPC en na enige tijd ook Motormanagement.
Enige tijd geleden had ik de ELM 327 aangeschaft, een OBDII interface met Bluetooth ondersteuning. Deze werkt samen met de gratis Android App "Torque" waardoor het mogelijk is storingscodes op de Smartphone uit te lezen (en resetten).
De uitgelezen code was P0303, hetgeen veelal geïnterpreteerd wordt met "Misfire 3th Cylinder".
Hierop de derde cilinderbougie uitgedraaid en warempel, zwart als roet. vervolgens de kabel met een ohmmeter doorgemeten, keurig 9,15 kilo ohm, hetzelfde als de andere kabels. Daar schoot ik dus nog niet zoveel mee op, maar een autobedrijf, gespecialiseerd in elektronica ontdekte toch dat de bougiekabel niet in orde was, ondanks mijn meting. Ik moest een originele VAG kabel halen, beslist geen imitatie!
Zo gezegd, zo gedaan, en na montage en resetten van de codes liep de motor weer als een zonnetje.
Nou heb ik altijd geleerd: meten is weten, misschien wel waar maar toch niet altijd zeker weten!
Ik hoop voorlopig niet weer aan de beurt te zijn met storingen.
 
Bovenaan Onderaan