Halogeen DRL alternatieven (LED)?

Raoul Skoda

Actief lid
Al een flink aantal maanden ben ik op zoek naar alternatieven, voor de in mijn ogen, achterhaalde halogeen techniek in mijn koplamp units. Menig fora ben ik afgestruind, maar een eenduidige oplossing kan ik niet vinden. Ik ben eigenlijk op zoek naar een vervanging van de H15 halogeen DRL door LED aangezien ik de halogeen lampen ouderwets vind ogen. Ik heb getwijfeld om de koplampen om te bouwen naar de originele Xenon/LED DRL variant, maar dit is al met al heel erg kostbaar.

Reeds geprobeerd:
- H15 halogeen > H15 LED: na coderen blijft de H15 LED icm projector erg fel, verblindend voor andere weggebruikers! No go!
- H15 halogeen helderheid verhoogd (zodat het filament wat minder geel oogt), dit heb ik teruggedraaid ivm potentieel verblinden van tegenliggers.
- H8 halogeen > H8 LED: oftewel de mistlampen gebruiken als DRL met LED lampen > geen gezicht IMO

Voor een Golf mk7 zijn genoeg aftermarker alternatieven voor DRL/LED koplampen welke OEM ogen, maar voor de Octavia vind ik niks . Ik ga de route van het vervangen van de halogeen lampen voor LED niet meer in, dit is geen optie voor mij.

Iemand ideeën?

Pindasaus

Forumguru
Welke Octavia 3 heb je precies en kan je een foto laten zien van je koplamp + welke lampjes erin zitten?
Had je LED-lampen uit China of van een gerenommeerd merk als Osram of Philips? Afhankelijk van hoe de driver van de LED is ontworpen, kan je hem niet dimmen, wat jouw auto blijkbaar doet om de felheid te beperken.

Als je graag (iets) witter licht wilt, kan je er ook halogeenlampjes met zo'n blauw laagje in stoppen, zoals de Dectane XE.RAY H15. De lichtopbrengst is wel minder. Kijk ook even in de productinformatie welke kleurtemperatuur de fabrikant specificeert, zodat je weet of het de moeite waard is. Halogeen is 3000 K, OEM xenon 4300 K, OEM LED 5000 - 6500 K, Chinese LED 6500+ K.
https://www.skodacommunity.de/threads/legale-aufruestung-der-halogenscheinwerfer.100886/post-1225868
https://www.skodacommunity.de/threads/dectane-xe-ray-h15-leuchtmittel-mit-e-pruefzeichen.96219/

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Volgens mij de gewone halogeen koplampen, zoals deze:

1668099732888.jpeg

Zelfde H15 zit ook als DRL/grootlicht in de Golf 7

Eltjo

Forumguru
De H8 mistlampen heb ik vervangen door blauwe gloeilampen (Hippcron 12V 100W H8 Halogeen Lamp Super Wit 5000K, jan.2019 €2,13/ 2 stuks en nu bij Grandado €20 !!/2set)). Deze geven ook wit licht, zelfs iets witter dan de (niet meer Osram) xenon lampen. Ja, die 100W lijkt me ook Ali-onzin.

Ziet er prima uit, niet te onderscheiden van witte LED’s, goedkoop en geen canbus gedonder.

Raoul Skoda

Actief lid
De eerste set H15 LED’s zijn afkomstig van de webshop waar @hemi24 die foto vandaan heeft (geen idee of ik links mag plaatsen in dit forum) zou een prima set moeten zijn (en rond de €100). De 2e set via een “gerenomeerd” bedrijf in xenon/LED’s. De lampen zouden rond de 6000k moeten zijn, maar dit is me toch te blauw. Ik ben op zoek naar zuiver wit licht. Ook in beide gevallen was de lichtopbrengst enorm, zelfs als DRL vond ik ze redelijk verblindend . Ik begrijp dat dit komt omdat het licht op de reflector valt, wellicht hoopte ik op een mooier resultaat.

Voor de link van @guidoscm moet je schijnbaar een account hebben op net Passat forum.

De mooiste oplossing zou zijn een vervanging van de oem mist lamp units met geïntegreerde LED’s, welke (na coderen) de DRL functie overneemt. Maar helaas, dit bestaat schijnbaar niet voor de O3 .

GvA14TSI

Donateur
Ik heb led H15 geplaatst, deze met obd11 gedimd naar 20%. Hierdoor zijn ze niet te fel, maar wel mooi wit.

Raoul Skoda

Actief lid
@GvA14TSI welk type/merk H15 LED’s heb je?

Gebruik je in module 9 bij “Leuchte4FL” en “Leuchte5FL” lasttyp > LED lichtmodul, of laat je deze omgewijzigd (of wellicht een ander “lasttyp”)? Heb je wellicht een foto hoe de DRL er bij jou uitziet?

GvA14TSI

Donateur
Ik heb gewoon H15 van Ali. Idd lasttyp op led gezet, ik zal straks even een foto maken.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan