Halogeen vervangen door led of xenon

nicknameless

Forumguru
Kan ik de standaard halogeen lampen (dim en grootlicht) zonder issues vervangen door LED of xenon en moet ik ergens nog mee rekening houden?

Betreft een Skoda Fabia III uit 2015.

SuperSjors

Donateur
Ligt er een beetje aan of je projectorlampen heb of niet.

Het is sowieso geen prettig werkje en voor sommige lampen zul je een adapterring nodig hebben. Ik zelf heb een klein setje van de chineze vrienden gehaald voor het groot licht, daar rij ik nu al een goed half jaar mee en heb er veel plezier van. Durf ze echter niet in het normale dimlicht te zetten ivm horror verhalen over dat ze kunnen smelten, het een prutswerk is en omdat mijn lichtunits anders gecondenseerd blijven.

SuperSjors

Donateur
1735988285823.png

Dat zijn inderdaad projectorlampen. Ik heb deze (soortgelijke) kunnen monteren zonder adapterringen en demontage van de koplampen. Voor lampen met een groter blok onderop de lamp zul je adapterringen moeten aanschaffen en de koplampen moeten demonteren, de draai is anders onmogelijk te maken (en zelfs nu was het al geen prettig werkje).

(beide lampen zijn h7 fitting)
Ik zal straks even een foto maken van hoe dat er bij mij uitziet.

Tees

Donateur
Doe jezelf een plezier en koop A-merk LED lampen zoals Osram of Philips. Kost wat, maar dan heb je wel kwaliteit en vrijwel altijd perfect lichtbeeld.
Ik heb in mijn O2 net de Osram LEDriving Vintage geïnstalleerd (die Mijn Auto topic) omdat ik de originele warm witte kleur van halogeen wou behouden, maar als je koud wit wilt, dan kan je prima de Nightbreaker LEDs kopen.

Tees

Donateur
Als je de ruimte hebt in de koplampen, dan zou ik niet de kleinste variant nemen. Die is weliswaar bedoeld om qua maat volledig compatibel te zijn met halogeen en dus altijd te passen, maar dat gaat duidelijk ten koste van de levensduur.

Tees

Donateur
Als ik videos van de F3 en de handleiding bekijk, dan lijkt er relatief makkelijk (meer) ruimte te maken te zijn om bij de opening te komen? De handleiding heeft het ook over het gebruik van een luikje in de wielkuip voor extra ruimte.

959490e93509fd802c7bbcbca45dc33a.jpg
db34a67153ec4985c93c3767aff6019c.jpg

Persoonlijk zou ik liever een betere LED (met langere levensduur) installeren met iets meer moeite, dan een mindere met minder moeite. Onder het motto 'Beter in één keer goed'.

SuperSjors

Donateur
Ja maar dan toch red je de bocht niet met een ledunit die uitsteekt. Kan me herinneren dat bobracing wel dat soort units heeft, maar daarvoor de hele bumper er af moest halen.

Bovenaan Onderaan