Handleiding afneembare trekhaak ?

FILIP

Nieuw lid
Normaal zou er in de kofferruimte van mn skoda octavia combi II (11/2010) een handleiding moeten te vinden zijn voor de montage van de afneembare trekhaak.

Maar dus nergens te vinden.
2 minuten balen.:icon_smile_dead:

Ook op skoda.com /documentation is er geen manual te vinden.
Damn.

Kan naar de dealer gaan, maar heeft er iemand soms deze info ter beschikking?

amukar

Lid
Je bericht is voor mij niet helemaal duidelijk. Wat wil je precies?
Als je Skoda voorzien is van een afneembare trekhaak en je wil die monteren, dan wil ik dit even uitleggen.
Aan de losse haak zit een kantelende beugel met aan het eind een sleutelslot met kapje.
Door het kantelen van die beugel maak je een vaste verbinding met het deel van de trekhaak dat aan de auto gemonteerd is.
Hoe doe je dat nu?
Je trekt de beugel met het sleuteltje in het slot, naar je toe.
Dan schuift je de trekhaak in het gat en hou je hem daar vast. Met je andere hand duw je nu de beugel van je weg. De haak hangt nu vast.
Je kan het sleuteltje nu rechtsom draaien en dan zit je trekhaak muurgvast.
Verwijderen dan de trekhaak is al het voorgaande in de omgekeerde volgorde doen.
Nog een tip in de reeks; "leer van mijn stommiteiten":
Leg de beugel nooit neer of laat hem niet vallen met de sleutel in het slotje. De trekhaak is zwaar en bij het neervallen of -leggen zal het sleuteltje gewoon omplooien... En dat wil je niet hebben. Vervangsleutel is niet te bestellen (wel een nieuw slot met sleuteltjes)
Is dit duidelijk? /( /-/

FILIP

Nieuw lid
Ok, thanks.
Zal wellicht eenvoudig zijn.
Enige waar ik niet mee ben is sleuteltje, op het eerste zicht zag ik niet echt iets dat op een sleutel geleek...maar zal morgen bij daglicht eens alles bekijken en -volgens je richtlijnen- testen.
Ook bedankt voor tip.

Ja, lijkt bizar (vooral op NL. forum -sorry), maar ik heb nog nooit een trekhaak op de auto gehad.

FILIP

Nieuw lid
Eureka!
Toch nog even verder gekeken op net.

Toch een handleiding gevonden.
Ik denk dat trekhaak westfalia is?

www.westfalia-automotive.de/...skoda/a317016691111-317031- 317017%20ab%2005.02.08%20war-101.pdf

Amukar, toch dikke merci !
Jouw uitleg lijkt me duidelijker.

amukar

Lid
Het sleuteltje is wel essentieel. Je kan niet zonder. Normaal worden er 2 bij de trekhaak geleverd.
Waar je goed op moet letten is dat de haak helemaal tot boven in de opening schuift. Pas dan kan je de beugel van je wegduwen. dan zit ie vast. Maar pas op: er is ook een plastic plaatje - een dekseltje dat de opening afsluit als er geen trekhaak gemonteerd is.
Dat klepje moet je eerst wegnemen. Dat was ik vergeten te zeggen omdat ik mijn dekseltje verloren ben.
Dat dopje moet er voor zorgen dat er geen troep in de schacht komt.
Ik raad aan om wat machinevet op de haak te doen, om de boel goed te kunnen inbrengen, maar nog belangrijker is dat je beugel in de juiste stand staat en dat het klepje verwijderd is. succes morgen. /( /-/

Bovenaan Onderaan