Handrem en claxon

Beste Skodarijders,

Ik heb nu twee dagen een Skoda Fabia Combi Comfort 1,4 MPi uit 2001. Rijdt perfect en schakelt goed en verder een prima auto. Echter zijn er twee dingen die ons (ik en mijn vriendin) opgevallen zijn.

1. De claxon werkt niet.
2. Als ik op een redelijk stijle helling parkeer dan rolt de auto naar achter. De handrem lijkt dus niet genoeg te remmen. Ook bij stilstand is de auto wel in beweging te krijgen als de handrem erop zit.

Weet iemand of deze punten makkelijk te verhelpen zijn en wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Oh en nog een vraagje, welke banden remt de handrem eigenlijk? achter of voor? Of beide?

De remmen zelf zijn goed, APK zit er sinds donderdag op.

Groeten,
André


Helaas geen garantie bij de verkoper...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
2001 MPI is volgens mij gewoon trommelremmen (en daar remt de handrem ook op). Het kan zijn dat de handrem opnieuw afgesteld moet worden, of mogelijk dat de remvoeringen zover heen zijn, dat ze gewoon vernieuwd moeten worden.

Wat de claxon betreft een aantal voor de hand liggende mogelijkheden: kapotte zekering, claxon die vast zit (betekent de claxon zelf onder de motorkap vervangen), of een probleem met de contacten in het stuur. Als je (met contact aan) een flinke klap midden op het stuur geeft, doet ie het dan ook niet (soms pakt de claxon net niet als je aan de rand drukt, doordat je de kap dan iets scheefdrukt, heb je dan bij de contacten voor de claxon onvoldoende beweging om contact te maken voor de claxon.

Overigens zijn zowel claxon als handrem APK-afkeurpunten.
 
Dankje Cordoba!

Claxon doet t gelukkig wel na de test die jij voorstelde. In het midden alleen dus. en niet aan de zijkanten.

Misschien een rare vraag maar hoe hard kun je eigenlijk op het claxon duwen/klap geven ivm de airbag?
Zal die er niet uitschieten of iets? (eerste keer airbag dus daarom waren we wat voorzichting ermee)

Voor de handrem heb ik even gekeken of de kabels in het middenconsole strak waren. Het lijkt dat ze iets speling hebben. Kan ik het moertje iets aandraaien of hoort dat eigenlijk niet?

Groet,
André
 

Spierings

Forumguru
Is inderdaad een snelle APK geweest..

Claxon moet werken, anders afkeur..

Handrem is kwestie van effe de trommels loshalen en alles controleren.

Vaak gaan de stel palletjes klemmen, goed reinigen, smeren en stellen is dan de oplossing.. Ook kunnen de voeringen verglaasd zijn..
 
We dachten dat het wel goed was, aangezien de verkoper na de apk nog remleidingen, motorsteun en een schokdemper heeft vervangen voor zijn kosten. (het was een occasion met nieuwe apk)

Oke Spierings, is dat makkelijk zelf te controleren die palletjes of moet ik daarvoor even naar een garage?
(met onze polo gingen we altijd naar de doe het zelf garage in Westbroek namelijk)
 

Cordoba

Forumguru
Al sla je er met een voorhamer op, dan nog mag de airbag niet afgaan (bij wijze van spreken dan, als je zo hard slaat dat je de kap aan stukken slaat en de contacten kortsluiten zal ie wel af kunnen gaan). Dus daar hoef eigenlijk niet bang voor te zijn, alleen in het geval je een aanrijding hebt gehad waarbij de airbag (nog) niet is afgegaan, moet je voorzichtig zijn. Dat is ook precies de reden dat hulpdiensten uiterst voorzichtig zijn met een gecrashte auto waar de airbags niet uitgegaan zijn.

Handrem heeft Spierings denk al duidelijk gemaakt, DHZ-garage lijkt me een goede optie: je staat niet in de winter op straat, wat comfortabeler werkhoogte, en wat ondersteuning van redelijk deskundig personeel. (ik ken DHZ-Westbroek niet, maar in het algemeen is dat wel zo)
 

Spierings

Forumguru
images

Je trommels moeten ervoor af, je ziet het palletje met de veer links verticaal lopen..

Deze stelt de remmen op..
 
Dank voor alle tips en reacties!

Ik ga binnenkort even langs een garage of iemand die ik ken die er meer verstand van heeft om het te laten checken
Ik zal t.z.t even laten weten hoe het is opgelost!
 
De auto staat nu bij de garage en er zijn een aantal dingen boven water gekomen

1. Een wiellager achter moet vervangen worden

2. De handrem kabels moeten beide vervangen worden, de remschoenen zelf zijn nog prima dus die gaan nog gewoon mee. Echter vertelde de man wel dat het ontzettend smerig was, lang niet open geweest dus. Dat maakt hij ook schoon.

3. Er lekt een boel olie. Dit idee hadden we al maar nu bevestigd.
De man van de garage vroeg of de carterpan er recentelijk af was geweest. Dat wist ik uiteraard niet omdat de auto nu pas een maand in ons bezit is. (misschien een lekke koppakking? een vriend van mij zei ook al de de motor 'zweet')

We gaan vanmiddag samen even kijken wat het kan zijn qua olie lekkage en wat eraan gedaan kan worden.
Zijn er mensen met de aqw motor die wellicht weten waar de olie lekkage aan kan liggen? en of dit vaker voorkomt?

Al met al gaan de kosten nu richting de 300 euro.. Hopen dat dit niet teveel gaat worden, de auto rijdt namelijk heerlijk!
 

Erik_NL

Forumguru
Zijn er mensen met de aqw motor die wellicht weten waar de olie lekkage aan kan liggen? en of dit vaker voorkomt?
...
Al met al gaan de kosten nu richting de 300 euro.
olielekkage is geen veelvoorkomend verschijnsel van het aqw blok. Het onze is met ruim 190.000 km nog kurkdroog.
300 Euro aan kosten om al de geconstateerde problemen te verhelpen vind ik best redelijk. Bij mijn Passat kostte me vervanging van het wiellager i.c.m. met een nieuwe huls voor de schokbreker links-achter vorige week 470 Euro (290 dkm, VW dealer).
 
Dat dacht ik dus ook qua olie lekkage met deze motoren, ik ben wel benieuwd wat het dan zal zijn. Ik zal het hier sowieso laten weten zodra ik de oorzaak weet.

En inderdaad 300 is een prima prijs. Het is dan ook een tweedehands auto dus een beetje kosten hadden we ook wel verwacht.
 
De olielekkage komt van een niet helemaal goed dichtgekitte carterpan. Deze wordt binnenkort dus opnieuw gemonteerd en afgekit en met een juiste plugmaat vervangen.

En er is ook bij deze fabia nog niks gedaan aan de lekkage bij de achterdeuren, dus dat is voor nu het laatste probleem.
Dat nog even maken en we kunnen weer veel kilometers maken!
 
Heeft iemand trouwens een duidelijke uitleg wat er moet gebeuren om de lekkage te dichten bij de achterdeuren? of moet de dealer dat doen? Ik wil dit wel graag zelf oplossen, maar ik kan even het juiste topic niet vinden...

Bedankt!
 
Nog maar een update, de olielekkage kwam niet van de carterpan maar net erboven. Uit het distributiehuis, dit was slecht gekit en daar liep zichtbaar olie uit. Dat is nu helemaal gedemonteerd en opnieuw gemonteerd. Olielekkage lijkt nu te zijn verholpen, ook gelijk oliefilter en luchtfilter vervangen. Dit was volgens het boekje al 30.000km niet meer gedaan. Heeft wel wat uren gekost maar hopelijk nu een tijdje geen reparaties meer.

Het volgende onderhoud zal de uitlaat worden maar dat kan ik zelf vervangen gelukkig.

Groeten!
 
Bovenaan Onderaan