handrem

Vanaf dat ik de auto heb, zit mijn handrem vast na een wasbeurt en na rijden tijdens regen. Dit bij dealer en importeur aangekaart maar tot op heden blijft het probleem steeds aanwezig en de dealer geeft aan dat vele dit probleem hebben maar er niets aan te doen is.
Heeft iemand deze problemen ook en nog belangrijker is er iemand die een oplossing voor dit probleem heeft.
 

Mark

Banned
Ook ondervonden met mijn Roomster, antwoord/oplossing die ik kreeg "handrem niet gebruiken als de wagen in de regen heeft gereden en meer dan een dag stil staat"
 
Ook ondervonden met mijn Roomster, antwoord/oplossing die ik kreeg "handrem niet gebruiken als de wagen in de regen heeft gereden en meer dan een dag stil staat"

Belachelijk eigenlijk..

Is het trouwens voldoende de auto in een hoge versnelling te zetten zonder handrem? De motor heeft dan door het grote verzet zo'n grote weerstand dat het wellicht op hetzelfde neerkomt?

(op een vlakke parkeerplek dan :grin:)
 

Mark

Banned
Alleen met de Roomster had ik hier last van, met de Fabia niet. Met de nissan's, Ford en nu de Dacia heb ik hier ook nog nooit problemen mee gehad. Bij de opel Combo van mijn werk durven de achterremmen wel ééns blijven plakken. Als ik de handrem niet gebruik zet ik de wagen in 1ste versnelling en de wielen naar de stoep gedraaid.
 
Gaat het ierbij om een versie met trommelremmen of schijfremmen achter?
Verder is mij altijd gezegd (of ja, weet niet beter) dat als je in de winter de handrem niet wilt gebruiken (ivm vastvriezen van de kabels) je de auto dan in de 1e versnelling moet zetten
 
Eigenlijk zet ik mijn auto altijd "in de versnelling" als ik hem parkeer. Ik heb mijn Fabia nog niet, maar heb met mijn huidige Fiesta wel eens last van een handrem die niet meer los wil. Dit is voornamelijk bij vochtig en koud weer.
Op een vlakke parkeerplaats zet ik in de winter mijn auto nooit op de handrem. Ik heb een keer helemaal vastgestaan 's ochtends... handremkabel vastgevroren... moest ik in de vrieskou met de fiets naar het station ploeteren om in een overvolle trein te stappen... dat nooit meer :icon_smile_dead:
 

Ronnie

Forumguru
Gewoon wegrijden en dan zachtjes even de handrem aantrekken onder het rijden, door de warmte zal het vocht verdampen en de voeringen ietsje krimpen.
Door het opstelmechaniek lopen de voeringen bijna tegen de trommels, bij vochtig weer "wellen" ze iets op. Bekend probleem, ook bij VW. Bij mijn Fabia idem, mijn zoon's Polo ook, evenals mijn dochter's Polo.
 

Roku

Lid
Een diesel kan je beter niet in zijn versnelling zetten deze zou kunnen aanslaan als er tegen geduwd oid mee gebeurd.
Hiervoor hoeft het kontakt niet aan te staan.
 
Misschien dat dat bij een oude diesel kan gebeuren maar tegenwoordig zit in elke auto wel een startonderbreker. Zonder sleutel start ie dan niet.
 
Dat is tegenwoordig echt niet meer zo! Wat zou je zeggen van de startonderbreking? Daarbij hebben tegenwoordig toch diverse sensoren spanning nodig, wil de motor aanslaan. En nog véél meer dingen!
Vroeger zo'n oud golfje, als daar de stopklep van de pomp kapot was, die duwde je zo aan zonder contactsleutel....


Edit: Mike was me voor!
 

Bart_G

Lid
Ik heb nog bijna nooit een auto op de handrem geparkeerd. Alleen op een helling. Anders altijd gewoon in de versnelling en dan bij voorkeur een zo laag mogelijke.
 

robbiebee

Actief lid
Uhhhh ik parkeer altijd op de handrem :1884: enne dan wil hij weleens knoepen als ik na 4 dagen wegrijdt... ik zal er rekening mee gaan houden die laatste paar weken dat ik hem in bezit heb:super:
 

Roco

Lid
Mijn Fab staat altijd in de versnelling en meestal ook op de handrem.
Na een wasbeurt of flinke regenbui, zitten de trommelremmen achter idd beetje vast.
Springen dan los als je gaat rijden.
so what.

Als een handrem bevriest, moet er gewoon wat dikke olie in de kabel van greep naar achteren. De kabel in de ommanteling gaat nl vastvriezen als er water inzit.
 

namleop

Actief lid
Handrem kan je het best alleen in de sneeuw gebruiken om wat lol te maken :)
Zelf zet ik 'm altijd in de versnelling, als je je aanwendt om bij het starten de koppeling en de rem in te trappen is er niets makkelijker, je kunt zo wegrijden.

Geen idee eigenlijk of de handrem het bij mijn Fabia doet... :ahum:

Overigens kan je, als je de meeste weerstand wilt, de auto in zijn achteruit parkeren, die overbrenging is vaak nog kleiner dan de eerste versnelling.
 

alexa

Nieuw lid
Ik heb ook een probleem met de handrem, eigenlijk met het lampje en dat vervelend piep geluid als ik door een scherpe bocht rij.
de handrem is niet aangetrokken. heb dit probleem een week of twee. Heeft iemand hier ook last van gehad en wat is er aan te doen. Is best vervelend dat piep geluid.
 

Chatslet

Forumguru
Handrem kan met schijfremmen vooral blijven plakken. Die doet dan *PLOINK!* bij het wegrijden. Komt door vliegroest op de remschijven. Gewoon een paar keer flink hard remmen zodat alles weer schoon is. In de versnelling weg zetten doe je in ze 1 of in ze achteruit zoals al eerder is genoemd. Dan heb je de hoogste weerstand. In hogere versnellingen is de weerstand juist lager omdat de wielen dan meer omwentelingen kunnen maken voordat de motor 1 omwenterling heeft gemaakt.
Wat betreft het aanduwen van een diesel, ja dat kan met een mechanisch ingespoten diesel waarbij zowel pomp als inspuiting door de motor aangedreven worden. Met een moderne commonrail kan zoiets echt niet.
 
Bovenaan Onderaan