Haperend contactslot

BeeJee

Actief lid
Hallo medestrijders,

Inmiddels ruim 7 jaar de trotse bezitter van een O2 1.4 TSI met hier en daar wat kleine dingetjes, niks groots qua vervangen of defecten. Maar net als mezelf met het ouder worden komen de gebreken. Nu sta ik gisteravond op 3 kilometer van huis met een contactslot waar in eerste instantie geen beweging meer in te krijgen is. Bang om de sleutel af te breken en met meer problemen te zitten bel ik met Skoda mobiliteitsgarantie, waarbij je naar veel omleidingen gewoon bij de ANWB terechtkomt!? verbaasd vraag ik aan de medewerker hoe dit zo zit, waarop hij zegt dat dit al jaren zo is. Maar een lang verhaal kort......volgens de gegevens was er geen mobiliteits garantie mogelijk omdat mijn kenteken niet in het systeem voorkwam, dit terwijl ik afgelopen jaar in Duitsland bij een erkend Skoda dealer onderhoud heb laten plegen met de daarbij behorende mobiliteitsgarantie. Meneer van de ANWB liet koeltjes weten niks voor mij te kunnen betekenen, maar gaf het advies om de ADAC te bellen en daar hulp te vragen!? Sta je dan met je goeie gedrag en en de wetenschap dat je mobiliteitsgarantie hebt. Morgen maar eens contact met de dealer in Duitsland opnemen! Vraag aan jullie knappe koppen of jullie tips en/of advies hebben voor een haperend contactslot en wat te doen? contactspray? WD40? slotspray? of moet ik er vanuit gaan dat het slot vervangen moet worden? Uiteindelijk is het toch gelukt om de auto te kunnen starten en via de benzinepomp snel naar huis waar ik met pijn en moeite de sleutel kon omdraaien en de auto gelukkig kon uitzetten. Maar nu zit er geen enkele beweging meer in het slot.
Ik ben benieuwd of dit probleem en oplossing bij jullie bekend is?

Ik hoor graag,

Nog steeds een tevreden Skoda rijder:jaja:
 

Tees

Donateur
Sowieso geen WD40, dat spul is voor het grovere werk. Slotspray of siliconenspray kan je proberen, mogelijk zit er wat vuiligheid in die de boel blokkeert. Als dat niet werkt, dan ben ik toch bang dat het slot zelf aan t einde van zn levensduur is, en dat die vervangen moet worden.
Heb je trouwens al de andere sleutel geprobeerd, gewoon om dat uit te sluiten?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Je kunt het met een slotontdooierspray proberen, die heeft een klein beetje smerende werking.
(Moet je wel hebben natuurlijk...als je nu bij een automaterialenzaak erom gaat vragen zullen ze je vreemd aankijken.)
En waar WD40 prima werkt in deursloten, zou ik het wel aandurven, wat zou het risico moeten zijn.....
Het spul is niet geleidend en komt, wanneer je niet teveel gebruikt ook nog niet of nauwelijks bij de contactpunten onder het contactslot terecht.
 

Highway

Forumguru
Mijn S2: nooit geen problemen met contactslot, plots draaide deze erg stroef. Sleutel gaat er zonder problemen in, maar het draaien gaat stroef. Ik neem aan dat de O2 hetzelfde opbouw heeft dan de S2 qua contactslot.

Het contactslot is opgebouwd uit 3 delen.
1 - het deel waar de sleutel in gaat, hier zit het deel in dat de chip in je sleutel uit leest.
2 - het stuurslot deel
3 - het contactslot deel

Onderling worden deze delen met elkaar verbonden door een platte pin. Draai je deel 1, dan draait deel 2 en 3 mee.

Ik heb deel 2 bij mij moeten vervangen. Deze gaat vaker stuk, even zoeken op internet en dan vind je er h.e.e.a. over. Deel 1 en 3 waren nog prima.

Deel 2 is een mechanisch deel, en zorgt ervoor dat er een pin omhoog komt waardoor je stuur niet meer kan draaien. Deel 1 kan je er vrij makkelijk uit halen. In mijn geval viel er al direct onderdelen uit het stuurslot. Deel 3 zit een beetje lastig geklemd in deel 2, maar even zoeken op internet dan zie je waar je een dunne schroevendraaier in kan drukken om de clips los te maken.

Spuit je een smeermiddel in je slot: deel 1 zal dan gesmeerd worden, maar het smeermiddel zal niet in deel 2 (of 3) terecht komen. Is je deel 2 stuk, dan heeft smeren geen nut. Nog erger : als er onderdelen kapot zijn en er zitten lossen stukken in deel 2, dan kan deel 2 ook blokkeren. Dan kan je de auto helemaal niet starten/uit zetten.

Ik heb een nieuw deel 2 besteld (kosten rond de 50 euro) en alles zelf vernieuwd. Contactslot doet het nu weer prima.
 

Antera

Donateur
Deze problemen komen vaker voor bij andere auto's. de mooi grote sleutelbossen die dan aan de sleutel van het contactslot hangen waardoor uiteindelijk het bovenste genoemde Stuurslot deel problemen op gaat leveren vanwege speling enz.
 

EdK

Forumguru
En waar WD40 prima werkt in deursloten,
JA op korte duur werkt het prima
Op lange duur trekt het zoveel vuil aan zodat je slot nog beroerder word
Het is al een heel oud middel en dat heet grafietpoeder !
Dit smeert het slot zeer goed en voor lange duur en trekt zeker geen vuil aan !
En het mechanische deel van het slot waar de sleutel ingaat werkt dit poeder en het elektrische deel zou niet in contact mogen komen met het mechanische
Maw de grafiet zou / komt niet in aanraking met het elektrische deel
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Klopt @EdK maar om het grafietpoeder overal in het slot zijn smerende werking te laten doen, moet het daar eerst komen: het slot moet wel te draaien zijn om gesmeerd te worden met grafiet. Daarvoor kun je overigens ook met de punt van een potlood over je sleutel gaan.
En ga nu niet zeuren over kleurpotloden :tongue:
 

EdK

Forumguru
En ga nu niet zeuren over kleurpotloden :tongue:
Zou niet durven ......mod
Maar als je grafietpoeder koopt in een flacon met spuit tuit dan spuit je het er zo in en daarna de sleutel erachteraan en de boel glijd als een tiet.
En dan voorzichtig even met de sleutel wat wrikken en duwen etc en dan komt dat slot gewoon los hoor !
Maar met zoals met veel dingen, je moet wel wat geduld hebben en niet de boel gaan forceren...
Zo al menig slot met wat liefde en geduld weer werkend gekregen zonder een boel WD40 troep erin te gooien
 

BeeJee

Actief lid
Sowieso geen WD40, dat spul is voor het grovere werk. Slotspray of siliconenspray kan je proberen, mogelijk zit er wat vuiligheid in die de boel blokkeert. Als dat niet werkt, dan ben ik toch bang dat het slot zelf aan t einde van zn levensduur is, en dat die vervangen moet worden.
Heb je trouwens al de andere sleutel geprobeerd, gewoon om dat uit te sluiten?
Beide sleutels hebben het zelfde effect, inmiddels is het voorste deel van het contactslot in bestelling en wordt het volgende week geplaatst.
 

BeeJee

Actief lid
@BeeJee is het probleem al opgelost?
Nee nog niet opgelost, auto is inmiddels bij de dealer in Duitsland omdat ik daar afgelopen jaar onderhoud heb gedaan, onderdelen zijn besteld en worden volgende week geplaatst, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is de auto niet op tijd klaar voor mijn reis naar Schiphol en moet ik dadelijk met het hele gezin met het ov naar het vliegveld. We moeten om 05.00 uur op schiphol zijn, is nou niet bepaald een christelijke tijd dat mensen staan te springen om je weg te brengen.
 

BeeJee

Actief lid
Zou niet durven ......mod
Maar als je grafietpoeder koopt in een flacon met spuit tuit dan spuit je het er zo in en daarna de sleutel erachteraan en de boel glijd als een tiet.
En dan voorzichtig even met de sleutel wat wrikken en duwen etc en dan komt dat slot gewoon los hoor !
Maar met zoals met veel dingen, je moet wel wat geduld hebben en niet de boel gaan forceren...
Zo al menig slot met wat liefde en geduld weer werkend gekregen zonder een boel WD40 troep erin te gooien
Ik gebruik ook meestal grafietpoeder ipv WD40 voor sloten, auto staat nu ter reparatie bij de dealer in Duitsland.
 

BeeJee

Actief lid
Deze problemen komen vaker voor bij andere auto's. de mooi grote sleutelbossen die dan aan de sleutel van het contactslot hangen waardoor uiteindelijk het bovenste genoemde Stuurslot deel problemen op gaat leveren vanwege speling enz.
gebruik eigenlijk geen grote sleutel bossen, heb al tijden geleden de sleutelbos van mijn vrouw opgeschoont, dat scheelt aanzienlijk:ROFLMAO:
 

BeeJee

Actief lid
Mijn S2: nooit geen problemen met contactslot, plots draaide deze erg stroef. Sleutel gaat er zonder problemen in, maar het draaien gaat stroef. Ik neem aan dat de O2 hetzelfde opbouw heeft dan de S2 qua contactslot.

Het contactslot is opgebouwd uit 3 delen.
1 - het deel waar de sleutel in gaat, hier zit het deel in dat de chip in je sleutel uit leest.
2 - het stuurslot deel
3 - het contactslot deel

Onderling worden deze delen met elkaar verbonden door een platte pin. Draai je deel 1, dan draait deel 2 en 3 mee.

Ik heb deel 2 bij mij moeten vervangen. Deze gaat vaker stuk, even zoeken op internet en dan vind je er h.e.e.a. over. Deel 1 en 3 waren nog prima.

Deel 2 is een mechanisch deel, en zorgt ervoor dat er een pin omhoog komt waardoor je stuur niet meer kan draaien. Deel 1 kan je er vrij makkelijk uit halen. In mijn geval viel er al direct onderdelen uit het stuurslot. Deel 3 zit een beetje lastig geklemd in deel 2, maar even zoeken op internet dan zie je waar je een dunne schroevendraaier in kan drukken om de clips los te maken.

Spuit je een smeermiddel in je slot: deel 1 zal dan gesmeerd worden, maar het smeermiddel zal niet in deel 2 (of 3) terecht komen. Is je deel 2 stuk, dan heeft smeren geen nut. Nog erger : als er onderdelen kapot zijn en er zitten lossen stukken in deel 2, dan kan deel 2 ook blokkeren. Dan kan je de auto helemaal niet starten/uit zetten.

Ik heb een nieuw deel 2 besteld (kosten rond de 50 euro) en alles zelf vernieuwd. Contactslot doet het nu weer prima.
Gezien de tijds druk en net te weinig kennis laat ik het toch maar aan de dealer over, maar bedankt voor de uitleg.:thumbsup:
 

BeeJee

Actief lid
Je kunt het met een slotontdooierspray proberen, die heeft een klein beetje smerende werking.
(Moet je wel hebben natuurlijk...als je nu bij een automaterialenzaak erom gaat vragen zullen ze je vreemd aankijken.)
En waar WD40 prima werkt in deursloten, zou ik het wel aandurven, wat zou het risico moeten zijn.....
Het spul is niet geleidend en komt, wanneer je niet teveel gebruikt ook nog niet of nauwelijks bij de contactpunten onder het contactslot terecht.
Auto staat inmiddels ter reparatie bij de dealer, moeten onderdelen besteld worden, wat ik ook probeerde op een gegeven moment deed hij helemaal niks meer, dan maar laten afslepen:oops:

Klopt @EdK maar om het grafietpoeder overal in het slot zijn smerende werking te laten doen, moet het daar eerst komen: het slot moet wel te draaien zijn om gesmeerd te worden met grafiet. Daarvoor kun je overigens ook met de punt van een potlood over je sleutel gaan.
En ga nu niet zeuren over kleurpotloden :tongue:
Werkt overgens prima op de dagschoot van je voordeur......en achterdeur ook trouwens :ROFLMAO:
 
Bovenaan Onderaan