Haperende Samsung S6 verbinding met Columbus / carkit

JOVOS

Senior Member
Hallo mede forumleden,

Sinds kort heb ik een nieuwe telefoon, een Samsung S6, welke niet gekoppeld wil blijven met de carkit. Mijn auto is een Superb 1.8 TSI uit 2011 met een Columbus systeem.

Na wat zoekwerk hier op het forum heb ik niet echt bevredigende antwoorden kunnen vinden voor mijn probleem.
In de meeste gevallen is het probleem dat er helemaal niet gekoppeld kan worden met het systeem in de auto. Mijn S6 kan ik wel verbinden, maar na 10 tellen valt de verbinding weg...en na enige seconden is alles weer verbonden...om vervolgens na tien tellen weer te verbreken...enz enz. Wanneer ik de S6 verbind en direct iemand bel dan blijft de verbinding wel behouden en kan ik zonder problemen een lang telefoongesprek voeren.

Het onderstaande topic heb ik gevonden, maar is wat betreft de HTC enigszins tegenstrijdig met wat ik ervaar.

http://www.skodaforum.nl/forum/i/de-eerste-superb-minpunten.6962/page-3#post-113140

Mijn oude HTC one werkte feilloos samen met de carkit, verbond automatisch wanneer ik instapte en gaf nooit problemen. De S4 van m'n vriendin geeft ook geen problemen in de auto, dus het lijkt mij meer aan de telefoon te liggen dan aan de auto. Volgens het andere topic zouden nieuwe simkaarten het probleem kunnen zijn, maar waarom werkt het met de S4 dan wel, zit ook een nieuwe sim in. En een ander bluetooth systeem plaatsen vind ik geen goede optie. Terug naar HTC zou ik zeggen, maar dit moet toch ook anders kunnen...?

Wie weet er meer van?

Laatst bewerkt:

JOVOS

Senior Member
...ehhh...vooral veel vloeken, tieren en schelden...
ow ja...en de telefoon updaten en de verbinding opnieuw instellen.:D

Rallye

Forumguru
Heb je tijdens het koppelen naar je telefoonscherm gekeken om te zien of, en zo ja welke, toestemmingen je moet geven?

Heb je in het bluetoothmenu bepaalde opties (zoals A2DP) aan of uitgezet?

JOVOS

Senior Member
Tijdens het koppelen zie ik gewoon m'n lijst met te koppelen apparaten en daaruit selecteer ik dan de Superb.
Vervolgens koppelt de S6 met de auto en dan begint het geflipper.

Bluetoothmenu op de telefoon kan ik niet veel aan instellen.
Of bedoel je een bluetoothmenu op de columbus?

Rallye

Forumguru
OK. Ik koppel meestal vanuit de radio (Amundsen in mijn geval, vroeger vanuit mijn Bury carkit). Dan moet ik op de telefoon soms nog toestemming geven. Ik zou ook nog eens het bluetoothmenu van de Columbus bekijken als je dat nog niet gedaan hebt.

Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Tijdens het koppelen zie ik gewoon m'n lijst met te koppelen apparaten en daaruit selecteer ik dan de Superb.
Vervolgens koppelt de S6 met de auto en dan begint het geflipper.

Bluetoothmenu op de telefoon kan ik niet veel aan instellen.
Of bedoel je een bluetoothmenu op de columbus?

De correcte manier is om de Columbus aan de S6 te koppelen, niet andersom. Zoals omschreven in het boekje. Neem aan dat je dat ook bedoeld?

https://www.gebruikershandleiding.com/Skoda-Superb/preview-handleiding-574445.html?page=0141

JOVOS

Senior Member
Ik ga het morgen nog eens proberen. Ik zal alles wissen en de Columbus opnieuw met de S6 verbinden. Handleiding zal ik er ook nog eens even bijpakken.

@Rallye ... Ik kan geen bluetoothmenu vinden in de Columbus...?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Rallye

Forumguru
Ik heb geen Columbus, dus misschien werkt het anders. Of alleen als een telefoon is aangesloten? Heb je ook geen menu "telefoon"?

Dat is toch een RNS510?
Destijds in de VW Tourans een firmware update gedaan.
Wij hadden dat systeem met een extern touch schermpje die in een houder geklikt word.
Heb jij die ook? Is ook wel bekend als UHV.
Dat schermpje is namelijk ook van nieuwere firmware te voorzien.. die heb ik destijds van de duitste VW zubehor website af nml..

Edit;
Ik had de firmware voor de RNS510 destijds hier vandaan;
http://www.my-gti.com/category/in-car-entertainment/rns-510-in-car-entertainment

Waarschijnlijk gaat het hele systeem leeg en zul je wel nieuwe navi kaarten moeten inladen.. Daarnaast kun je niet blind de laatste versie pakken.. Je moet even uitzoeken welke hardware versie en firmware versie je nu hebt en dan de juiste daarbij kiezen. En misschien eerst naar versie X updaten voordat de nieuwere versie Y erin kan.
als je er niets van snapt is het niet erg maar begin er dan ook niet aan ;)

Laatst bewerkt:

JOVOS

Senior Member
Inmiddels nog enkele malen geprobeerd om de S6 te koppelen, helaas zonder resultaat...

Columbus is niks op in te stellen, ik kan enkel de S6 bedienen.
De S6 geeft dus aan dat hij de "car BT" gevonden heeft en of ik wil verbinden, na een OK op de telefoon geeft de Columbus dan enkel weer dat de koppeling gemaakt is...en ja...weer verbroken :angry:

Columbus is volgens mij wel een RNS510, maar om deze compleet leeg te maken...nieuwe kaarten...update over update...:nailbiting:
Mogelijk weten ze bij de dealer een oplossing...

Monteurtje

Forumguru
Ik koppel telefoon altijd vanuit instrumentenpaneel. En dan moet je vaak bij oudere types code invoeren van 16 cijfers en soms code sim kaart.

Rallye

Forumguru
Columbus is niks op in te stellen, ik kan enkel de S6 bedienen.

Zeg je nu dat je de methode uit het boekje niet KUNT volgen wegen het ontbreken van een bluetooth-menu?
Kun je ook met de stuurknoppen en de maxidot niet in het telefoonmenu (zoals het boekje zegt)?

JOVOS

Senior Member
Ik ga het nogmaals proberen via het maxi dot.

Gisteren tijdens een lange rit met de navigatie aan geen problemen ondervonden...bijna thuis de navigatie uitgezet en het gepingel begon weer...da's toch vreemd...!?

JOVOS

Senior Member
Zojuist nogmaals geprobeerd volgens de aanwijzingen uit het boekje, maar dit strookt niet geheel met elkaar...
Wat ik heb gedaan :

1) Contact auto aan > Phone reset naar fabrieksinstellingen via Maxi Dot > contact uit.

2) Bluetooth telefoon aan > Contact aan > Selecteer Phone op Columbus (deze geeft vervolgens enkel aan dat er geen telefoon verbonden is of gevonden. Via de Columbus kan ik dus niks instellen) > Contact uit > Bluetooth telefoon uit.

3) Bluetooth telefoon aan > Contact aan > Selecteer Phone op Columbus > Selecteer Phone Maxi Dot > kies Bluetooth Maxi Dot (enige andere keuze is wederom fabrieksinstellingen en verder geen beschikbare keuzes in maxi dot.
Maxi Dot kan ik verder niks aan instellen en via de Maxi Dot krijg ik ook geen melding dat er een telefoon beschikbaar is welke ik vervolgens zou kunnen selecteren)

Telefoon zelf ziet de CAR BT wel en het enige wat ik kan doen is dus wederom op de telefoon de pincode 1234 ingeven en bevestigen... hetgeen wederom de koppeling tot stand brengt...en weer verbreekt...en weer koppelt...en weer verbreekt...en weer koppelt...

4) Contact uit

Ook nog geprobeerd om via de Setup knop op de Columbus iets te doen, maar hiervoor zijn geen instelmogelijkheden aanwezig, enkel wissen van gegevens, telefoonboek en fabrieksinstellingen.

Bovenaan Onderaan