Hard rempedaal voor starten motor

darkprojectx

Forumguru
viel me laatst op, ik stap in de auto en trap de koppeling in om te starten.
Op dat moment sta ik iets schuin geparkeerd en begint de auto te rollen.
Ik wil de auto stil zetten door op de rem te trappen maar het pedaal voelt keihard en ik krijg de auto niet stil gezet met het pedaal.
Met de handrem heb ik hem stil gezet.
Na het starten van de motor voel ik het rempedaal opeens zachter worden en kan ik wel weer normaal remmen.
Is dit normaal? Of zit er iets aan te komen? Remmetjes worden goed onderhouden en volgens mij is de hoofdremcylinder nog niet zo heel oud.
 

B.Stuurder

Forumguru
Dat heet rembekrachtiging. Daarom is het gevaarlijk om van een heuvel af te rijden zonder draaiende motor: geen rembekrachtiging en geen stuurbekrachtiging. Als de motor draait worden de remmen hydraulisch bekrachtigd, dan kun je met minimale druk heel hard de remblokken op de schijf drukken. Zonder druk in het systeem, moet je dit mechanisch doen en dat is erg zwaar.
Ik weet trouwens niet hoe oud je bent, maar mijn eerste auto stapte ik ook met verzuurde benen uit :laugh:
 

Eemspoort

Forumguru
En daarom kun je je auto beter op de handrem zetten i.p.v. in de versnelling of de P stand van de DSG.
In de Superb word het pedaal ook hard na een poosje staan. Vreemde gewaarwording dat er dan niks meer gebeurd.
Eerst zette ik de handrem er niet op, want automaat, maar sinds de eerste keer ruzie met de keuzepook van de DSG dus maar wel. En op hellingen sowieso altijd handrem erop.
 

Handige Harry

Forumguru
Ik zet de auto bijna nooit op de handrem, gaat juist vastzitten in de winter als je pech hebt.

En bij ons in de buurt zitten geen bergen , dus heb ook geen handrem nodig
 

Eemspoort

Forumguru
Sja, die heb ik wel vaker gehoord. Ik heb er in 20 jaar tijd nog nooit last van gehad dat de handrem vast zat.
Wel dat de klauwen bleven "plakken" nadat een auto 3 maanden stil had gestaan op de handrem, maar dat was binnen een klokje om ook verholpen. Maar goed, ieder zijn ding. ;)
 

Rallye

Forumguru
Ik zet de auto bijna nooit op de handrem, gaat juist vastzitten in de winter als je pech hebt.

En bij ons in de buurt zitten geen bergen , dus heb ook geen handrem nodig

Misschien heel vroeger bij trommelremmen, waar vocht in kan zitten dat bevriest?

Mijn ervaring is juist dat je handrem vast gaat zitten als je hem niet gebruikt maar hij op een bepaald moment wel gebruikt wordt. Door een andere berijder, die wel gewend is om de auto op de handrem te zetten of omdat je op een helling parkeert. Zoals onze oprit. Bepaald geen berg, maar ik zou hem toch niet alleen in de versnelling zetten (nog afgezien van de vraag wat dat voor technische problemen oplevert):

image.jpeg
 

Rallye

Forumguru
Bij parkeren, dus stilstaan, op een helling "hangt" dan het hele gewicht van de auto aan de aandrijflijn. Die is daar niet (langdurig) voor bedoeld, zou ik zeggen.
 

Eemspoort

Forumguru
En dat geldt helemaal voor een DSG-bak, die vind dat niet prettig. Kom je vlug genoeg achter als je hem op een helling in P zet en later weer verder wil en hem er amper of niet uit krijgt...
Maar ook voor een handbak lijkt het me niet echt gezond nee.

Maar goed, in dit soort gevallen zijn er evenveel voor- als tegenstanders, dus sja...
 

sandervdw

Actief lid
Als je wagen in versnelling staat, en er ramt iemand uw wagen langs achter mag je de versnellingsbak ook nog vervangen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb ik gezien. Ben het alleen niet eens met de suggestie die hieruit spreekt: de aandrijflijn kan dat namelijk prima hebben.
De kracht die uitgaat van de stationaire massa van de auto (minus de rolweerstand) op een niet al te steile helling zoals de gemiddelde Nederlandse oprit zinkt volledig in het niet bij de kracht die de aandrijflijn ondergaat tijdens de vele (tien)duizenden keren dat de massa van de auto gedurende een autoleven meer of minder krachtig wordt versneld.
Korter gezegd: daar mottie maar tegen kunnen... :pardon:
 

darkprojectx

Forumguru
Mja dat wist ik allemaal al, staat ook los van hoe oud ik ben. Kijk dat het pedaal moeilijker gaat dat snap ik omdat de motor niet draait. Maar dat je het pedaal gewoon niet in kunt trappen vond ik wat absurd. Ik zal het in de garage wel vragen bij de volgende beurt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoort inderdaad gewoon zo. Als je bij stilstaande auto en motor op de rem trapt, dan lever je via het hydraulisch systeem echt wel genoeg remkracht om de auto op zijn plaats te houden, als je niet op een serieuze helling staat. De gemiddelde oprit in NL is niet zo steil (of je moet toevallig zo'n half-verdiepte garage onder het huis hebben) en dan is dat geen enkel probleem.
Zodra je de motor start, komt de rembekrachtiging erin (doorgaans op basis van het vacuüm dat de motor trekt en voel je het pedaal zachter worden.
 

Skoda-MAN

Forumguru
volgens mij hoort er in de vacuüm rembekrachtiger nog een terugslagklep te zitten die het mogelijk maakt om zonder draaiende motor toch nog 1 of 2 keer normaal te remmen.
Soms werken die klepjes niet.
Probeer het maar eens als je de motor net hebt uit gezet.
Soms lekt het vacuüm langzaam weg zodat je dan zonder draaiende motor geen bekrachtiging hebt na een nachtje staan.
 
Bovenaan Onderaan