Hard rempedaal

Blackokkie2

Forumguru
Kenners, ik heb sinds vanavond een probleem met de remmen. Ik moet heel veel kracht zetten op het pedaal om de volle remkracht te krijgen, pedaal voelt hard aan.
Iemand van jullie een idee.
Ik heb al geprobeerd meet auto uit rem paar keer intrappen en dan auto starten, normaal zou dan het pedaal weg moeten zakken als je er normaal druk op zet, nu blijft hij hard.
Ik hoor geen ijzer op ijzer, ik weet dat wel de remschijven wat dun zijn en binnenkort vervangen moeten worden.
Ik heb al iets gelezen over vacuumslangetjes, kan dat het zijn.
Er gaat ook geen waarschuwingslampje branden.
 

Kire

Actief lid
Betekent volgens mij dat je rembekrachtiger de geest heeft gegeven en het waarschuwingslampje dat hier bij hoort.
 

Ronnie

Forumguru
Zekering is onzin.....
Ligt aan het type motor welke je hebt; Bij een Diesel wordt het vacuum voor de bekrachtiger opgewekt door
een vacuümpomp/tandempomp aan de motor;
Bij een benzinemotor komt het vacuum uit het inlaatspruitstuk.
Er zal dus een slang lek zijn.
Slang vanaf de grote zwarte ronde pot tegen het schutbord (achter rempedaal) volgen naar de motor en controleren.
Er zit meestal nog een terugslagventiel in (ter grootte van een 2 euro munt), contoleer dat ook nog even.
 

Blackokkie2

Forumguru
Het is inderdaad de 1.9 tdi. Remmen werken ook nog wel heb ook de ABS in werking gekregen. Vergt dus alleen veel meer kracht.
 

Ronnie

Forumguru
Als het remoliebakje leeg is heb je geen remdruk meer......
Nee, de pomp zit afhankelijk van het type dieselmotor aan de nokkenas, versnellingsbakzijde, dus aan de cilinderkop. Is een ronde aluminium pomp met een diameter van zo'n 10 cm. De pompt aan de ene zijde de brandstof op en aan de andere zijde vacuum voor de rembekrachtiger. (vandaar de naam tandempomp)
Ze willen nog wel eens stuk gaan.
Mocht je hem vinden dan even de vacuumslang eraf trekken, motor starten en kijken of hij nog vacuum zuigt.
Je kunt natuurlijk ook de vacuumslang van de rembekrachtiger trekken en kijken of er zuigkracht(onderdruk) is.
Maar onder de auto kun je niets daarvan zien.
Alleen onder de motorkap.
 

Cordoba

Forumguru
Misschien is een foto duidelijker? @Blackokkie2
@Ronnie benaming tandempomp voor dubbelfunctie is toeval: ook bijv. in de vacuumtechniek wordt de benaming tandempomp gebruikt, terwijl ie maar één medium (meestal lucht) verpompt. Heeft volgens mij te maken met het feit dat de feitelijke pomp bestaat uit 2 tandwielen in een behuizing. Ik was er (blijkbaar ten onrechte) vanuit gegaan dat de pomp electrisch wordt aangedreven, vandaar mijn suggestie van een zekering.

Ik heb even gezocht naar een plaatje met het werkingsprincipe, maar kreeg tot mijn verbazing een schottenpomp voorgeschoteld bij zoeken op 'tandempomp'. Onderstaande principe is wat ik versta onder een tandempomp, ook wel bekend als tandwielpomp:
240px-Gear_pump.png
 

Blackokkie2

Forumguru
P1011283.JPG



Ik doelde op het onderdeel hier op de voorgrond rechts met zwarte deksel, maar van wat ik gezien heb is dat hem dus niet.
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn zoektocht naar plaatjes kwam ik ook foto's tegen van VAG-techniek, misschien even daar op de site gluren.

Dit is 'm voor een 1.9 TDI (volgens Vagtechniek):
Tandempomp-19tdi.jpg
 
Bovenaan Onderaan