Harde schijf in auto met vrieskou?

Chatslet

Forumguru
De titel zegt het al een beetje. Ik heb een 500 GB USB schijfje in de auto leggen met daar op wat muziek. Werkt leuk met het mdi systeem en de Amundsen+. Maar is het eigenlijk wel goed voor dat schijfje om met -5 gelijk aan gezet te worden?

redyak

Lid
Kou is beter dan hitte, want daar slijt een HDD van maar de min en max temeparaturen staan geheid op de site van je HDD maker

Chatslet

Forumguru
Ik denk meer aan dingen als condens. De electronica in de HDD wordt snel warm maar de behuizing blijft erg koud. Tot nu toe werkt het allemaal wel nog gewoon.

redyak

Lid
Condens is vooral funest voor je behuizing om de HDD. Want daar zitten open printplaten in.
Volgens mij is stofdicht ook luchtdicht want met lucht komt altijd stof mee toch ?

MarcoO2

Forumguru
In de columbussen zit ook een harde schijf, heb daar ondanks zware winters nooit last mee gehad.

Antera

Donateur
Kan zeker geen kwaad anders zou de HDD in de RNS/Columbus en de duurder audi systemen er ook mee moeten stoppen. ERen PC draait prima in koud weer zolang de electronica niet vochtig kan worden

Constant

Erelid
Auto electronica voldoet aan andere normen dan huis-tuin-keuken-electronica, ik zou de losse harde schijf binnen leggen tijdens extreme kou of hitte.

Pendragon

Donateur
In de Columbus zit wel degelijk een hdd, geen ssd (heb de columbus open gezien). Ik heb wel eens wat gelezen over dat mensen de hdd hadden vervangen voor een ssd. Op zich moet een hdd wel tegen vocht kunnen. Ik zie bij de hdd's die ik koop vaak iets staan als relatieve luchtvochtigheid tussen de 5-95%. Lijkt me dus geen probleem om deze in de auto te laten liggen. Ik denk zelfs dat het slechter is om hem steeds van buiten naar binnen en dan weer naar buiten mee te nemen. Het verschil is dan erg groot. Hierbij een voorbeeld van een WD 2.5" schijf:

Eisen aan de omgeving
Temperatuur, in bedrijf0 - 60 °C
Temperatuur bij opslag-40 - 70 °C
Relatieve luchtvochtigheid, in bedrijf8 - 95 %
Luchtvochtigheid bij opslag5 - 95 %
Hoogte in bedrijf-305 - 3050 m
Hoogte bij opslag-350 - 12200 m
Trillingen, bij opslag0.05102 g²/Hz G
Trillingen, in bedrijf0.00459 g²/Hz G

floyd2

Forumguru
Meestal doet de schijf het ook buiten z'n specificaties maar als je een keer wat hebt dan verwacht ik van de garantie ook niet veel.
En inderdaad wat Pendragon zegt,neem je koude schijf mee een warme ruimte in en er staat condens op.
Kortom,zorg gewoon voor een backup als dit enigszins mogelijk is en hoop er het beste van.

andrehj

Forumguru
De oplossing is dan ook eenvoudig: Koop gewoon een grote USB-stick. Heb je ook gelijk geen problemen meer met schokken, en die stick neemt een stuk minder ruimte in in je middenarmsteun.

Chatslet

Forumguru
Temperatuur in bedrijf begint dus al bij 0 graden dus daar heb je de elende al. Grote USB stick is geen optie want die is er gewoon niet in de capaciteit die ik nodig heb. Zal op eBay eens kijken voor een goedkope ssd.

Pendragon

Donateur
De opgegeven marges van fabrikanten zijn veilige marges. Met een paar graden onder nul werkt die shijf nog prima hoor, maar ik zou persoonlijk ook voor een grote USB stick gaan (indien mogelijk). Ik heb in mijn Amundsen een 32GB USB stick en daar kan meer dan voldoende muziek op.

Chatslet

Forumguru
Ik heb nu al aan over de 160GB aan muziek. Vergeet die schijf altijd als ik er muziek bij wil zetten dus heb hem op een gegeven moment helemaal vol gegooid. Luxe probleempje.

Bovenaan Onderaan