Captain Hook
Forumguru
Eindelijk, het kan! HB4 hoog vermogen LEDs i.p.v. de gebruikelijke halogeen lampjes als mistlampen.
De afgelopen jaren zag je iedere keer weer allerlei typen LED verlichting verschijnen voor de verlichtingsbronnen in/op je auto. Voor zaken zoals knipperlichten, remlichten, interieurverlichting, e.d. was dat goed uitvoerbaar. Het ontbrak vaak echter aan goede alternatieven voor de hoofdverlichting, zoals de H7/H4/HB4 pitten.
Recentelijk heeft zelfs Philips: https://www.philips.com.au/c-p/12985BWX2/x-tremeultinon-led-car-headlight-bulb LED vervangers geïntroduceerd. Alleen die zijn behoorlijk prijzig; gauw 150 euro/set!
Ruim zeven jaar geleden: https://www.skodaforum.nl/forum/i/hypercolor-leds.10655/ onze Roomster al eens voorzien van LED interieurverlichting.
En nu dan ook, als eerste stap, de mistlampen in de bumper. Dat zijn HB4 halogeenlampjes.
Die zijn nu vervangen door:
HB4LED01 by Erik Haak, on Flickr
Er zijn een aantal fabrikanten, waaronder Philips/Luxeon die de LED chips maken voor dit soort verlichting. Nu kwam ik bij Banggood (40 euro/set heb ik betaald) een set tegen, die claimde Philips Z ES chips te gebruiken, een forse lichtopbrengst te hebben en instelbaar qua lichtbeeld. Ook zou de warmteproductie binnen de perken moeten blijven, zonder dat er een mini-ventilatortje gebruik werd.
Volgens de specificaties zouden deze LEDs 5000 Lumen/1500Lux per lamp moeten uitstralen bij 6000K kleurtemperatuur.
Ook op dit vlak zijn de Aziaten goed in kopiëren EN vervalsen:
http://www.ledoauto.com/blog/index....d-headlight-big-potential-danger-to-your-car/
http://led-obzor.com/led/characteristics-of-led-philips-z-es
Het eerste wat ik eens wilde meten was hoe het nou zat met die warmte. Aangezien ik het koelblok, na ca. een kwartiertje al niet meer met m'n vingers kon beetpakken.
Heb nog een thermokoppel-module liggen die ik op m'n multimeter kan aansluiten.
Omgevingsomstandigheden:
-kamertemperatuur @ 19 graden Celsius
-windstil (ja, het is windstil in m'n knutselhok
)
-open montage; gewoon op een hittebestendige mat gelegd.
Het thermokoppel tussen de koelribben doorgestoken, vlak tegen de lampvoet zelf aan. Kwartier lang ingeschakeld en dan eens meten wat voor een temperatuur er geregistreerd wordt:
Na 15 minuten bij 13V @ 1,45A, meet ik 84 graden Celsius; m.a.w. behoorlijk heet.
Het thermokoppel aan de buitenzijde van die rode ronde ring van koelribben gestoken:
Na 15 minuten bij 13V @ 1,45A, meet ik 65graden Celsius; nog steeds te heet om echt vast te houden.
De driver module zelf, wordt enigszins warm; daar meet ik 38graden Celsius.
Nu vind ik zelf die 84 - 65 graden behoorlijk hoog; niet echt aan te raden om met je handen beet te pakken. Maar om te vergelijken met H7 halogeenlampje, met conventionele gloeidraad, heb ik die ook eens aan de DC voeding gehangen. En wat blijkt:
Na 15 minuten bij 13V @ 4A, meet ik maar liefst 120 graden Celsius, tegen de voet van de lamp aan!
M.a.w. niet beetpakken dus!
Een halogeenlampje wordt veel heter dan de genoemde LED uitvoering.
Aangesloten op een losse DC voeding, begint zo'n H7/HB4 LED goed fel licht te geven vanaf ca. 10V. Bij 7V werkt 'ie niet, en bij 8V begint 'ie enigszins op te lichten.
Stroomopname bij 13V is ca. 1.5A.
Oh ja, en de CANBUS check in mijn Roomster klaagt niet.
Voorlopig heb ik één kant van de Roomster voorzien van een HB4 LED, zodat ik 's-avonds eens goed het verschil kan zien. Tot nu toe, is subjectief gezien, de lichtopbrengst een smak meer dan die van de HB4 halogeen uitvoering.
Het lichtbeeld wordt voornamelijk bepaald van hoe de lichtbron in de reflector is geplaats. Bij dit type LED kun je de afstraalrichting aanpassen, zodat 'ie gelijk is aan die van de ouderwetse halogeenlamp.
Hier kun je ook zien dat er een inbusboutje zit in het voetje, waarmee je het staafvormige LED gedeelte kunt verdraaien. Uiteraard heb ik ze zo uitgelijnd dat ze hetzelfde staan als de oorspronkelijke halogeen pit.
HB4LED02 by Erik Haak, on Flickr
(er is zelfs koelpasta gebruikt op de schroefdraad van lampvoet/koelribben, voor betere thermische verbinding)
Het is wel duidelijk te zien dat die koelribben behoorlijk wat ruimte innemen. Daarnaast moet je ook de driver module nog ergens kwijt.
De bumper van de Roomster Scout is geen probleem. De ruimte achter die mistlampen is ruim voldoende om en het uitstekende koelblok, en de driver module een plek te geven.
Dit zijn de driver modules:
HB4LEDDriver02 by Erik Haak, on Flickr
Volgende stap wordt de tweede HB4 monteren, als de 'avondtest' goed bevalt.
Daarna wil ik ook de projector koplamp (H7) en de grootlicht (H7) nog doen.
Maar daar speelt een ander probleem; de inbouwruimte is een stuk krapper. Daarover later meer...
Nog wat details qua lichtbeeld:
en dit:
zijn o.a. zaken waar je aan moet denken, wil een LED unit een passende vervanger zijn voor de originele halogeen lamp.
De afgelopen jaren zag je iedere keer weer allerlei typen LED verlichting verschijnen voor de verlichtingsbronnen in/op je auto. Voor zaken zoals knipperlichten, remlichten, interieurverlichting, e.d. was dat goed uitvoerbaar. Het ontbrak vaak echter aan goede alternatieven voor de hoofdverlichting, zoals de H7/H4/HB4 pitten.
Recentelijk heeft zelfs Philips: https://www.philips.com.au/c-p/12985BWX2/x-tremeultinon-led-car-headlight-bulb LED vervangers geïntroduceerd. Alleen die zijn behoorlijk prijzig; gauw 150 euro/set!
Ruim zeven jaar geleden: https://www.skodaforum.nl/forum/i/hypercolor-leds.10655/ onze Roomster al eens voorzien van LED interieurverlichting.
En nu dan ook, als eerste stap, de mistlampen in de bumper. Dat zijn HB4 halogeenlampjes.
Die zijn nu vervangen door:
HB4LED01 by Erik Haak, on Flickr
Er zijn een aantal fabrikanten, waaronder Philips/Luxeon die de LED chips maken voor dit soort verlichting. Nu kwam ik bij Banggood (40 euro/set heb ik betaald) een set tegen, die claimde Philips Z ES chips te gebruiken, een forse lichtopbrengst te hebben en instelbaar qua lichtbeeld. Ook zou de warmteproductie binnen de perken moeten blijven, zonder dat er een mini-ventilatortje gebruik werd.
Volgens de specificaties zouden deze LEDs 5000 Lumen/1500Lux per lamp moeten uitstralen bij 6000K kleurtemperatuur.
Ook op dit vlak zijn de Aziaten goed in kopiëren EN vervalsen:
http://www.ledoauto.com/blog/index....d-headlight-big-potential-danger-to-your-car/
http://led-obzor.com/led/characteristics-of-led-philips-z-es
Het eerste wat ik eens wilde meten was hoe het nou zat met die warmte. Aangezien ik het koelblok, na ca. een kwartiertje al niet meer met m'n vingers kon beetpakken.
Heb nog een thermokoppel-module liggen die ik op m'n multimeter kan aansluiten.
Omgevingsomstandigheden:
-kamertemperatuur @ 19 graden Celsius
-windstil (ja, het is windstil in m'n knutselhok
-open montage; gewoon op een hittebestendige mat gelegd.
Het thermokoppel tussen de koelribben doorgestoken, vlak tegen de lampvoet zelf aan. Kwartier lang ingeschakeld en dan eens meten wat voor een temperatuur er geregistreerd wordt:
Na 15 minuten bij 13V @ 1,45A, meet ik 84 graden Celsius; m.a.w. behoorlijk heet.
Het thermokoppel aan de buitenzijde van die rode ronde ring van koelribben gestoken:
Na 15 minuten bij 13V @ 1,45A, meet ik 65graden Celsius; nog steeds te heet om echt vast te houden.
De driver module zelf, wordt enigszins warm; daar meet ik 38graden Celsius.
Nu vind ik zelf die 84 - 65 graden behoorlijk hoog; niet echt aan te raden om met je handen beet te pakken. Maar om te vergelijken met H7 halogeenlampje, met conventionele gloeidraad, heb ik die ook eens aan de DC voeding gehangen. En wat blijkt:
Na 15 minuten bij 13V @ 4A, meet ik maar liefst 120 graden Celsius, tegen de voet van de lamp aan!
M.a.w. niet beetpakken dus!
Aangesloten op een losse DC voeding, begint zo'n H7/HB4 LED goed fel licht te geven vanaf ca. 10V. Bij 7V werkt 'ie niet, en bij 8V begint 'ie enigszins op te lichten.
Stroomopname bij 13V is ca. 1.5A.
Oh ja, en de CANBUS check in mijn Roomster klaagt niet.
Voorlopig heb ik één kant van de Roomster voorzien van een HB4 LED, zodat ik 's-avonds eens goed het verschil kan zien. Tot nu toe, is subjectief gezien, de lichtopbrengst een smak meer dan die van de HB4 halogeen uitvoering.
Het lichtbeeld wordt voornamelijk bepaald van hoe de lichtbron in de reflector is geplaats. Bij dit type LED kun je de afstraalrichting aanpassen, zodat 'ie gelijk is aan die van de ouderwetse halogeenlamp.
Hier kun je ook zien dat er een inbusboutje zit in het voetje, waarmee je het staafvormige LED gedeelte kunt verdraaien. Uiteraard heb ik ze zo uitgelijnd dat ze hetzelfde staan als de oorspronkelijke halogeen pit.
HB4LED02 by Erik Haak, on Flickr
(er is zelfs koelpasta gebruikt op de schroefdraad van lampvoet/koelribben, voor betere thermische verbinding)
Het is wel duidelijk te zien dat die koelribben behoorlijk wat ruimte innemen. Daarnaast moet je ook de driver module nog ergens kwijt.
De bumper van de Roomster Scout is geen probleem. De ruimte achter die mistlampen is ruim voldoende om en het uitstekende koelblok, en de driver module een plek te geven.
Dit zijn de driver modules:
HB4LEDDriver02 by Erik Haak, on Flickr
Volgende stap wordt de tweede HB4 monteren, als de 'avondtest' goed bevalt.
Daarna wil ik ook de projector koplamp (H7) en de grootlicht (H7) nog doen.
Maar daar speelt een ander probleem; de inbouwruimte is een stuk krapper. Daarover later meer...
Nog wat details qua lichtbeeld:
en dit:
zijn o.a. zaken waar je aan moet denken, wil een LED unit een passende vervanger zijn voor de originele halogeen lamp.
Laatst bewerkt: