he, he, eindelijk een makkelijke vraag

Ik heb een Skoda octavia Rs (TFSI dus)
Welke olie moet daar in?
In de winkel zie ik 15W40, 10W30 en dat soort aanduidingen, terwijl in de manual van de auto hele andere aanduidingen gebruikt worden. (heb ik ff niet bij de hand hier) Ik heb er nu een halve liter 15W40 in gemikt, maar wil ff weten welke de juiste is.
Het is een leasebak, dus onderhoud op de 'standaard' intervallen. (eerste bij 30k KM)

Misschien nog mensen die verstand hebben van olie en weten wat de beste olie (merk/type) is voor mijn autootje?? (toch nog een moeilijk vraagje erbij ;) )
 

purk

Senior Member
Alleen bij hoge uitzondering mag je een halve liter andere olie in het motor blok gooien. Maar jou auto heeft geen gewoon onderhoud maar longlife onderhouds intervallen en dat komt mede door de olie die erin zit. de volgende keer kun je een fle 5W30 olie kopen en dat erin doen. of haal een litertje bij de dealer en neem die mee.
 

SmurfForLife

Actief lid
Voor zover ik weet heb je nu je LongLife cyclus van 30 dkm om zeep geholpen en zal je je aan de termijn van 15dkm moeten houden. 15w40 is een dikke olie tov de 5w30 die je RS nodig heeft.

Bij een nieuwe ronde met verse longlife olie kan je de termijn gewoon weer aanhouden van 30dkm.

Skoda (of VAG) heeft een deal met shell gesloten voor de olie e.d. Echter mijn voorkeur gaat uit naar Castrol. Neemt niet weg dat ik shell olie als reserve heb, want de dealer heeft dit er in gegooid.
 

Lucky Loek

Nieuw lid
Misschien heeft Skoda met meerdere olieproducenten een overeenkomst, want in mijn Skoda moet longlife van Castrol. er zit in de moterruimte zelfs een productsticker. Ik heb dan ook altijd een liter Castrol Longlife III in de auto voor reserve.
 
Ik heb een Skoda octavia Rs (TFSI dus)
Welke olie moet daar in?
In de winkel zie ik 15W40, 10W30 en dat soort aanduidingen, terwijl in de manual van de auto hele andere aanduidingen gebruikt worden. (heb ik ff niet bij de hand hier) Ik heb er nu een halve liter 15W40 in gemikt, maar wil ff weten welke de juiste is.
Het is een leasebak, dus onderhoud op de 'standaard' intervallen. (eerste bij 30k KM)

Misschien nog mensen die verstand hebben van olie en weten wat de beste olie (merk/type) is voor mijn autootje?? (toch nog een moeilijk vraagje erbij ;) )

Het is een leasebak. Kan je dan niet naar de dealer gaan om olie te laten bijvullen?
Ik doe het wel met mijn auto en de dealer regelt het op de volgende factuur wel met de leasemaatschappij. :)
 
bedankt voor alle reacties. Het is inderdaad een leasebak, maar gisteravond ging het lampje branden en ik moest toch ff nog 200KM rijden. Bijvullen door dealer was dus niet mogelijk. Ik zal (wanneer ik weer moet bijvullen) het door de dealer laten doen. Is het nu aan te raden om bij de 15k al naar de dealer te gaan?

Ik zal vanmiddag eens bij de delaer langsrijden met deze vraag. Kijken wat hij ervan zegt. Jullie horen het nog!
 

purk

Senior Member
als het lampje aan gaat dan betekend dit niet dat je niet verder kunt rijden, het betekend alleen maar dat het oliepeil op min staat.
 

Dutch4x4

Senior Member
Voor zover ik weet heb je nu je LongLife cyclus van 30 dkm om zeep geholpen en zal je je aan de termijn van 15dkm moeten houden. 15w40 is een dikke olie tov de 5w30 die je RS nodig heeft.

Yep, what he says.

Handigste is om bij de dealer een litertje te halen en dat achter de hand te hebben.

Merk maakt niet uit. Shell, Castrol, als het maar voldoet aan de longlife-voorschriften van VAG, te herkennen aan de juiste VAG-code op de fles. Ik heb die codes nog wel paraat voor de oude 1.8T, waar 0W30 in moet (VW 503.00), en voor de TDI's (VW 506.00, voor de PD's VW 506.01, voor de DPF's 507.00), maar voor de 2.0 (T) FSI heb ik 't niet meer bijgehouden. Maar je vindt de code gewoon in je boekje.
 

Dutch4x4

Senior Member
Even zelf gegoogled, met als resultaat dit knappe overzichtje van Denis van Briskoda.net:

Vehicles with fixed service intervals (QG0, QG2)

Petrol engines
VW 501 01
VW 502 00
VW 504 00

Diesel engines
VW 507 01 (only for engines without diesel particle filter)
VW 505 00 (only for engines with diesel particle filter)

Models with flexible service intervals (QG1)

Petrol engines
VW 503 00
VW 504 00

Diesel engines
VW 506 01 (only for engines without diesel particle filter)
VW 507 00

'Fixed service intervals' is een vast onderhoudsschema van elke 15.000 km.

'Flexible service intervals', wat de meeste moderne Skoda's hebben, slaat op een onderhoudsschema van maximaal elke 30.000 km (benzine) of elke 50.000 km (diesel) of eerder als de elektronica daar reden toe ziet en het 'service'-lampje laat branden. Voor dit onderhoudsschema heb je longlife-olie nodig.
 

Tijg

Actief lid
Diesel engines
VW 507 01 (only for engines without diesel particle filter)
VW 505 00 (only for engines with diesel particle filter)

Dit lijkt mij niet geheel juist. 505 00 is een heel oude norm en niet geschikt voor PD motoren. Ik vermoed dat dit 505 01 moet zijn, althans was dit bij mijn 2001 PD motor zo.

15W40 is nooit hoger dan 505 00 dus eigenlijk heb je de verkeerde olie bijgevuld. Navragen bij de dealer kan geen kwaad, lijkt me. Als je belt, hou dan de flacon van de olie bij de hand zodat je de codes kan doorgeven.
 

LenK

Forumguru
De vraag is "hoe wassen de olie neus is".
Een tijd geleden voor 1 ltr Catrol SLX 5W30 € 22 af mogen rekenen. Of dat niet wat minder kan dus.

Het is zaak voor de industrie om deze inkomstenbron in stand te houden. Maar of dat nodig is voor je auto ???
 

Dutch4x4

Senior Member
Dit lijkt mij niet geheel juist. 505 00 is een heel oude norm en niet geschikt voor PD motoren. Ik vermoed dat dit 505 01 moet zijn, althans was dit bij mijn 2001 PD motor zo.

Dat is wel voor auto's op een traditioneel onderhoudsschema (komt ook niet zo vaak meer voor). Ik maak me sterk dat jouw 2001 PD gewoon op een variabel schema zat. Daarvoor moet je dus 506.01 hebben.
 

Tijg

Actief lid
Dat is wel voor auto's op een traditioneel onderhoudsschema (komt ook niet zo vaak meer voor). Ik maak me sterk dat jouw 2001 PD gewoon op een variabel schema zat. Daarvoor moet je dus 506.01 hebben.


Mijn 2001 PD (AJM) zòu op zich op Longlife kunnen zitten, maar hij zàt het niet. :tongue:


Anyway, het ging mij er om dat de standard interval olie voor PD niet 505 00 maar 505 01 is. :680:
 
zo, ff bij dealer langs geweest. Hij gaf aan dat het niet erg was dat er ondertussen 1.5 liter 15w40 in zit. Wel gaf hij aan dat 5W30 de juiste olie moet zijn voor mijn bolide. Over 10K KM moet ie voor een beurtje, dus dan gaat ze het hele zooitje vervangen. Thanks for all reply!
 
Bovenaan Onderaan