Hebben jullie dat ook wel eens gehad, dat gevoel,

Hakar

Donateur
dat wanneer je in de auto stapt, het lijkt of je er net wat lager in zit dan toen je vijf minuten geleden er uit stapte?

Wij hier in huize Harry en Karin (Hakar) wel, en onafhankelijk van elkaar.
Ook onafhankelijk van elkaar geprobeerd door te gaan verzitten wel hetzelfde gevoel te krijgen als daarvoor, maar het niet zo ervaren.

Dan uiteindelijk met de hoogte verstelling van de stoel 1 klikje omhoog, en het voelt weer vertrouwd.

We zijn er wel benieuwd naar of anderen dit ook wel eens of vaker hebben ervaren.
 

Japanese Power

Donateur
Uh nee. Hier in huize JoLi herken ik dat niet. En ik zit nu in de veranda te genieten van een heerlijk wijntje bij de warmte van het houtkacheltje maar ook dan blijft het antwoord nee...

BTW wat heb jij nu gedronken @Hakar...
 

Hakar

Donateur
De vraag kwam voort uit de ervaringen met onze Pug 205, die we al jaren wisselend gebruiken.
Als ik eens had gereden en vrouwlief nam het stuurwiel over, hoefde ze alleen maar de stoel naar voren te schuiven, en ging de reis verder.
Andersom hoefde ik de stoel alleen maar naar achter te schuiven.

Nu na wisseling van bestuurder hebben we toch alle twee het gevoel dat we de stoel telkens weer opnieuw moeten instellen, en dat dus ook doen.
 

Cordoba

Forumguru
Dit herken ik niet, wel dat ik af en toe (paar keer per jaar) de rugleuning weer iets naar voren moet stellen, het lijkt net alsof die langzaam iets achterover zakt. (de stoelen hebben inmiddels ook meer dan 250.000 km ervaring, maar ook bij vorige auto's/stoelen had ik dit)

Ik heb de zitting vaak erg laag staan, dus mogelijk dat ik dat daardoor niet zo ervaar. Wel dat als de stoel (naar voor/achter verschoven is, ik de hoogte soms wel opnieuw moet instellen).
 

Hakar

Donateur
Na langere tijd is natuurlijk geen vijf minuten, maar die die zijn ook niet exact getimed.

Had al eens in Elsa gekeken, en zie dat er veren in de hoogteverstelling zitten.
Deze zouden met 180 k op de teller natuurlijk een beetje slapper kunnen zijn geworden.
 

Cordoba

Forumguru
@Hakar Mogelijk dat het te maken heeft met het feit dat de hoogte verstelling in feite niet alleen de hele stoel wat kantelt (naar voren/achteren), maar daarbij de stoel op het frame ook iets naar voor/achter gaat. Bij mij wordt de bestuurdersstoel eigenlijk alleen verzet als ie bijvoorbeeld naar de garage gaat, of als ik zelf in de auto ergens mee bezig ben (schoonmaken of knutselen) en verzetten van de stoel handiger is.
 

verhulstr

Forumguru
@Hakar , ik herken je probleem......ik had daar ook last van....na een paar keer in en uitstappen dat je stoel lager gaat staan...
Maar ik heb het probleem gevonden....iedere keer bij het uitstappen raakte mijn onderkant van mijn linker boven been (hamstring) de hoogte verstelling, en dan kracht zetten om op te staan en dan hoorde ik het bekende ratelende geluid van de hendel waar je de hoogte mee versteld zomaar 1 of 2 klikjes.
Dus iedere keer bij het uitstappen ...klik, klik......huh? Mij stoel staat nu toch wel erg laag? Klopt! Dat doe je zelf ongemerkt.
Ag ja...eens in de zoveel tijd maar je stoel weer wat omhoog zetten dan maar. :thumbsup:
 

turboturbo

Forumguru
Ja verrek precies wat @verhulstr zegt dat herken ik ook: mijn been die de hendel een klein beetje naar beneden duwde...


Met m'n huidige Skoda geen last meer van, daar zitten Seat stoelen in met een hogere wang aan de zijkant (ergo ik til m'n been hoger op, over de rand, bij het uitstappen)
 

Hakar

Donateur
Aaahhhhh Lampje

In ons geval dus de ene keer mogelijk veroorzaakt door wat @Cordoba aangeeft, de andere keer mogelijk door wat @verhulstr aangeeft.
Of een combinatie van beide.

De 1 keer klik bij het uitstappen die ik hoor als ik uitstap is nu ook opgehelderd.
Dacht iedere keer dat de rand van de zitting op zijn duvel kreeg.

Vrouwlief haar benen zijn een stukje korter dan die van mij, dus denk ik dat zij zich nog iets meer uit de auto laat glijden dan ik, en daarbij de hendel misschien wat langer naar beneden duwt, en de stoel mogelijk iets meer zakt.

Vooral voor haar vindt ik het lastig, omdat ze tijdens haar werk meerdere keren per dienst uit en in de auto moet, en ook vanochtend na een nachtdienst weer aangaf dat die fucking stoel iedere keer was gezakt.

Nu drie opties, en ik heb ze hier allemaal in het dorp.

Bij het zorgcentrum een tillift huren.
Het opstapje van de caravan naast de auto zetten om in te kunnen stappen, en deze dan als passagier mee te nemen.
In Elsa kijken of de hendel kan worden verwijderd.
 

verhulstr

Forumguru
0E90EB56-9C3C-410A-8FDA-EB2E85A7AEAC.jpeg

Deze hendel aan de stoel dus....iedere keer bij uitstappen van de auto druk je deze hendel een klikje of 2 naar beneden.
Die hendel is handig hoor....maar zit niet op de meeste goeie plek vind ik.
 

verhulstr

Forumguru
Het aanpassen van de hendel vind ik nogal zonde als verder je interieur nog netjes is......dan trek ik liever een paar keer aan die hendel om mijn stoel in de goeie positie te zetten.
Een blokje onder de hendel....zou kunnen ....maar bemoeilijkt het in en uitstappen dan weer niet? Ik kan het in ieder geval niet meer uit proberen...ik heb geen Fabia meer....
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn Fabia staan er ook al jaren lang stoelen in van een Seat Ibiza FR (3-deurs) en ik heb dus ook die hogere wang, vandaar dat ik nooit gemerkt heb dat ik de hendel zou raken bij in-/uitstappen. Ik heb altijd al voorkeur gehad voor een lagere zit (kart-gevoel), en dat heeft bovendien als voordeel dat als je vooraan staat bij de stoplichten, je die lichten ook wat makkelijker ziet zonder je nek te verdraaien. Anderen hebben soms een voorkeur om 'boven op de bok' te zitten, om zo meer overzicht te hebben.
 

Canon-Eye

Forumguru
Anderen hebben soms een voorkeur om 'boven op de bok' te zitten, om zo meer overzicht te hebben.
Dat ook, maar vooral om makkelijker in en uit te stappen. Met het ouder worden gaat dat een grotere rol spelen, hoewel de wens om mijn kajak op het dak te kunnen leggen daar wel weer een grens aan stelt: géén Yeti, SUV-achtige of Golf (65)Plus dus.
Dan die stoel maar gewoon in de hoogste stand... :pardon:
 

Hakar

Donateur
@Peter-036
Ik denk dat ik voor de optie ga die in Elsa staat beschreven.
2 afdekkappen nr 3 verwijderen,
2 bouten nummer 2 verwijderen,
1 handgreep stoelhoogteverstelling nr 1 verwijderen

Inbouwen in omgekeerde volgorde.

De laatste tip neem ik graag van je mee.

zonde als verder je interieur nog netjes
Inderdaad zonde.

@Cordoba
Ik sta bijna nooit vooraan bij de stoplichten.
Een jaar of veertig terug nog wel, maar was ik ook bijna de enige die voor een stoplicht stond.
(De rest stond er allemaal achter) :)
En ik zit graag hoger op de bok.
Heeft ook te maken denk ik met het vaak onderweg te zijn geweest met bestelbussen.
Dan is het wel lekker als je ziet wat er voor je bumper langs kruipt, en je kunt anticiperen, of wanneer je krap achteruit ergens in moet steken, je kunt zien hoe veel ruimte er nog op de neus zit.

@Canon-Eye
Dat kunnen de jonkies zich nog niet voorstellen.:nono:
Wacht maar tot ze ouder zijn.....:shutup:
 
Bovenaan Onderaan