hebben mijn remblokken een slijtindicator?

Danny388

Nieuw lid
Hoi,

Ik heb een Octavia 4, uit 2020 station 1.0 TSI, ik wil remblokken vervangen, garage heeft pas in 2026 tijd, dus maar zelf aan de slag.

Nu zie ik op de bekende onderdelen sites verschillende sets staan, met en zonder slijtindicator. Ik heb het symboltje igg niet aan gezien op mijn dashboard. En ik kan het moeilijk zien achter de velgen.

Hebben mijn remblokken slijtindicatoren?

Of nog beter, 'teach a man how to fish', hoe kan ik er achter komen of mijn type/model slijtindicators hebben?

En zitten slijtindicators altijd maar aan een kant?, dus op een auto maar op twee wielen?

Danny388

Nieuw lid
Ik schrijf; 'En ik kan het moeilijk zien achter de velgen', Ik bedoel eigenlijk; ik kan het echt niet zien achter de velgen.

Zijn die nieuwere types niet standaard voorzien van slijtindicatoren?

hemi24

Forumguru
Zou je dan niet eerst eens een velg eraf halen om te controleren hoever je blokken en schijven heen zijn…?!?
Ik zou wel verwachten dat er een slijtageindicator op zit, maar kan je het niet met zekerheid zeggen.

GertD

Actief lid
Bij skoda als er eentje is (wat meestal wel maar niet altijd) zit deze op een van de binnenste remblokken.

Als je de moeite niet wil doen voor de wielen eraf te halen en de vorm is hetzelfde kan je nog kiezen wat je doet.

Of je besteld er met sensor en als de wagen geen heeft knip je deze gewoon van de remblok af.
Of je besteld zonder sensor, je knipt de sensor van de oude remblok en zet deze 2 draadjes aan mekaar en steekt de stekker terug in, Nooit meer het lampje van de remslijtage dat aangaat.

Danny388

Nieuw lid
Ik begrijp dat je het kan zien als je de wielen er af haalt, maar dat is nogal een operatie voor een doe-het-zelfert zonder brug. Is er een andere mannier, of weet iemand of deze types standaard met slijtageindicator zijn uitgerust?

Remblokken bestellen met slijtageindicator en ze 'er dan maar afknippen' als mijn auto ze toch niet heeft... Daar heb ik een mening over, die ik maar niet ventileer hier. Het is ook niet echt antwoord op mijn vraag. Mijn vraag is of er mannier is om vast te stellen of mijn type auto standaard wordt geleverd met slijtageindicatoren op de remblokken. Wellicht via OBD2 of iets dergelijks, of via een diagnose..

Ik heb links voor er afgehaald, en daar zaten geen stekkers op.

GertD

Actief lid
Als je weet waar je moet kijken is het op 30 seconden klaar. Maarja, je weet niet waar je moet kijken.

Binnenste remblok, middenzijde aan de kleinste diameter. Succes nog.

Okki

Donateur
Ik snap ook niet dat een garage een onderdeel voor de veiligheid pas over ruim 4 maanden zou willen vervangen. Ik zou gelijk afscheid nemen van zo'n toko

hemi24

Forumguru
@Okki : 2026 is pas over 16 maanden…
Maar ik krijg het idee dat TS graag overdrijft ;)
En volgens mij heeft Pipi Langkous ook nog eens twee linker handen!

Danny388

Nieuw lid
Mijn vraag is of er mannier is om vast te stellen of mijn type auto standaard wordt geleverd met slijtageindicatoren op de remblokken.

Ik weet wel hoe Okki over een garage denkt waar je lang moet wachten en een Kever had (OG!), ik weet dat GertD weet waar je moet kijken en besteld gewoon met indicator en knipt em d'r af, Hemi24 wil graag socializen, gezelli! :)

Ik ben inmiddels wel iets verder;
-De indicator zit maar aan een kant
-bij nieuwe VAG modellen meestal rechts, vandaar dat ik links niks zag...,

Toch bedankt allemaal voor het mee denken, wordt gewaardeerd.

Tees

Donateur
De methode van bij twijfel de versie bestellen met slijtage indicator en eraf knippen als het niet nodig is, is helemaal niet ongebruikelijk hoor...de slijtage indicator is niets anders dan een dun draadje dat contact met metaal maakt zodra de boel te ver doorgesleten is.

En een wiel opkrikken en de velg verwijderen is toch niet zoveel werk? Tenzij je geen krik hebt natuurlijk, wordt tegenwoordig steeds vaker niet meer standaard meegeleverd.

Maar mijn aanname is dat alle moderne Skodas een slijtageindicator hebben. Als je nieuwe blokken besteld, let dan wel goed op de maat. Remmen heb je in zo veel verschillende uitvoeringen dat simpelweg op kenteken bestellen geregeld misgaat. Beter even opmeten wat er nu op zit (diameter schijven en afmetingen remblokken), dat kan redelijk goed door de velgen heen, en dat vergelijken met wat je bij een onderdelenwinkel vind.

Bovenaan Onderaan