Heeeel veel storingen, geen idee wat dit kan zijn

jadijkstra2000

Forumguru
Hoi allemaal,

Onze octavia is helaas niet meer bij ons, maar wel in de familie, zwager heeft de auto van ons overgenomen.
Omdat mijn vrouw ook een lease auto gekregen heeft.

De Octavia heeft altijd probleemloos gereden / gewerkt. M'n zwager heeft hem nu zo'n 10.000km. Hij staat nu op ongeveer 225k.

Onlangs is de distributieriem vervangen en er is een nieuwe accu in geplaatst.

Eigenlijk out of the blue zijn de storingen ontstaan, mn zwager was even naar de stort met een aanhanger (die aanhanger heeft hij dagen ervoor al gehad zonder problemen) en ineens allemaal storingen op dashboard e.d.

Ik heb getracht de storingen eruit te halen maar ze komen allemaal terug


- ACC en Front assist storing
- Start-Stop storing
- Storing bandencontrole
- Fout Bochtendverlichting (AFS)
- Storing ABS (ESC)
- Storing bergwegrijhulp

Bijgevoegd de log bij eerste keer uitlezen en op het eind de log na resetten van de logs,
Vervolgens nog geen 10 meter gereden en alle fouten komen vrolijk weer terug.

Beetje ten einde raadt wat dit kan zijn.
Kan mij niet voorstellen dat ineens zoveel modules kapot zijn o.i.d.

Ik heb wel een poiging gedaan de accu aan te melden, de garage die de accu had geplaatst had dit niet gedaan. Maar... kan me niet voorstellen dat dit zoveel storingen geeft ineens.
Maar na (correct) aanmelden nog steeds dezelfde fouten.

We willen liever nog niet naar de garage daar dit misschien mogelijk een massa-probleem is? Bij de garage binnenrijden ben je al 100 euro kwijt :)

Als iemand dit bekend voorkomt of tips heeft zou fijn zijn :)
 

Bijlagen

  • Skoda_Octavia_3_log.txt
    69,5 KB · Weergaven: 9

Tees

Donateur
Volgens mij is de foutcode best helder: Generator U1052 No communication

Oftewel: er is geen communicatie tussen de ECU en de dynamo. En dat kan idd allerhande fouten veroorzaken, dit type fouten zie je ook vaak bij een defecte of slechte accu.
Grootste kans dat de bekabeling beschadigd is, en meest waarschijnlijk aan de dynamokant (want aan de voorkant van de auto en vaak redelijk toegankelijk). Ik zou de bekabeling even bekijken of je daar iets aan kan zien.
 

jadijkstra2000

Forumguru
De accu is erspares accu, 12V 70Ah 720 A (EN)
A57012 | 570 901 072.

Ik kon alleen geen BEM code hiervoor vinden dus ik heb het serienummer met 1 opgehoogd, amperage van 69 op 70 gezet. En het type hetzelfde gelaten (JCL geloof ik)
 

Tees

Donateur
BEM code is irrelevant, zolang je die maar verandert naar een ander getal is het goed.
De foutcode wijst niet naar de accu maar naar de dynamo, ik zou t dus echt eerst daar zoeken
 
ik gok op de ABS sensor.. gezien die benoemd staat. Dat gaat gepaard met een heleboel andere fouten. O.a. de AFS bochtenverlichting.
Rear Right Wheel Speed Sensor.

Elders zie ik:
Voltage terminal 30: 14.017 V

Dus er wordt gewoon bijgeladen.
 

jadijkstra2000

Forumguru
Ik heb net nog even gevraagd, op 04-08-2024 is in de avond de distributieriem vervangen, toen ontstonden schijnbaar een aantal fouten.

De bekabeling van de Dynamo staat verdacht, maar heeft de dynamo nog meer stekkers dan alleen de bekabeling voor het laden? (ik heb even geen idee :) )
 

Tees

Donateur
Ja, er zit een voedingskabel aan (dikke die naar de accu gaat) en een communicatie kabel (6-polig denk ik) die de communicatie over de CANbus met de ECU verzorgt.

Zie ook de Wiki van Ross-Tech over deze fout: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/U1052/053330

Goed mogelijk dat bij het wisselen van de distributieriem ze ergens tegenaan getikt hebben of er ergens wat klem/strak stond.

@Disaster-Master: gokkâh is dokkâh (speciaal voor jou op z'n Haags). De foutcode is voor mij helder, en in dat tweede deel staat ook een lagere terminal voltage van 12.nogwat. Dus toen laadde de dynamo niet bij.
 
Bovenaan Onderaan