Heeeel veel storingen, geen idee wat dit kan zijn

jadijkstra2000

Forumguru
Hoi allemaal,

Onze octavia is helaas niet meer bij ons, maar wel in de familie, zwager heeft de auto van ons overgenomen.
Omdat mijn vrouw ook een lease auto gekregen heeft.

De Octavia heeft altijd probleemloos gereden / gewerkt. M'n zwager heeft hem nu zo'n 10.000km. Hij staat nu op ongeveer 225k.

Onlangs is de distributieriem vervangen en er is een nieuwe accu in geplaatst.

Eigenlijk out of the blue zijn de storingen ontstaan, mn zwager was even naar de stort met een aanhanger (die aanhanger heeft hij dagen ervoor al gehad zonder problemen) en ineens allemaal storingen op dashboard e.d.

Ik heb getracht de storingen eruit te halen maar ze komen allemaal terug

- ACC en Front assist storing
- Start-Stop storing
- Storing bandencontrole
- Fout Bochtendverlichting (AFS)
- Storing ABS (ESC)
- Storing bergwegrijhulp

Bijgevoegd de log bij eerste keer uitlezen en op het eind de log na resetten van de logs,
Vervolgens nog geen 10 meter gereden en alle fouten komen vrolijk weer terug.

Beetje ten einde raadt wat dit kan zijn.
Kan mij niet voorstellen dat ineens zoveel modules kapot zijn o.i.d.

Ik heb wel een poiging gedaan de accu aan te melden, de garage die de accu had geplaatst had dit niet gedaan. Maar... kan me niet voorstellen dat dit zoveel storingen geeft ineens.
Maar na (correct) aanmelden nog steeds dezelfde fouten.

We willen liever nog niet naar de garage daar dit misschien mogelijk een massa-probleem is? Bij de garage binnenrijden ben je al 100 euro kwijt :)

Als iemand dit bekend voorkomt of tips heeft zou fijn zijn :)

Bijlagen

• Skoda_Octavia_3_log.txt
    69,5 KB · Weergaven: 26

Tees

Donateur
Volgens mij is de foutcode best helder: Generator U1052 No communication

Oftewel: er is geen communicatie tussen de ECU en de dynamo. En dat kan idd allerhande fouten veroorzaken, dit type fouten zie je ook vaak bij een defecte of slechte accu.
Grootste kans dat de bekabeling beschadigd is, en meest waarschijnlijk aan de dynamokant (want aan de voorkant van de auto en vaak redelijk toegankelijk). Ik zou de bekabeling even bekijken of je daar iets aan kan zien.

jadijkstra2000

Forumguru
De accu is erspares accu, 12V 70Ah 720 A (EN)
A57012 | 570 901 072.

Ik kon alleen geen BEM code hiervoor vinden dus ik heb het serienummer met 1 opgehoogd, amperage van 69 op 70 gezet. En het type hetzelfde gelaten (JCL geloof ik)

Tees

Donateur
BEM code is irrelevant, zolang je die maar verandert naar een ander getal is het goed.
De foutcode wijst niet naar de accu maar naar de dynamo, ik zou t dus echt eerst daar zoeken

ik gok op de ABS sensor.. gezien die benoemd staat. Dat gaat gepaard met een heleboel andere fouten. O.a. de AFS bochtenverlichting.
Rear Right Wheel Speed Sensor.

Elders zie ik:
Voltage terminal 30: 14.017 V

Dus er wordt gewoon bijgeladen.

jadijkstra2000

Forumguru
Ik heb net nog even gevraagd, op 04-08-2024 is in de avond de distributieriem vervangen, toen ontstonden schijnbaar een aantal fouten.

De bekabeling van de Dynamo staat verdacht, maar heeft de dynamo nog meer stekkers dan alleen de bekabeling voor het laden? (ik heb even geen idee :) )

Tees

Donateur
Ja, er zit een voedingskabel aan (dikke die naar de accu gaat) en een communicatie kabel (6-polig denk ik) die de communicatie over de CANbus met de ECU verzorgt.

Zie ook de Wiki van Ross-Tech over deze fout: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/U1052/053330

Goed mogelijk dat bij het wisselen van de distributieriem ze ergens tegenaan getikt hebben of er ergens wat klem/strak stond.

@Disaster-Master: gokkâh is dokkâh (speciaal voor jou op z'n Haags). De foutcode is voor mij helder, en in dat tweede deel staat ook een lagere terminal voltage van 12.nogwat. Dus toen laadde de dynamo niet bij.

gehaktbal

Forumguru
Je geeft aan dat de foutcode in de periode ontstond dat de distributieriem vervangen is.
De dynamo zit aan dezelfde kant van de motor als de distributieriem.

Ik zou als ik jou was jouw bevinding neerleggen bij de garage. Het is aannemelijk dat deze kabel beschadigd is geraakt bij hun werkzaamheden. Mits de relatie met de garage goed is en ze dit toegeven, kunnen zij dit herstellen.

Laatst bewerkt:

jadijkstra2000

Forumguru
Nou, dat is het net, de relatie is niet heel denderend helaas... en om de kosten bij een andere garage niet torenhoog te laten zijn willen we graag op voorhand onderzoeken wat het is, en/of zelf oplossen om het niet de bocht uit te laten gieren qua kosten.

We hebben zo'n zelfde ervaring gehad bij een garage die een trekhaak gingen monteren... bij aanvang montage parkeersensoren defect stond op de factuur en namen niet de moeite te bellen op voorhand... dat was ook logisch want bij aanmelden van de trekhaak kwamen ze achter de storing... omdat ze 2 trekhaken op een dag deden (trekhaakcentrum) hadden ze geen tijd/ruimte om dit te onderzoeken en maar makkelijk vanaf gemaakt met de melding dat het op voorhand defect was.
Die garagehouder belde mij volledig woest op waar ik het lef wel niet vandaan haalde het bij hun neer te leggen de sensoren het niet meer deden. Als uiterste coulance zei hij, zet de auto hele dag neer, je krijgt geen leenauto, je mag er NIET bij bijblijven en als wij vinden dat wij het veroorzaakt hebben hoef je niks te betalen, als wij vinden dat het niet aan ons ligt betaal je 8 uur onderzoek + arbeid en materiaal om te herstellen... ik denk dat dikke doei, dus bij onze lokale garage voor 3 tientjes geholpen, bleek een draadbreuk geweest te zijn bij demontage, was precies te zien waar de draad gesneden was.

Dit is een beetje hetzelfde verhaal, alleen een andere garage :)

jadijkstra2000

Forumguru
Beide kabels lijken uit de stekker te zijn... het is een stekker met COM met L en Datalijn denk ik.
We zien iig dat die blauwe kabel eruit is.
Iemand enig idee of de kabel dan links in het stekkers moet of rechts? :)

Antera

Donateur
5 Faults Found:
0091 - Rear Right Wheel Speed Sensor
C101D 07 [00001000] - Mechanical Failure

Als de accu oke is dan ga ik uit van dit probleem of er moet meer zijn

Je hebt in ieder geval een te oude software van vcds om daadwerkelijk alle storingen uit te lezen

Tees

Donateur
Begrijp ik nou dat de kabel losgekomen is uit de stekker? Verklaart wel waarom t koper zover zichtbaar is.

Soms man je op onderdelenwebsites a la Winparts bij het juiste onderdeel ook een pinout vinden. Anders moet iemand even kijken in ElsaWin.

Antera

Donateur
Het uitlezen geeft dit weer dan werkt hij niet met een HEX-net en zal daar de melding van komen

hemi24

Forumguru
@Antera : ah, nu zie ik het: je bedoelt de melding:

[New feature! Extended UDS fault detail is only supported by current gen. interfaces]

Bovenaan Onderaan