Heel veel o2 vragen

Freakin

Actief lid
Hi,

Zo langzamerhand begin ik mijn auto steeds better te kennen. En daarbij komen natuurlijk nog wat vragen bovendrijven.

Wellicht dat jullie de antwoorden weten:

- Als ik de ramen helemaal open dan zie je ze nog een heel klein stukje boven de rubber uitsteken. Is dat bij jullie ook?

- Het handvat van de deur van de bestuurderszijde is lelijk geworden (bekend probleem). Hebben jullie het zo gelaten of is er een oplossing om deze weer mooi te krijgen (of is er zelfs een garantiemogelijkheid bij de dealer?)

- Ik vind de auto best hard geveerd, is dit iets wat bij het model hoort of heb ik hulpveren of een sportonderstel? :uitlachen:

- Als ik de auto start dan hoor je direct het 'belletje' dat je ook hoort als je je gordel niet omhebt. Waarom is dat? Gewoon een testtoon?

- Ik vind de airco zelfs op zijn laagste blaasstand best hard blazen. Een beetje irritant hard zelfs. Hebben jullie dit ook? Een oplossing is om de stand te kiezen voor aircoblazen op het voorraam, zodat je er minder last van hebt.

- Hoe behandelen jullie kleine krasjes op de lak?


Alvast bedankt voor de vele antwoorden! :koffie:
 

Monteurtje

Forumguru
1. Volgens mij staan ze bij alle octavia's een klein stukje boven het rubber. Let er nooit zo op.

2. Bedoel je het chromen laagje. Als de auto nog in de fabrieks garantie zit. Dan is het garantie. Anders moet je even bij de dealer vragen of ze coulance willen aanvragen. Maar dat denk ik.

3. Als er hulpveren onder zitten. Kun je dat zien. Je moet even aan de achterkant onder de auto bij de veren kijken. Als daar een blauwe veer binnen in zit. Dan is dat een hulpveer. Als er een sportonderstel onder zit. Dan moet je dat ook aan de PR nummers kunnen zien. Ik weet alleen niet de PR nummer van de onderstellen.

4. Die ping kan van je gordelherkenning zijn. Als je de gordel nog niet om hebt. Doe een keer eerst je gordel om en start dan de auto. Of er staat een melding in je display. Onderhoudsbeurt ofzo. Een sleuteltje staat er dan of service now/ jetz. Afhankelijk van taal en display.

5. Welk type airco heb je. Climatic. Handbediende airco. Climatronic. Automatische airco.

6. Polijsten, poetsen, lakstift. En het licht eraan hoe diep de krassen zijn.
 

hemi24

Forumguru
1. nog nooit op de onderste stand van de ramen gelet, maar volgens mij zakken ze toch aardig tot onderaan.

2. Misschien moet je het 'bekende probleem' toch even toelichten, het zegt mij zo 1,2,3 weinig. Of bedoel je de krasjes in de inkeping in de deur aan de buitenzijde?

3. Kans groot dat je auto hulpveren heeft, aangezien je ook een LPG installatie in de auto hebt (even checken zoals omschreven door Monteurtje).

4. Wellicht dat de eerdere modellen van een O2 een dergelijke "ping" geven, maar ik heb het bij mijn vorige O2 uit 2007 en bij mijn huidige nog nooit gehoord bij het starten, tenzij er een melding/waarschuwing is, zoals laag niveau ruitensproeiervloeistof of brandstof...

5. Elegance, dus vol-automatische airco lijkt mij: alle uitstroomopeningen open en in de "AUTO" stand.

6. Neem de auto eens mee voor het inwinnen van informatie bij een profesioneel poetsbedrijf.

Succes!
 

rweersch

Actief lid
ad. 3: eerlijk gezegd vind ik mijn O2 FL (geleverd in juni) juist erg slapjes geveerd, erg in de remmen duiken, en vrij ver naar de zijkant hangen als een bocht snel genomen wordt. Veruit de slapst geveerde auto die ik ooit gehad heb... Ligt er wellicht aan wat je gewend bent (hiervoor had ik een Focus II met sportonderstel, en daarvoor een Focus I).
ad. 4: geen last van.
ad. 5: als je climatronic hebt, zal deze in het begin vrij hard blazen om de temperatuur op niveau te krijgen. Daarna neemt dit af. Ligt er ook weer aan wat je gewend bent: de climatronics in VW-achtigen blazen veel harder dan in bv. Fords. Ik ben persoonlijk erg gecharmeerd van die stevige luchtstroom; in de Focussen vond ik de climate control te passief.
 

Freakin

Actief lid
Hi,

Bedankt voor jullie antwoorden. Hier nog even wat aanvulling:

2) Ik bedoel het handvat van de deur aan de binnenzijde (bestuurderskant). Hier laat de 'lak' van het plastic los. Het schijnt dat dit komt door bepaalde handcreme... Ik was benieuwd naar jullie ervaring hiermee?

3) Ik zal eens kijken voor de hulpveren. Ik stuiter echt over de drempels in mijn woonwijk heen. Met m'n oude (alfa 156) reed ik er met 60 overheen, nu met max 30..

5) Ik heb het elegance pakket inderdaad. Volautomatische gescheiden airco. Ik gebruik de automatisch stand bijna nooit. Als ik hem op de 1e handmatige stand zet (1 lampje) dan vind ik hem al hard blazen.
 

Avento

Lid
2) Ik bedoel het handvat van de deur aan de binnenzijde (bestuurderskant). Hier laat de 'lak' van het plastic los. Het schijnt dat dit komt door bepaalde handcreme... Ik was benieuwd naar jullie ervaring hiermee?

Ik gebruik geen handcreme, hooguit zonnebrandcreme in de zomervakantie, maar bij mijn Octavia (januari 2007) schilfert het handvat aan de bestuurderszijde ook. Enige oplossing lijkt mij vervangen, wat ik dus niet gaat doen, want Leaseplan vergoedt geen reparaties aan het interieur.
 

Spaced

Senior Member
Raar dat een leasemaatschappij geen reparaties aan et interieur vergoedt; draagt toch bij aan de dagwaarde van de auto. Daarbij zou ik de auto per direct bij de leasemaatschappij neerzetten als ze dat soort reparaties gaan weigeren. Iets wat versleten en/of kapot is moet je vervangen, je betaald je immers niet voor niks helemaal blauw iedere maand...
 

Monteurtje

Forumguru
Leasemaatschappijen zien zulke dingen dan vaak als schade, door de berijder zelf veroorzaakt. Dan zien we wel vaker met aanvragen. Krijg je nooit accoord in een keer. Verschilt wel per lease. Maar makkelijk gaat het niet.
Maar als dat kapje niet zo duur is, dan moet je als dealer gewoon een beetje creatief met aanvragen zijn.
 

Captain Hook

Forumguru
Softlack (dat doffe rubberachtige materiaal) is idd slijtgevoelig. Vooral voor handjes met ringen om e.d.

Latere modellen (zowel VW als Skoda) gebruiken geen softlack meer, maar 'gewoon' plastic. Oogt iets minder 'luxe', maar bladdert niet af.
 

Octavia_II

Actief lid
@Freakin,

v.w.b. het belletje, doe eens de gordel om en zet hem dan op het contact, hoor je het belletje dan nog dan is er iets anders aan de hand, hoor je het belletje niet meer (wat ik denk) dan is het belletje van de "gordel-reminder".

Ps. de gordel-reminder kun je met VCDS (Vag-com) uit zetten.

Groet,

Charlie
 

Octavia_II

Actief lid
Rallye,

heb jij een O2 FL?

De werking van jouw gordelreminder (pas piepen bij rijden) is een versie die ik zou "accepteren" en niet uit zou zetten. De versie die ik heb (en Freakin) gaat al piepen op het moment dat je het contact aan zet en dat is erg irritant! (vandaar dat ie nu uit staat :winkie:)

Groet,

Charlie
 

Rallye

Forumguru
Nee, ik heb een PFL (net als, volgens zijn sig, Freakin). Op de foto in jouw sig is het de derde van links.
 

Rolle

Senior Member
@Charlie:

Bij mij begint de gordelping ook pas te piepen als ik rij. Het lampje in het dashboard is wel aan als de gordel niet aan is maar nog geen gepiep tot ik begin te rijden.
 

hemi24

Forumguru
Gaat bij mij ook pas pingen bij een snelheid tussen 15 en 20 km/h... Was ook het geval bij de O2 uit 2007...
 

hemi24

Forumguru
Als je de gong laat uitschakelen, lijkt het me zeer waarschijnlijk dat de optische waarschuwing middels het lampje gewoon blijft...
Heb het voorheen bij mijn Peugeot uit laten schakelen, en daar bleef ook gewoon de functie van het waarschuwingslampje behouden.
 

yup

Lid
Ik heb een O2 van 2005 over dat gordel gedoe (ik heb een 2.0 TDi DSG Elegance):

De gong gaat als je je gordel niet hebt vastgeklikt en je doet het contact om. Als je eerst je gordel om doet, en daarna pas contact omdraait dan gongt ie niet.

Je kan de gong laten uitschakelen bij de dealer. Ik heb gewoon "uitlezen" geld ervoor betaalt. Laat je niet misleiden door onzin zoals "we doen dat niet want straks krijg je ongeluk etc" allemaal bullshit. Gewoon aandringen. En diverse dealers afbellen want sommigen doen het gewoon niet.

Als de gong is uitgeschakeld brand de lamp ook niet meer trouwens, weet niet of het apart uit te schakelen valt.

Enige reden dat ik het heb laten uitschakelen is de gong, ding gaat 6x af en dat is rete irritant (dus voordat je hebt gereden :/). En IK bepaal of ik de gordel eerst om doe voor het contact aan te zetten of niet. Niet de auto. Dus daarom staat ie uit bij mij.
 
Bovenaan Onderaan