Help, 5 garages vinden mijn onderdeel niet 1600 SR AKL

Stephan27

Actief lid
Hey Iedereen,

Na een lange tijd niet meer op het forum te zijn, heb ik nu wat vraagjes :(

Ik ben al geruime tijd aan het zoeken naar een nieuwe carterontluchting voor mijn O1.

Het gaat om een Octavia 1600 SR AKL motorcode, bwj 1998. 74kw - 101 pk

Kan iemand mij AUB een link of een tip geven want de 5 garages kennen het stuk maar vinden het niet in de database (drampje tussen luchtfilter en motorblok)...

Nu ben ik er sinds kort achter dat de Carterontluchting volledig aan gort is. Dit zou volgens meerdere mensen de oorzaak kunnen zijn van het onregelmatig stationair draaien en uitvallen bij lage toeren en veel maneuvers (indraaien, parkeren,...)

Ook wilde ik dan mijn gasklephuis en andere delen reinigen. Is dit iets wat de handige doe-het-zelver kan buiten het opnieuw inlezen?

Mss nog een kleine vraag.

Ik hoor de laatste tijd een zompig-piepend geluid van mijn linkervoorwiel komen bij heel zacht remmen of wiel volledig naar links te draaien (echt bij intrappen precies pss, pss). Cardan, silents en homokineet en remblokken (schijven niet) zijn reeds vervangen? Lijkt of het wiel wat naar voor beweegt met remmen... (lijkt bij een scooter of je fource losstaat). Tot gisteren niet ongerust geweest maar ineens bij rechts langs achter inparkeren hoorde ik klok-klok-klok bij mijn wiel...

!! sorry voor de geluidjes en uitleg maar kan enkel nog verduidelijken met filmpjes :-))

Grtz en hopelijk kunnen jullie me helpen !!

Stephan

Joske

Forumguru
Zal straks thuis eens kijken in elsa en in etka. Mss iemand in tsstijd al die je kan helpen, anders nog uurtje geduld ;)

Joske

Forumguru
mss een kapot lager? (ben geen mech, iemand vast nog een idee?)

zal even kijken of ik iets kan vinden ondertussen voor je onderdeel

Joske

Forumguru
kan je mij eventueel het nummer op 1 van de tekeningen aanduiden, dat dat hetgene is wat je zoekt? dan geef ik je het artikelnummer ;)

AKL motor met carter.jpg

luchtfilter en toebehoren.jpg

Stephan27

Actief lid
Hoi Jos,

Ik denk nummer 8 op de 2e tekening, maar dacht dat het bij mij 1 stuk was... Op deze buis staat het kleine busje haaks. (jij zal de motoren wel beter kennen dan mij :-).

Nu snap ik de moelijkheid van de garages :D

Joske

Forumguru
dan wordt het: 1J0129684CG dat is het artikelnummer voor jouw motor
opmerking bij dit stuk is: bevat ook: 1K0 103 467 en N 906 870 01

Dus dit stuk bestaat standaard uit 3 "delen". richtprijs: € 36 (maar het zou kunnen dat een dealer er nog wat bij lapt ;) )

Mss als je met dit artikelnummer op stap gaat, dat ze je wel kunnen helpen. Maar zoals reeds gezegd, ik ben geen mechanieker ;) hopelijk heb je er iets aan!

Joske

Forumguru
Dat is em !!!!!!!! als je het nummer en skoda ingeeft in google vind je het stuk.

Echt super !
een dankje en een like ;) en ik ben alsook een tevreden man :)

bedankt @ertromp voor het compliment ;)

P.S. 5 garages? wel jammer dat ze zo iets eenvoudigs niet konden vinden dan... en een leek als ik wel :D

Stephan27

Actief lid
Echt, zo een goede en snelle hulp had ik niet verwacht !!!

Nu ben ik natuurlijk een heel lijstje aan het samenstellen wat allemaal stuk is.

Hoe langer, hoe meer valt het me op dat de 'echte' garages niks meer kennen van oudere modellen en ook geen zin meer hebben om hier tijd in te steken, enkel de nieuwe en deze moeten opbrengen...

1) de carterontluchting
2)ruitenwisserschakelaar
3)schijven piepen (een aanrader qua merk??)

Grtz

Joske

Forumguru
en voor je ruitenwisser, moet je eens goed naar de bijlage kijken en zien wat voor jou van toepassing is. (boordcomputer, al dan niet achterruitenwisser etc,)

artikelnummer ruitenwisser O1 98.jpg

Cordoba

Forumguru
Stephan, wat de oranje tekst betreft: ik twijfel tussen versleten draagarm rubbers en versleten wiellager.
Je kunt de auto aan de voorzijde even opkrikken, zodat het wiel los is van de grond. Vervolgens voelen of je het wiel kunt bewegen in een niet zo bedoelde richting (bijv. van voor-achter, zonder dat de stuurinrichting verdraait).

Bovenaan Onderaan