HELP; Problemen met “slimme” laadpaal van Zonneplan

Naxel1605

Nieuw lid
Beste mede Skoda rijders,

Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een Skoda Enyaq 60 uit ‘21. Tegelijkertijd heb ik een laadpaal gekocht bij het Zonneplan. Mijn keuze is destijds op hen gevallen omdat zij een “slimme” laadpaal aanbieden. Deze laadpaal zou samen met een flexibel energiecontract met behulp van AI “automatisch” kiezen voor de meest gunstige laadmomenten.

Helaas heb ik sinds de installatie van de laadpaal al problemen met laden. Het “handmatig laden is in principe geen probleem. Als ik mijn auto recent geopend heb en de laadpaal handmatig de opdracht geef om te gaan laden dan doet hij dit netjes.

Echter heb ik hiervoor de laadpaal niet gekocht. Het is juist de bedoeling dat de laadkabel zo veel als mogelijk aangesloten is. En dat de software van de laadpaal juist op “goedkope uren” de auto begint te laden, zonder tussenkomst van mij.

BV: ik parkeer in avond mijn auto en sluit hem aan. In de nacht tussen 02.00 - 05.00 is het tarief het meest voordelig. De software ziet dit en geeft om 02.00 uur de opdracht de auto te gaan laden.

Helaas werkt dit in de praktijk niet zo. De auto ontvangt de opdracht van het laden niet en geeft de laadpaal geen toestemming om te gaan laden. Waarschijnlijk omdat hij afgesloten is en in een soort van slaapmodus zit. Als ik vervolgens het voertuig open klik, start hij direct met laden.

Alleen wil ik natuurlijk niet midden in de nacht een wekker zetten om mijn auto te openen. Heel het principe van een slimme laadpaal gaat zo overboord…

Hebben andere deze problemen toevallig ook, zijn er oplossingen? Het zou mij veel frustratie schelen. Ik heb overal gezocht maar ben helaas nog niet tot de oplossing gekomen.

Alvast bedankt,

Sjoerd

Naxel1605

Nieuw lid
Heb je al contact opgenomen met je aanbieder?
Zeker, ik heb regelmatig contact gehad met Zonneplan. Zij hebben alles vaker nagekeken, maar zien geen problemen. Op zich doet het apparaat het ook netjes, het lijkt echt of de auto het tegenhoud. Helemaal omdat als ik hem met de afstandsbediening open, begint hij (zonder iets te doen) direct met laden.

Het lijkt dus echt een probleem van Skoda te zijn..

Hypodermic

Donateur
Ik gebruik de slimladen app van de ANWB, en deze werkt prima met de auto samen.
We hebben een originele Skoda lader (Elli) en onze Enyaq laat op als de stroomprijs het gunstigste is. Wij hebben ook een dynamisch tarief bij Zonneplan.

hemi24

Forumguru
Ik denk dat je alle laadinstellingen in de auto én in de app zoveel mogelijk uit moet zetten en op ‘direct laden’, anders gaat het elkaar tegenwerken.

Plan B: Die laadpaal gewoon op "dom" instellen, en je auto het laadproces laten beheren dmv. de specifieke app van Zonneplan (bestaat die? - Frank Energie heeft een app die mijn auto kan aansturen.) of de generieke "Stekker" app.

Bakkertje

Forumguru
Heb je iets ingesteld in de app van Skoda qua laadschema's / laadstroom?
Want dit moet je echt overlaten aan de laadpaal.

Heb je je auto moeten koppelen bij het installeren van de zonneplan app of sturen zo volledig via de laadpaal?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik denk dat je veronderstelling dat de auto in 'deep sleep' gaat correct is.
Aannemend dat Zonneplan de lader bestuurt.
Als dan de lader wil aanbieden om te laden, 'hoort' de auto het niet, en zal niet beginnen te laden.
Maar wanneer de auto 'wakker blijft', is dat mogelijk een belasting voor de 12V accu.
Kijk of Zonneplan je auto (op laad-gebied) kan aansturen, en maak dan daarvan gebruik.

Als zij dat niet kunnen, heb je (tot dat wel kan?) de verkeerde laadpaal/stroomaanbieder.

Bovenaan Onderaan