Help!

rikjan

Lid
Beste mensen,
Ik zit met een probleem. Sinds 2012 heb ik VW Touran 1.4TSI (naast de Fabia Combi II). In 2014 begonnen de problemen: hij liep niet mooi en er werd onderhoud gepleegd voor bijna 500 euro. Nu begon deze week weer een lampje te branden en ben ik naar de garage gegaan: de timing van de nokkenas + krukas was niet goed. Na verder onderzoek heb ik net te horen gekregen dat dit 1500 euro gaat kosten om te herstellen. Slik. Een uitgerekte distributieketting blijkt de boosdoener.
Nou weet ik dat hier nogal wat problemen mee zijn geweest bij VAG TSI auto's en dat hier onder coulance distributiekettingen zijn vervangen. Echter, mijn motor valt niet in de selectie van auto's waarbij dit preventief opgelost is.
Maar dan vraag ik mij nu af: is het normaal dat een distributieketting dusdanig slijt? Zo'n ketting moet toch een autoleven meegaan? Of zit ik ernaast?
De auto komt uit 2006 en heeft nog maar 130.000km gelopen. Ik gok dat hij misschien 6000 euro waard is (gebaseerd op ANWB autoverkoopservice). Wat zouden jullie doen? Laten repareren?

B@s0302

Senior Member
Goedemiddag RikJan,

altijd een lastige beslissing en vervelend om te horen.
Helaas zijn er met deze motoren problemen bekend waardoor er een terugroep-actie is geweest. Gezien het bedrag wat je voor de reparatie noemt heb ik het een idee dat een en ander onder coulance wordt vervangen / gerepareerd maar het garagebedrijf zou je hier uitsluitsel over moeten kunnen geven.
Qua waarde van de Touran zou ik zeker laten repareren..Heb even op Gaspedaal gekeken en vraagprijzen starten hier vanaf een 7.500eu dus..

Hoop dat je hier wat mee kunt, succes met beslissen,
Gr Bas

rikjan

Lid
Beste Bas,
Er is inderdaad een terugroep actie geweest, maar nou net niet voor mijn wagen/motortype/lichting/...
Dat is het hem nou juist. Als hij daar wel onderdeel van was geweest, dan was het iets gemakkelijker. Nu is het dus een incident 'buiten' de bekende gevallen. Maar 130k en dan een versleten distributieketting, ik vind het gewoon veel te snel.

Bovenaan Onderaan