Herkennen ESP?

Hoe herken ik bij aflevering van mijn nieuwe handgeschakelde octavia of de bestelde ESP optie is meegeleverd?

Ik heb de handleiding gedownload, maar daaruit kan ik niet opmaken of het knopje waarmee ofwel ASR ofwel ESP uitgeschakeld worden er anders uitziet. Het lampje op het dashboard toont namelijk wel hetzelfde icoontje (auto met slipsporen).

Ik ben niet van plan de dealer op zijn blauwe ogen te geloven :)

Bonus vraag: waar komen de extra speakers van het audio pack plus precies te zitten?
 

Rallye

Forumguru
@MarijntjeTDI: Nee, bij een FL staat het slippende autootje op het knopje, waar je dan ook alleen de ASR mee uitzet; ESP uitzetten kan niet meer.
@Markieman: je lijkt me erg wantrouwend, maar volgens mij worden dit soort zake elektronisch verwerkt. Dat betekent dat het op je factuur staat en dat er in het BPM-bedrag rekening gehouden is met de extra accessoire. Ergens achterin de auto zit een lijstje met codes voor de opgenomen extra's, of je zoekt een stil weggetje met weinig bomen en veel uitloop uit kunnen zoeken..........
 

VEEJAY

Forumguru
Als je in een scherpe bocht ingehaald wordt door de kofferbak van de auto dan heb je geen esp maar wel overstuur.

Als je de bocht om wil maar je auto rechtdoor dan heb je geen esp maar wel onderstuur.

Ik heb geen ESP maar zou het wel willen omwille van hetgeen ik net illustreerde. Ben wel blij dat ik toch nog wel ASR heb (mijn voorbanden zijn er helemaal blij mee anders zouden ze het iedere keer hard uitschreeuwen van de pijn bij flink optrekken).
 
Ik snap wel wat het idee is van ESP, daarom heb ik het ook besteld.

Ik vroeg me alleen ineens af hoe ik kan herkennen of het op de auto bij oplevering, voordat ik de auto accepteer.
 
Op de witte sticker die ergens op het chassis bij 1 van de voordeuren (weet zo niet uit m'n hoofd welke) zit geplakt, staan een hele hoop afkortingen (o.a. kleur, motortype etc).
Daar zou ook bij moeten staan welke opties de auto allemaal heeft.

Ik heb hier op het forum wel eens een site voorbij zien komen, waar je die afkortingen dan weer terug kunt vinden. Probeer het eens met de zoekfunctie, of anders is google your friend :)
 

Captain Hook

Forumguru
Nee, ik zou de dealer ook niet vertrouwen...

Zeker weten dat er remmen in die auto zitten, en ABS? Zijn alle airbags wel echt gemonteerd? En kokerbalken en kooiconstructie, zitten die er wel in? :grin:

Hier kun je je option codes decoderen:
http://vag-codes.info/#decoder
 

flip

Lid
Die saait wilde ik net ook opgeven. Trouwens, zou die dealer zich de moeite getroosten om een knop met ASR te vervangen door een andere met ESP op? BTW: goede keuze, die ESP!
 
Hehe.. natuurlijk gaat de dealer geen ASR knop niet door een ESP knop vervangen.. maar een paar posts terug (Rallye) las ik dat er niks op het knopje staat.

Zo gek is het toch niet om te controleren of je krijgt wat je besteld hebt?
 

Rallye

Forumguru
Zo gek is het toch niet om te controleren of je krijgt wat je besteld hebt?

Nee hoor, maar het zou wel erg vreemd zijn als het er niet op zou zitten, terwijl het wel op je rekening staat en in je BPM-bedrag verwerkt is. Dat zou niet moeten kunnen, vandaar dat ik je wat erg wantrouwend vind. De enige fout die gemaakt zou kunnen zijn, is dat de dealer ESP niet heeft meebesteld. Dan staat het echter ook niet op je factuur en is het niet verwerkt in je BPM-bedrag. Kortom: staat het niet op je rekening en is de BPM te herleiden tot een bedrag inclusief het extra bedrag voor ESP, dan heb je ESP. Extra check is dan nog de sticker waarover hiervoor gesproken wordt.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb het even nagekeken:
"ABS regeleenheid met electronisch stabiliteitsprogramma"
Onderdeelnr. 6R0 614 517 T;

PR nummer is: 1AT, dit zou dus op de uitvoeringssticker/rekening moeten staan.

Edit: even op de link van @Captain hook gecheked:
1atElectronic stabilization program (ESP)
 
@Rallye: het is toch niet ondenkbaar dat de dealer het goed doet en dat er in de fabriek iets fout gaat waardoor de order niet correct bij de "lopende band" terecht komt?

@Ronnie: tnx :)
 

flip

Lid
@Markieman: Zonet even gecheckt: op de knop staat wel degelijk 'ESP OFF'. Dus...
En de code op de sticker in jouw koffer zegt dan de rest!
 

Rallye

Forumguru
Ik had uit de handleiding afgeleid dat in een facelift-Octavia het slippende autootje op de knop staat. In die handleiding staat ook dat je het ESP niet uit kunt zetten, maar alleen ASR. Waarom staat er dan ESP OFF? In mijn PFL staat er inderdaad wel ESP OFF, en ik zou het ook uit kunnen zetten.
 

MarcoO2

Forumguru
OT: Je zou bijna denken dat je je, als je het knopje ESP OFF ziet, af moet vragen of het er juist dan niet inzit... :grin:
 

flip

Lid
@rallye: Ik heb dus de FL, en er staat wel degelijk ESP OFF op het knopje. Op je display krijg je dan wel het slippende autootje, als je 'm afzet (blijkbaar kan dat niet volledig, als ik dit draadje moet geloven).
Trouwens, wat betreft die code die op de sticker moet staan: er zijn meerdere soorten ESP (met/zonder hill hold, met/zonder EXP, ...) die telkens een andere code hebben. Tik dus al jouw codes in, en je zal zien wat je precies allemaal zitten hebt, dus ook heel precies welke ESP.
 
Bovenaan Onderaan