Herrie bij rijden

Fabia 1.2d met 99000 op teller maakt als een poos af en toe een schurend geluid tijdens het rijden ook bij koppeling in. Het is zelfs voelbaar in bodemplaat (bestuurderszijde) .Ik dacht eerst aan banden maar na vervanging bleek het geluid er nog steeds te zijn. Heb de indruk dat in bochten het toeneemt maar t is ook gewoon rechtdoor aanwezig, het voelt alsof er ergens een rubber uit ligt .. of toch een wiellager (maar dan lijkt me dat die continu bromt..) ? Vlakke weg of hobbel weg maakt niet uit, het is hoogst irritant. Volgens de garage zijn de lagers in orde.. maar wat veroorzaakt dit dan?

Ik sta open voor tips :-)
 

Noord26

Forumguru
Als het in bochten erger is, hoogst waarschijnlijk toch een wiellager. Dat is een fluitend/zingend geluid.

Een homokineet (ook een grote verdachte) is een tikkend/ratelend/bonkend (zak knikkers) geluid.

Mijn dealer kon op de brug met de hoofdmonteur erbij nog niet waarnemen dat er een wiellager stuk was. Misschien moet ik toch eens gaan solliciteren bij dezelfde dealer als product expert.. ;)
 
dank voor je reactie ; kwa geluid komt het niet overeen met je twee omschrijvingen, maar ja, hoe beschrijf je geluid he.. Schurend geluid meer, en dat is er niet constant. Homokineet , tja.. Is dat typisch voor zo'n type auto, en bij al minder dan een ton?
 

Kogamyata

Senior Member
Als homokineet het probleem zou zijn zou je dat (Volgens mijn ervaringen) ook moeten voelen in af en toe optredende trillingen in stuur net als bij onbalans in voorbanden.
Misschien steentje tussen remklauw en schijf? Tijdje geleden heeft iemand op 't forum ook zoiets gehad en toen bleek na heel lang zoeken en heel veel tips, toch steentje de boosdoener.
Ben benieuwd?
Succes, Joop.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zit eerder te denken aan kapotte drukgroep. Schakelt de auto moeizaam, vooral naar 1e versnelling en achteruit? Heeft de auto de neiging als ie in de versnelling staat (en draaiende motor) en koppeling volledig in, om toch vooruit te kruipen? Dat zijn allemaal symptomen van een kapotte drukgroep van je koppeling.

Aan de andere kant: verschil in geluid tussen bocht naar links en bocht naar rechts is weer typerend voor wiellagerprobleem.
 
Bovenaan Onderaan