Het begon met een schokje

Huibdos

Senior Member
Wat is het rijden met een automaat toch heerlijk. Nooit in een verkeerde versnelling?
Zoals in het grote "Groepsaankoop" topic is besproken, is het schakelprogramma van de bak niet optimaal. Daarom zou ik ook graag het schakelprogramma van mijn DSG bak willen laten aanpassen. Zo jammer dat ik niet had ingeschreven voor de groepsaankoop...

Het begon met een schokje tijdens het achteruitrijden. Ik hoopte nog dat het kwam omdat ik op grind reed, maar ik wist eigenlijk wel beter.
Het schokje werd een grote schok met een kraak, alsof er een steen tussen de tanden zat, en niet alleen tijdens het achteruitrijden maar ook vooruit, eerst alleen naar de 1, maar na 200 km (nog een boodschapje en uitlezen bij een verre garage) ook bij alle andere versnellingen.
Koppeling versleten.
Elluk nadeel hep se foordeel: nu moest hij wel naar de DSG Dokter.

Gelukkig konden ze me bij TVS inplannen, vandaag ben ik daarheen gereden (en mijn vrouw in haar Ka-tje achter me aan).
De hele weg handmatig geschakeld om zoveel mogelijk gekraak te voorkomen.
We zijn ook nog speciaal om Arnhem heengereden om stoplichten (dus optrekken!) te vermijden.
Bij dat ene stoplicht op de overgang naar de N18 ging het lampje branden van de accu en hield de motor op met lopen (zucht, zou dat hetzelfde probleem worden als TurboTurbo met zijn sporadisch uitvallende motor? ik hoop van harte van niet).
Gelukkig startte hij weer en kon ik hem schokkend en ratelend parkeren bij TVS.

De ontvangst was vriendelijk en correct. Met Mischa de komende reparatie besproken, de administratie afgewikkeld en de sleutel afgeleverd.
Volgende week wordt hij gerepareerd (hoera). Ik kijk er nu al naar uit om dan weer naar huis te rijden.
Daarover natuurlijk zsm meer.

Op weg naar huis moesten we een omleiding nemen omdat de weg naar de N18 was opgebroken.
Omdat we toch nog moesten lunchen gestopt bij de http://www.koffieboerderij.nl Groot-Nibbelink: een aanrader! Jammer dat het weer niet meewerkte anders hadden we lekker buiten gaan zitten.

CDK

Forumguru
Heel vervelend allemaal, hopelijk ben je weer snel mobiel. Het is niet te hopen dat je naast een DSG / koppelingsprobleem nog iets anders hebt, want uitvallen en brandend accuspanningslampje heeft meestal niet met een versleten koppeling te maken....

Thokozanoah

Forumguru
Altijd vervelend als je stalen ros, oh sorry, in dit geval je auto, niet doet wat je verwacht......succes!

turboturbo

Forumguru
@Huibdos heb je bij tvs nog melding gemaakt van dat voorval van uitvallen?

Bij veel auto's (niet alleen VAG merken) kan de krukas sensor vroeg of laat een keer storing geven en de motor stil leggen. Het is een redelijk simpel te repareren (sensor vervangen) Dat zou je zelfs preventief een keer kunnen (laten) doen om dit soort pech te voorkomen....

Bij mij bleek trouwens de oorzaak van het uitvallen niet die sensor te zijn.

Persoonlijk vermoed ik dat je gezien het brandende accu lampje wat anders aan de hand had....

Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Weet je zeker dat eerst het accu lampje ging branden en daarna de motor uitviel? Acculampje brandt namelijk altijd als de motor is stilgevallen toch? :pieker:

Huibdos

Senior Member
Hij stond in de 6e versnelling toen ik moest stoppen, ik heb niet teruggeschakeld, de snelheid was natuurlijk te laag, maar de electronica heeft niet ingegrepen door zelf te schakelen. Tijdens het vertragen konden we weer optrekken, maar dat deed hij niet.
Voordat ik begreep dat hij afgeslagen was viel me op dat het accu lampje brandde, de laatste keer dat me dat is overkomen is meer dan 25 jaar geleden.
Ik heb wel een diesel gehad die afsloeg, maar dat ging altijd met een knal, niet net als een benzineauto die te weinig benzine kreeg. We zullen zien, ik ben op mijn hoede :)

Huibdos

Senior Member
Vandaag kwam het bericht dat hij klaarstond.
We kwamen precies in de pauze aan, maar toen Mischa door de ontvangstruimte liep, herkende !! hij me en gaf me de sleutel voor een proefritje.
Heerlijk in 1 woord. Een echte eerste, schakelmomenten verlegd, een genot om naar huis te rijden.
Daarnaast was de koppeling gerepareerd en het vliegwiel vervangen, en een storing dat de versnellingsbak een ander toerental aangaf dan de motor.
Daarnaast een hele redelijke prijs, waardoor ik dubbel zo tevreden ben.
Op naar de volgende 2 ton rijgenot!

Bovenaan Onderaan