het bekende stuurtje in het dashboard

vandaag 4 keer het stuurtje met ! op mijn dachboard gehadt en geen stuurbekrachting meer auto opnieuw gestart en probleem weg na 100m rijden weer terug

anwb gebeld heeft er naar gekeken storing was natuurlijk weer weg voor dat hij het kon zien
accu doorgemeten die was goed alleen mijn spanning stuitert van 13.4 naar 15.1 volgens hem de spannings regelaar stuk waardoor mijn stuurpomp er uit knalt maar de lampen van mijn auto knipperen ook iets

heeft de man van de anwb gelijk of is het iets anders
 

Cordoba

Forumguru
Spanningsvariatie is met lopende motor?

Ik dacht dat de spanning waarbij de stuurbekrachting uitschakelt lager is dan die 13,4 V, maar misschien is er iemand die dat precies weet te vertellen. Bij een accu die op zijn laatste benen loopt, kan ook de spanningsregeling wel eens minder worden (verminderde capaciteit van de accu, dus minder afvlakking van variaties in de spanningsregeling). Kortom ik durf niet te zeggen dat de ANWB-er ongelijk heeft, maar ik zal er ook niet van ondersteboven vallen.
 

Noord26

Forumguru
Klinkt als een defect gaande dynamo. Spanning mag absoluut niet zoveel continu afwijken in waardes.
 
he mannen volgens de anwb man was de dynamo nog goed volgens zijn zeggen als de dynamo niet meer goed zou zijn zou de accu niet meer goed laden met een mindere spanning maar de spanning zou dan nog wel constant zijn en de accu is nog top pas 2jaar oud en de spanning was daar nog goed van maar volgens de anwb er zou de spanning tijdens het rijden ook wel is onder de 13.4 gegaan zijn dus uit cordoba zijn reactie zou het dan wel eens kunnen kloppen maar heeft dat ook met mijn verlichting te maken dat die licht knippert
 

Cordoba

Forumguru
Wacht even die knipperende verlichting triggert mijn alarmbellen: controleer eens goed of de accuklemme goed vast staan op de accupolen, het zou me niet verbazen als de accuklemmen niet 100% goed vaststaan, waardoor af en toe even het contact met de accu wegvalt (verklaart ook de wisselen in spanning). Het controleren van de klemmen gaat het beste door accuklem beet te pakken en probeer of je de klem kan draaien op de pool (op en afschuiven lukt al gauw niet, terwijl draaien van niet voldoende vastgezette klem wel lukt).

Ik weet het niet zeker, maar dacht dat onder 12,4 of 12,8V er gebruikers(stuurbekrachtiging, ABS) uitgeschakeld worden om de accu te sparen.
 

Sparkie

Forumguru
He mannen.

Volgens de anwb man was de dynamo nog goed. Volgens zijn zeggen, als de dynamo niet meer goed zou zijn, zou de accu niet meer goed laden met een mindere spanning, maar de spanning zou dan nog wel constant zijn. De accu is nog top; pas 2 jaar oud. De spanning was daar nog goed van, maar volgens de anwb er zou de spanning tijdens het rijden ook wel is onder de 13.4 gegaan zijn. Uit Cordoba zijn reactie zou het dan wel eens kunnen kloppen, maar heeft dat ook met mijn verlichting te maken dat dat licht knippert?
Iets verduidelijkt. ;)
 

redyak

Lid
Ik was van het weekend met de navigatie in en uitbouwen en mijn "stuurtje " bleef ook geel branden. Met VCDS gaf hij ook een error aan. Alles afgeloten stuk gereden en vervolgens ging het "stuurtje" weg en de error ook.
Ik zeg zeker je accu laten doormeten of heb je veel kleine stukjes met volle verlichting aan gereden ?

Maar als Accu en dynamo goed zijn dan kan de man van de ANWB gelijk hebben. Op een of andere manier haalt de spanning niet de stuurbekrachtiging.
 

Monteurtje

Forumguru
Een accu mag maximaal 14,4 - 14,7 Volt laden. Daarboven gaat een met zuur gevulde accu koken en ontstaat er knalgas. Dan kan de accu ontploffen. Een spanning van 15,1 Volt is dus te hoog.
De stuurbekrachtiging en ABS schakelt niet uit bij een spanning van 13,4 Volt of iets lager.
Maar door een piek spanning van 15,1 Volt kan je regelapperaat van de stuurbekrachting wel kapot gaan. Maar dan zou die het helemaal niet meer doen. Ik zou eerst zorgen dat je spanningsregeling in orde is. Dus dynamo laten testen. De spanningsregelaar zit daarop. En de accu even goed testen.
 
hallo monteurtje
spanningregelaar is binnen zaterdag wordt de oude vervangen en de blauwe draad van dynamo naar startmotor wordt gecontroleerd op een breukje kan ook nog een oorzaak zijn van de piek spanning volgens de dynamo specialist kwam dit ook nog wel is voor bij skoda's en vw staat dan toch bij de garage voor de draagarm rubbers
 

Antera

Donateur
Of dit een spanningsprobleem is is maar de vraag. je moet hem eigenlijk rijden tot hij ermee stopt dan uitlezen ( voordat je de motor uit zet) Je zal dan kunnen zien wat de oorzaak is. Auto uit zetten reset het probleem helaas.
 

huubvanvugt

Forumguru
Ik ken dit probleem en heb zelf hier nog geen oplossing voor, bij mij knipperen de lichten ook en krijg ik zo nu en dan een stuurtje met een uitroepteken.

@steve1983 Zou je even kunnen laten weten of het nu is opgelost?
 

Reteip

Nieuw lid
Hallo,

bij mij was het de massa kabel van de accu die inwendig geoxideerd was.
Dit merk je o.a. aan de temperatuur van de massa klem op de accu en zou je ook als spanningsverschil (voertuigmassa --> accu pool) kunnen meten.

Gr. Pieter
 
heb samen met de garage al aardig wat punten bekeken de massa van de accu is oke we gaan nu de stekker nakijken van de stuurpomp als ie een plekie vrij heeft dus langzaam de boel afzoeken en doormeten als ik het probleem heb gevonden laat ik het natuurlijk weten op het forrum
 
Bovenaan Onderaan