Het ei van Columbus

rutgerm

Senior Member
Dag allen, heb me net voorgesteld in de meet en greet en nu al met een vraag:
ik heb een Skoda Octavia II Facelift uit 2009 op het oog. Een 1.4 TSI Elegance.
Nu heb ik al het een en ander gelezen over de Columbus die daar in zit en hoe die wel of niet samenwerkt met de iPhone en ook allerlei oplossingen gelezen.
Ik zou graag:
  1. Met bluetooth willen koppelen om handsfree te kunnen telefoneren
  2. De telefoon opladen en afspelen door hem aan de Columbus te koppelen
Als ik het goed begrepen heb, moet ik voor punt 2 een MDI aansluiting voor hebben en die is niet standaard bij de Columbus? Waar kan ik deze kopen? Is die uberhaupt zelf toe te voegen en te installeren?
Als ik met mijn iPhone 4S wil bellen moet ik een nieuw kastje kopen? Een HT4?
Als ik die dingen toevoeg zou het moeten lukken?

Hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen geven.

Cordoba

Forumguru
Welkom Rutger. Als ik het zo lees, krijg ik het idee dat er wel veel geld gevraagd voor alleen een andere BT-module.
Navigatie/audio systemen zijn niet echt mijn kennisgebied, maar ik heb de indruk dat je voor een veel lagere prijs een geschikte BT-module moet kunnen vinden.

Pablos

Senior Member
Even terug naar de basis van de nieuwe Columbus. Ik zat met dezelfde vraag. Wat voegt de iPhone interface toe. Mijn conclusies waren:

Laden
Dat doet USB ook, mss is er voor de nieuwe versies meer (ik geloof) ampère nodig. Ik heb al een TomTom USB lader die meer vermogen geeft

Aansluiting:
ik begreep dat de bijgeleverde bekabeling 30 pins is (brede aansluiting) ipv de nieuwe aansluiting.

Bediening:
Je kan de iPhone muziek library vanaf de Columbus bedienen. Albums etc kan je door bladeren.
Mijn visie: via Bluetooth kan je de audio streamen en next, prev, play etc aansturen. Album art. wordt ondersteund. De muziek kan ook op de harde schijf gezet worden en volledig bediend worden

Grootste bummer: als ik de iPhone aansluiting neem, passen er geen andere telefoons op. Mocht ik in de 54 maanden een ander type willen, dan is de mdi onbruikbaar. Dat vind ik ook zo met bijv spotify integratie en zo. Internet technieken zijn niet toekomst bestendig:)

Je zal nu maar een bijv BMW hebben met een in het dashboard gemaakte iPhone Dock hebben en Apple wijzigde volgend jaar de afmetingen (of zoals vorig jaar de aansluiting) als het niet modulair is, heb je toch een mooie gimmick die onbruikbaar is geworden:):)

Ik heb hem dus niet genomen specifiek voor de iPhone. Ik ga voor gewoon USB laden, desnoods via de 12v plug. Icm een brodit of zo hou ik de telefoon binnen bereik en zet de veel gespeelde albums op de HDD. Bluetooth streamen indien nodig (podcasts)

rutgerm

Senior Member
Pablos, bedankt. Als ik tussen de regels door lees, meen ik te horen dat:
- MDI inderdaad niet standaard is bij een Columbus.
- Ik wel geld neer moet tellen voor een nieuwe bluetooth module om te kunnen streamen.

Correct?

Neptukker

Forumguru
Vanaf MJ 2011 (uit mijn hoofd) levert Skoda de bluetooth module met het HFP (IOS compatible) protocol. Daar heb jij dus niks aan. Ikzelf heb voor mijn 2009 OII via marktplaats een (HT-4) module op de kop getikt. Oude module onder de passagiersstoel eruit, nieuwe erin en klaar!

Voor laden adviseer ik je gewoon een 12v ladertje en muziek is te streamen via bluetooth.

Voor compatibiliteit:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Telephone_Retrofitting
http://support.apple.com/kb/HT3647

Neptukker

Forumguru
Ik ging van mijn betoog trouwens wel uit van het bestaan van een bluetooth module die je kunt wisselen. Standaard heeft de Columbus niet een bluetooth functie, dit was een optie (die op sommige uitvoeringen standaard was), die in principe los van de Columbus staat maar er wel goed mee samenwerkt.

rutgerm

Senior Member
Jeetje, het is wel knap ingewikkeld zeg. Je kunt dus een Columbus hebben met een Phone knop die niets doet? En er kan Bluetooth inzitten, een cradle aan hangen, maar ook geen van beide.
Ik moet goed opletten als ik ga kijken. :)

Neptukker

Forumguru
Ik vermoed dat het een 'standaard' Elegance is en geen Business Line (BNS) zoals de auto met kenteken 50-JBK-4 die ze ook verkopen. De BNS had wel bluetooth maar dat vermelden ze ook niet apart dus het kan zo maar zijn dat 'jouw' auto het ook wel heeft. Op die uitvoering die je op het oog hebt was bluetooth in ieder geval een optie en niet standaard.

Wat me verder opvalt is dat het navigatiesysteem nieuwer is dan de auto. Vanaf MJ 2011 had het systeem deze lettertypes en aanduidingen op de knoppen. Het systeem is vast een keer gejat geweest en nu zit er een zogenaamd 'navilock' op (te herkennen aan die vier donkere rondjes). Dit om diefstal te voorkomen.

rutgerm

Senior Member
Die navilock had ik ook al gespot inderdaad! Die andere auto Elegance BNS had ik ook gezien, maar 200 euro korting voor 15000 kilometer meer vond ik niet zo interessant.
Op Autoweek.nl zag ik dat navigatie en xenon extra's waren op de business versie, maar dat zit ook op de auto die ik op het oog heb. Heb ze gevraagd of ze bluetooth voor me willen checken. Ben benieuwd.

Bovenaan Onderaan