Het gaat niet goed met VW, Skoda (nog) buiten beeld.

redriver

Senior Member
Het gaat niet goed met VW en trouwens de duitse econmie in het algemeen zit in een neerwaartse spiraal.


Benieuwd wanneer de Duitsers gaan inzien dat de kansloze "energiewende" (zoals deze nu gepland is) ze meer gaat kosten dan ze lief is.
 

leon-cupra

Forumguru
Tja, hoeveel redenen moet je hebben …
* geen “waawww” modellen meer
* altijd maar minder wagen voor meer geld
* dieselgate
* niet mee met het EV verhaal
* oneindig veel problemen (software matig)

En wss nog ENORM veel interne problemen.
 

Arjan1985

Forumguru
Heb het op het nieuws gezien. Dat van de Audi fabriek in Brussel was op het nieuws. Het is zonde dat de fabrieken verdwijnen. Allemaal arbeid plaatsen die verloren gaan. Uiteraard zal het aan het merk of VAG liggen. Maar Europa doet naar mijn mening te weinig aan oprukkend China. Ze staan figuurlijk aan de poort van Europa te rammelen.
 

Okki

Donateur
Ja, dat zeiden ze vroeger van Skoda ook. En dat Italiaanse auto's al in de folder roesten, Engelse auto's olie lekken en Amerikaanse auto's dweilbakken zijn.
 

Patron

Senior Member
Scheelt dat Italiaanse auto’s de laatste jaren bijna niet verkocht worden en dus ook niet roesten :ROFLMAO:
 

Arjan1985

Forumguru
Wat mist is het Franse chauvinisme. Vroeger reed elke Frans man een Peugeot of Renault. Nu is dat nog steeds wel zo. Je was trots op je merk uit eigen land. Weet niet hoe het met Daf was vroeger. En heb het idee dat Duitsers dat iets minder ervaren dan Fransen dat chauvinisme.
In Tsjechië zag je vroeger ook enkel Skoda’s. Nu veel meer verdeeld
 

leon-cupra

Forumguru
Heb het op het nieuws gezien. Dat van de Audi fabriek in Brussel was op het nieuws. Het is zonde dat de fabrieken verdwijnen.
Is toch logisch. Loonkost ligt hier gewoon veel te hoog. Maja, wat ga je doen als arbeider van Audi Vorst? 70% loon inleveren om verder te kunnen blijven werken in Vorst maar dan iedere dag honger lijden?
Europa is al lang geen maak-industrie meer. We moeten het van andere zaken hebben.
Maar Europa doet naar mijn mening te weinig aan oprukkend China. Ze staan figuurlijk aan de poort van Europa te rammelen.
Wat ga je dan doen als Europa? Importheffingen ?? Gaan ze nu doen. Zie je dat de Chinese merken dit omzeilen door fabrieken te openen in Europa, maar ook niet in Belgie of Nederland hé. Dat is in die landen ook aan een hongerloon. Dus die Chinese wagens komen sowieso naar Europa. En wordt een Chinese wagen 1000€ duurder hierdoor, tja, wat maakt hen dat uit. Ze zijn nog altijd een heel stuk goedkoper dan de Europese merken.

Wat er moet gebeuren is dat Europese merken zich terug sterk maken. 10 tallen jaren stevige winsten pakken met steeds de prijs op te drijven, de kwaliteit te verlagen en nog een stukje sjoemelen erbij kan dan ook nog. Alle modellen eenheidsworst, niets spannend, niets leuk, niets onderscheidend en maar blijven teren op de "goedkope" technologie van brandstofmotors. Innoveren ... neen, dat niet meer. Winst pakken.
Dure structuren, dure productieprocessen ... geen enkel probleem. De industrie blijft eraan vasthouden want de consument heeft toch geen alternatief .... tot er een persoon als Musk op de proppen komt. Even de ganse industrie door elkaar schudden. Heel het productieproces vereenvoudigen (principe van de eerste Fords), structuur simpel houden en kosten drukken. Er is geen enkel volume-merk dat zoveel winst per wagen maakt dan Tesla. Waarom passen de constructeurs zich dan niet aan? Efficienter produceren (de eindeloze optielijst en 50 tinten grijs is echt niet nodig) en de kostenstructuur reduceren (schrap verkopers, verkoop online, paar service-centers en experience centers per land ipv op elke hoek een dealer met een paleis). Chinese merken copieren gewoon heel het business-plan van Musk en zijn hierdoor (en mits wat subsidies) enorm succesvol. Deze week met collega de configurator van Xpgen en BYD wat doorzocht. Je hebt daar amper keuze, maja de keuze is vol of supervolle wagen tegen een aanvaardbare prijs. Collega had vandaag een EQB 250 mee als vervangwagen. Startprijs van 60.000€ (in BE) en dan zit er geen enkele optie op. Tja ... dan weet je hoe laat het is voor de europese constructeurs.

Je moet maar eens zien naar bedrijven die ouder zijn dan 60j. Dan zijn bedrijven die door de jaren heen zich een paar keer heruitgevonden hebben. De bedrijven die zich houden aan een eerste business plan bestaan al lang niet meer.
@gehaktbal

Telt niet mee want dat is een Citroën, geen auto, en ik kan het weten.
een inferieure ICE wagen niet vergelijken met een superieure EV hé :nono::nono::deuk:
 

Pindasaus

Forumguru
Benieuwd wanneer de Duitsers gaan inzien dat de kansloze "energiewende" (zoals deze nu gepland is) ze meer gaat kosten dan ze lief is.
Huh? De concurrentie waar VAG tegen moet opboksen is op het gebied van elektrische auto's. Daar is VAG laat mee begonnen, waardoor zijn positie nu niet sterk is.

Of bedoel je de milieumaatregel die op Europees niveau is afgesproken, dat er vanaf 2035 geen auto's op benzine of diesel meer mogen worden verkocht?
 

redriver

Senior Member
Dat plan van EU om vanaf 2035 geen verbrandingmotoren te mogen verkopen en vanaf 2050 geheel electrisch te rijden heeft zijn beperkingen. Het elektriciteitsnet is er niet klaar voor (en zal naar verwachting ook niet klaar zijn in 2035). Nog het belangrijkste (wat veel burgers niet doorhebben) er zijn onvoldoende grondstoffen om elke brandstofauto te vervangen voor een EV. Betekend dus simpelweg dat niet iedereen straks meer een auto heeft. Dan nog het vrachtverkeer en luchtvaart. Zolang daar geen goed alternatief voor is richt je je hele economie ten gronde met je groene ambities. Daar zijn ze in brusselse bubbel nog niet van doordrongen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een enkele uitzondering daargelaten :sneaky:. Veel Chinese merken worden gesponsord door de staat waardoor ze relatief goedkoop deze kant op kunnen komen.

Ook Hyundai komt met een kleine EV, maar da's ook niet Europees. Ik denk wel dat de Europese merken moeten volgen om zich niet uit de markt te prijzen.
 
Bovenaan Onderaan