Heb het op het nieuws gezien. Dat van de Audi fabriek in Brussel was op het nieuws. Het is zonde dat de fabrieken verdwijnen.
Is toch logisch. Loonkost ligt hier gewoon veel te hoog. Maja, wat ga je doen als arbeider van Audi Vorst? 70% loon inleveren om verder te kunnen blijven werken in Vorst maar dan iedere dag honger lijden?
Europa is al lang geen maak-industrie meer. We moeten het van andere zaken hebben.
Maar Europa doet naar mijn mening te weinig aan oprukkend China. Ze staan figuurlijk aan de poort van Europa te rammelen.
Wat ga je dan doen als Europa? Importheffingen ?? Gaan ze nu doen. Zie je dat de Chinese merken dit omzeilen door fabrieken te openen in Europa, maar ook niet in Belgie of Nederland hé. Dat is in die landen ook aan een hongerloon. Dus die Chinese wagens komen sowieso naar Europa. En wordt een Chinese wagen 1000€ duurder hierdoor, tja, wat maakt hen dat uit. Ze zijn nog altijd een heel stuk goedkoper dan de Europese merken.
Wat er moet gebeuren is dat Europese merken zich terug sterk maken. 10 tallen jaren stevige winsten pakken met steeds de prijs op te drijven, de kwaliteit te verlagen en nog een stukje sjoemelen erbij kan dan ook nog. Alle modellen eenheidsworst, niets spannend, niets leuk, niets onderscheidend en maar blijven teren op de "goedkope" technologie van brandstofmotors. Innoveren ... neen, dat niet meer. Winst pakken.
Dure structuren, dure productieprocessen ... geen enkel probleem. De industrie blijft eraan vasthouden want de consument heeft toch geen alternatief .... tot er een persoon als Musk op de proppen komt. Even de ganse industrie door elkaar schudden. Heel het productieproces vereenvoudigen (principe van de eerste Fords), structuur simpel houden en kosten drukken. Er is geen enkel volume-merk dat zoveel winst per wagen maakt dan Tesla. Waarom passen de constructeurs zich dan niet aan? Efficienter produceren (de eindeloze optielijst en 50 tinten grijs is echt niet nodig) en de kostenstructuur reduceren (schrap verkopers, verkoop online, paar service-centers en experience centers per land ipv op elke hoek een dealer met een paleis). Chinese merken copieren gewoon heel het business-plan van Musk en zijn hierdoor (en mits wat subsidies) enorm succesvol. Deze week met collega de configurator van Xpgen en BYD wat doorzocht. Je hebt daar amper keuze, maja de keuze is vol of supervolle wagen tegen een aanvaardbare prijs. Collega had vandaag een EQB 250 mee als vervangwagen. Startprijs van 60.000€ (in BE) en dan zit er geen enkele optie op. Tja ... dan weet je hoe laat het is voor de europese constructeurs.
Je moet maar eens zien naar bedrijven die ouder zijn dan 60j. Dan zijn bedrijven die door de jaren heen zich een paar keer heruitgevonden hebben. De bedrijven die zich houden aan een eerste business plan bestaan al lang niet meer.
@gehaktbal
Telt niet mee want dat is een Citroën, geen auto, en ik kan het weten.
een inferieure ICE wagen niet vergelijken met een superieure EV hé