@Harrie D dat is ook de reden om nog deze 1.8 versie (9) met 141 Pk aan te schaffen
Wat betreft betrouwbaarheid van non turbo motoren, het is wel verklaarbaar dat een downsize turbo (benzine) blok minder duurzaam is dan één zonder turbo: een turbo zorgt voor meer lucht (onder druk) zodat er meer brandstof kan worden verbrand, teneinde meer vermogen te kunnen genereren. Turbo blokken hebben vaak (in vergelijk) een relatief kleine inhoud (CC) en draaien onder hoge werk-druk. Overigens, daarom is het totaal verbruik in de praktijk ook hoog bij een turbomotor (tov de theoretische waarden). Daarbij is een turbo op zich een gevoelig, aan slijtage onderhevig, kostbaar onderdeel.
Laat onverlet dat een (kleine)turbo-motor wel erg prettig is in dagelijks gebruik
, zo heb ik zelf in de praktijk kunnen ondervinden met een Fabia Combi 1.2 TSi en een Seat Leon met de nieuwe 3 cilinder 1000 cc TSi motor.