Het is wel zo netjes if you introduce yourself.. :p

Mr_Margucci

Actief lid
Hallo Allen,

Nieuw hier.. kan ook niet anders heb een paar dagen geleden een skoda fabia greenline uit 2010 aangeschaft. Maar ben zoals velen denk ik wel van plan om wat zaakjes aan te passen aan de auto en zag dat hier al veel te vinden is. Ben benieuwd hoe mijn autotje er na een aantal weken/maanden uit gaat zien.

Groeten uit Amsterdam.

Mr_Margucci

Actief lid
Wat een warm onthaal gezellg indd! @Cordoba was een tijdje rondkijken voor een nieuwe auto. Vorige was een 106 uit 98 ook diesel rijd nog steeds maar wou toch wat nieuwers. En moet zeggen voelt als een verademing om in een auto te rijden met 12 jaar verschil. Las op internet dat ze "weinig" kuren hebben dus dacht why not.

Heb net de nieuwe skoda embleempjes binnen incl naafdoppen. Als die erop zitten maak ik wel wat pics.

Bij mijn exemplaar helaas wel het bekende fluitende brandstofpomp verhaal. Ben overigens benieuwd of iemand daar al een isolatie"oplossing" voor heeft.

@turboturbo haha ja zijn er zo weinig hier dan ?

Cordoba

Forumguru
De Greenline en alle vergelijkbare versies van andere merken zou ik toch wat huiverig voor zijn: veel van die auto's zijn nieuw gekocht vanwege de vrijstelling van belastingen destijds. Dat is op zich geen probleem, maar veel kopers hebben zich niet verdiept in de auto, en gingen ritjes van 5 of 10 km doen, en dat is funest voor een diesel. De problemen die er met dergelijke auto's zijn (zoals EGR-problemen) zijn vooral typisch het gevolg van verkeerd gebruik, als je voldoende langere ritten rijdt, zal het met de problemen wel meevallen, mits je geen erfenis hebt van de vorige eigenaren.

Overigens afgelopen jaar had een nichtje van mij een vergelijkbare ervaring: na jarenlang auto's uit de negentiger jaren gereden te hebben, heeft ze vorig jaar een Octavia uit 2003 aangeschaft, en had werkelijk geen idee dat een paar jaar jonger zoveel verschil maakt.

Mr_Margucci

Actief lid
Dank dank allen.

Ik raakte aan de praat met ook een skoda owner die er maar op bleef hameren dat ik egr moet afdoppen en moet laten uitzetten of iets dergelijks. Is dat wellicht een oplossing voor het "verkeerd" gebruiken van een diesel waar jij het over hebt @Cordoba ? Want mijn rijgedrag is heel variërend. Woon in Amsterdam dus korte stukjes kunnen ook vaak voorkomen. Ben benieuwd want dan komt die hoog op de to domlist te staan.

Cordoba

Forumguru
@Mr_Margucci Inderdaad heeft het rijden van korte stukjes een slechte invloed op de EGR. Als je die korte stukjes achter elkaar rijdt, of kort vóór of ná een langere rit, dan wordt de motor goed warm en is dat effect veel kleiner, bovendien is dat beter voor het totale binnenwerk van de motor (minder sludge onder de oliedop enz.).

Mijn eerste auto was ook een diesel, maar die gebruikte ik vooral voor ritten van ruim 50 km heen, en 's avonds weer terug. In het weekend had ik vaak kortere ritjes, maar door die voor zover mogelijk kort achter elkaar te doen, vertrek je voor het 2e ritje dan al met een halfwarme motor, waardoor ie toch beter op temperatuur komt, en er minder roetvorming is.

Mr_Margucci

Actief lid
Thnx voor de toelichting @Peter-036. Maar zijn er top opnheden ook downsides oftewel nadelen aan het afdoppen icm softwarematig wegschrijven. ? Of kan ik dit met een gerust hart doen ? En wat kost dit geintje me in totaal.? En maakt het met zoals tunen nog uit waar ik het laat doen ?

Bovenaan Onderaan