Het probleem lijkt op een probleem met de stelmotor voor de temperatuur (in de auto). Bij de Fabia I zijn de stelmotoren voor de temperatuur (kachelbediening) en de stelmotor voor de recirculatieklep een zwak punt. Bij de stelmotor voor de recirculatieklep merk je niet zo heel veel van de storing (komt vaak met uitlezen tevoorschijn, en verklaart dan achteraf kleine probleempjes). Bij de stelmotor voor de kachel is zo, dat op volstrekt onvoorspelbare momenten de temperatuur in de auto bloedheet wordt, doordat de kachel maximaal aangestuurd wordt. Het is hierbij goed mogelijk dat je op een rit al 100 km gereden hebt, de kacheltemperatuurknop niet hebt aangeraakt, en ineens wordt het bloedheet. Aan de knop draaien, en opnieuw de temperatuur instellen wil soms (even) helpen. Soms lukt dit de eerste keer, soms mag je dit tientallen keren herhalen, en de duur dat de temperatuur uit de luchtroosters dan normaal is, kan één minuut zijn, maar als je geluk hebt ook een half uur. De oorzaak zit in het feit dat de stelmotor zijn eigen positie kwijt is, en de enige optie is om de complete stelmotor te vervangen.
De stelmotor voor de kachel heeft een ander onderdeelnummer dan die voor de recirculatieklep, dat heeft te maken met de tandwielen die erachter zitten (en die dus verschillend zijn). De stelmotor voor de kachel kost ongeveer 130 euro, en die voor de recirculatieklep kost ongeveer hetzelfde. De stelmotor voor de recirculatieklep is redelijk makkelijk te vervangen, die voor de kachel is een flinke klus. Officieel moet voor het vervangen van de stelmotor voor de kachel het complete dash gedemonteerd worden om erbij te komen, een ervaren monteur kan dit op gevoel (je kunt namelijk niet zien wat je aan het doen bent).
@Monteurtje heeft al eens aangegeven dat hij dit klusje met wat geluk in een half uurtje kan doen, waar er volgens de officiele methode iets van 4 of 5 uur voor staat.
Als je zoekt op 'stelmotor' vindt je waarschijnlijk wel het juiste topic, maar zoals gezegd: jouw probleem lijkt er op
@woutr maar lijkt toch net iets anders. Met uitlezen kun je zien of je ook de foutcode hebt, die bij een 'overleden' stelmotor hoort. In mijn geval was bij toeval de foutcode te voorschijn gekomen bij uitlezen op een meeting. Een paar weken later werd ik tijdens een korte vakantie in Nederland in half oktober gewoon de auto uitgestookt: de ramen vaak volledig open, airco aan om het nog een beetje uit te kunnen houden in de auto.