Het kan vriezen óf dooien in de combi..

woutr

Forumguru
Het valt mij op dat wanneer ik de temperatuur iets omhoog schroef (bijv 18 graden) het vrij snel behoorlijk warm wordt. Ik heb begrepen dat dit vaker voorkomt? De keuze is nu koud of bloedheet en een optie er tussenin zou prettig zijn ;)
 

R.Heikamp

Forumguru
Dit kan werkelijk van alles zijn om te beginnen bij de schakelaar heb je een themperatuurgeregelde schakelaar (met themperatuur schalen op de ring 18,22,26)? zo ja begin eens om even de themperatuursensor stofvrij te maken schijnt gevoelig te zijn;) die zit achter de kieren naast de knoppen zie foto dit is de bediening die ik bedoel
je hebt ook de normale verwarmingsbediening (zonder die temperatuurschalen)
 

Bijlagen

  • 4379X40X10XR1-0.jpg
    4379X40X10XR1-0.jpg
    27,8 KB · Weergaven: 60

Ronnie

Forumguru
Stappenmotor aan de linkerzijde van het kachelhuis, (zit boven het gaspedaal) is waarschijnlijk defect, of aan 't defect gaan. Soms wil het wel eens helpen om de verwarmingsknop enkele keren van koud naar warm en vice versa te draaien.
 

Cordoba

Forumguru
Het probleem lijkt op een probleem met de stelmotor voor de temperatuur (in de auto). Bij de Fabia I zijn de stelmotoren voor de temperatuur (kachelbediening) en de stelmotor voor de recirculatieklep een zwak punt. Bij de stelmotor voor de recirculatieklep merk je niet zo heel veel van de storing (komt vaak met uitlezen tevoorschijn, en verklaart dan achteraf kleine probleempjes). Bij de stelmotor voor de kachel is zo, dat op volstrekt onvoorspelbare momenten de temperatuur in de auto bloedheet wordt, doordat de kachel maximaal aangestuurd wordt. Het is hierbij goed mogelijk dat je op een rit al 100 km gereden hebt, de kacheltemperatuurknop niet hebt aangeraakt, en ineens wordt het bloedheet. Aan de knop draaien, en opnieuw de temperatuur instellen wil soms (even) helpen. Soms lukt dit de eerste keer, soms mag je dit tientallen keren herhalen, en de duur dat de temperatuur uit de luchtroosters dan normaal is, kan één minuut zijn, maar als je geluk hebt ook een half uur. De oorzaak zit in het feit dat de stelmotor zijn eigen positie kwijt is, en de enige optie is om de complete stelmotor te vervangen.

De stelmotor voor de kachel heeft een ander onderdeelnummer dan die voor de recirculatieklep, dat heeft te maken met de tandwielen die erachter zitten (en die dus verschillend zijn). De stelmotor voor de kachel kost ongeveer 130 euro, en die voor de recirculatieklep kost ongeveer hetzelfde. De stelmotor voor de recirculatieklep is redelijk makkelijk te vervangen, die voor de kachel is een flinke klus. Officieel moet voor het vervangen van de stelmotor voor de kachel het complete dash gedemonteerd worden om erbij te komen, een ervaren monteur kan dit op gevoel (je kunt namelijk niet zien wat je aan het doen bent). @Monteurtje heeft al eens aangegeven dat hij dit klusje met wat geluk in een half uurtje kan doen, waar er volgens de officiele methode iets van 4 of 5 uur voor staat.

Als je zoekt op 'stelmotor' vindt je waarschijnlijk wel het juiste topic, maar zoals gezegd: jouw probleem lijkt er op @woutr maar lijkt toch net iets anders. Met uitlezen kun je zien of je ook de foutcode hebt, die bij een 'overleden' stelmotor hoort. In mijn geval was bij toeval de foutcode te voorschijn gekomen bij uitlezen op een meeting. Een paar weken later werd ik tijdens een korte vakantie in Nederland in half oktober gewoon de auto uitgestookt: de ramen vaak volledig open, airco aan om het nog een beetje uit te kunnen houden in de auto.
 

woutr

Forumguru
Vele malen dank voor de info!! Ik moet wel zeggen dat de temperatuur pas oploopt als ik ook daadwerkelijk de stelknop naar warmer zet, alleen.. bij 18 graden wordt het al flink warm! Hou ik de knop op de koudste stand dan blijft het ook koud (vooralsnog). Kortom de verwarming doet het, alleen véél te goed ;)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Dat is ook precies de reden dat ik twijfel of dit in jouw geval aan de hand is. Ik heb normaal de verwarming eigenlijk altijd lager dan 18 staan, alleen als de airco is ingeschakeld heb ik 'm hoger staan. Ik schat dat ik normaal de verwarming op 16 ofzo heb staan, en in de zomerperiode eigenlijk altijd uit (behalve tijdens ritten in een koude nacht).
 

woutr

Forumguru
Eigenlijk klaag ik dus dat mijn verwarming het té goed doet :D. Alles lijkt het verder prima te doen maar toch is het gek dat ie bij standje 18 graden gelijk zo warm wordt en dat het niet wat geleidelijker gaat
 

Afrit13

Forumguru
Eigenlijk klaag ik dus dat mijn verwarming het té goed doet :D. Alles lijkt het verder prima te doen maar toch is het gek dat ie bij standje 18 graden gelijk zo warm wordt en dat het niet wat geleidelijker gaat

Volgens mij heeft mijn Fabia hetzelfde 'euvel'. Heerlijk koel, maar ook gelijk heerlijk warm als je de knop maar een beetje draait
 

R.Heikamp

Forumguru
stelmotoren natuurlijk dat was het veel voorkomend defect, ik zat bij de draaiknoppen zelf te denken daar zit naast de circulatie en ac knop een roostertje met een temperatuurvoeler erachter die zou ook defect kunnen zijn
 
Bovenaan Onderaan