Het Monte Carlo trekhaak fiasco

Ianovski

Nieuw lid
Hallo beste Skodafanaten!

Ik hou dit forum al een tijdje in de gaten want ik ben sinds vorig jaar de trotse eigenaar van een Skoda Fabia mk3 Monte Carlo!

Ontzettend blij met de auto maar zoals sommige anderen bij de aanschaf verzekerd dat er een trekhaak onder de auto gemonteerd kon worden. Dagen lang heb ik zitten zoeken welke trekhaak dit dat mocht zijn en welke garage dit dan kon installeren. Posts gezien op dit forum van mensen die het zelf deden en er lang over getwijfeld of ik dit ook maar moest doen. Gepraat met een garage in Nederland (ik woon in Zweden) of zij het konden doen, maar dit kon niet vanwege de stroomkabel?... Raar verhaal. De Skoda dealer bij mij in de buurt wilde het wel doen maar die vroegen €200 per uur met een totaal prijs van meer dan €1600, belachelijk!

Uiteindelijk terecht gekomen bij een garage die het geen probleem vond om te doen. Ik besloten om maar de duurdere trekhaak te kiezen omdat deze ook door de Skoda dealer geinstalleerd zou worden. De garageman zei dat hij verstand had van Monte Carlo's en verzekerde mij dat het professioneel zou gebeuren met een zo klein mogelijke uitsnede in de mooie bumper die de Monte Carlo zo speciaal maakt.

Zie hier het prachtige resultaat!
WhatsApp Image 2025-01-03 at 17.27.16 (1).jpeg WhatsApp Image 2025-01-03 at 17.27.16.jpeg

Ik denk dat de persoon die het gat uit zaagde zijn bril niet op had, of net kan lopen. De klacht is ingediend. Ik vond het wel waard om met jullie te delen en up-to-date te houden hoe dit zich gaat oplossen. Ik heb eventueel een 3D printer maar eerst eens proberen of ik een nieuwe bumper kan krijgen!

EdK

Forumguru
Ahhh joh als je er vlak voorstaat dan zie je der toch niets van.......:nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Tsja beetje meten is een kunst !!
En met dit soort dingen is het 10 keer meten voor je er maar 1 boortje inzet.
En ben je zover dat er één gat inzit dan ga je weer 10x meten en verder aftekenen en tsja dan met het zweet tussen je billen gaat je zagen.
Maar hier is een lompe boer geweest die een gat het geboord en de reciprozaag gepakt heeft en het gat heeft gezaagd en daarna ook nog eens de vijl kwijt was.....:banghead:
:banghead::banghead:

Arjan1985

Forumguru
Maar daar heb je nu niets aan. Belangrijker. Heeft hij of jij dat uitgesneden stuk van je bumper nog? Je zou het terug kunnen “plastic lassen/ smelten””
Filmpjes van gezien. Zie je niets meer van met veel geduld.

Met de haak gemonteerd ziet het er niet uit nee, maar is er ook een afdekkap geleverd voor als de haak verwijderd is, misschien dat die kap dan het prutswerk nog enigzins verdoezeld?

EdK

Forumguru
Mag toch hopen dat hij al een nieuwe bumper aan het spuiten is....... :koffie:
met dit of met een gerepareerde dat hoef je toch niet te accepteren ??

Ianovski

Nieuw lid
Haha bedankt voor de reacties allemaal!

Beter had je het in Zweden laten doen. Zweden en kwaliteit gaan vaak hand in hand.
Dit was helaas in Zweden...

Met de haak gemonteerd ziet het er niet uit nee, maar is er ook een afdekkap geleverd voor als de haak verwijderd is, misschien dat die kap dan het prutswerk nog enigzins verdoezeld?
Nee is niet geleverd, en die past geloof ik sowieso niet op de Monte Carlo bumper. Mochten ze dit niet voor mij oplossen dan maak ik zelf een afdek stukje met de 3d printer!

Mag toch hopen dat hij al een nieuwe bumper aan het spuiten is....... :koffie:
met dit of met een gerepareerde dat hoef je toch niet te accepteren ??
En ik ga het absoluut niet accepteren!! Ben al flink aan het klagen. Die Zwedens eens wakker schudden met lekkere Hollandse directheid!

EdK

Forumguru
Mochten ze dit niet voor mij oplossen dan maak ik zelf een afdek stukje met de 3d printer!
Alleen zeg dit in geen van de gesprekken met die toko daar in Zweden
Daarmee teken je je doodsvonnis en komt er nooit een deal in welke vorm dan ook....
Weet niet hoe het in Zweden is met rechtsbijstand in de verzekering ??

Ianovski

Nieuw lid
Nee ik laat ze niet weten dat ik het zelf kan oplossen!

En geen idee hoe het met de rest zit. Dat ga ik wel onderzoeken als ze het niet willen oplossen

• Leuk
Waarderingen: EdK

Fortissimo

Senior Member
Gezien de ruimte die je rechts nodig hebt om de knop om te kunnen draaien en die je links nodig hebt om de stekker erin te kunnen draaien vind ik de afmetingen nog best meevallen.
Alleen had het wel beter afgewerkt moeten worden. Alles schuren en hoeken afronden.

Wat ik vreemder vind zijn die twee snedes in de afdekkap van de contactdoos.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Ianovski

Nieuw lid
Er is zelfs 5 keer in gezaagd!

Het gat is ongeveer 25 bij 10 cm. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot het gat is op de standaard Fabia met zo'n afdek klepje er op. Weet iemand dat toevallig? Ik kon dat niet vinden in de productbeschrijving.

Antera

Donateur
gezien ik vaker trekhaken monteer is de grote van de uitsparing wel kloppend. Daar waar de knop zit moet je hand kunnen. En de rest klopt ook.

Wat niet netjes is de manier van het gat zagen en niet afbramen. Ook duidelijk de stekker beschadigd. Het kan wel iets netter

check brink afneembare trekhaak docu voor de precieze maat. Al is dit achteraf geleverd en is de afdekkap niet een standaard geleverd onderdeel.

Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
O en nog een opmerking btw. Omdat je zelf een diffuser hebt geplaatst kan een standaard kap zo ie zo niet meer passen,

Antera

Donateur

Daar moet ik je gelijk in geven maar dan is dit een bijzonder ontwerp van Skoda. Ik herken dit niet namelijk Normaal gezien ( zoals ik het bij VAG ken) zit de diffuser altijd geklikt in de achterbumper en niet in zijn geheel geplakt op de achterbumper. Of is een geheel met de bumper

Daarom mijn aanname,;)

My mistake

PS: ook even op partslink gekeken:

1736000472963.png
1736000546705.png

Laatst bewerkt door een moderator:

Ianovski

Nieuw lid
Het klopt inderdaad dat de diffuser standaard op de Monte Carlo zit en de officiële afdek klep hier sowieso niet op past. Ik was altijd al van plan om dit zelf te fabriceren.

Maar als je vraagt om een zo klein mogelijk gat, dan vind ik niet dat je hier mee aan kan komen zetten, nog los van de afwerking.

Bovenaan Onderaan