Het (nog niet zo grote) dashcam topic

Het viel me op dat er op het forum nog geen topic is over dashcams, terwijl ze vaak toch knap populair blijken op andere fora.

Wie heeft een dashcam? Welke type, en hoe bevalt die?

Ik zal beginnen. Ik heb sinds kort een GoPro Hero3 in mijn auto staan, sinds ik de afgelopen tijd toch een paar net-niet ongelukken heb gehad. Mocht het ooit tot een net-wel ongeluk komen kan ik in elk geval terugkijken wat er is gebeurt.

Ik heb voor de GoPro gekozen om een aantal redenen:

• Zeer goede kwaliteit. Ik heb de goedkoopste uitvoering (de white edition) en zelfs die filmt op 1080p met 30 frames. De kijkhoek is dan 127 graden. Als je 170 graden beeld wilt kun je 'm op 720p instellen.
  • Ideaal voor sport. Geloof het of niet, ik heb nog meer hobbies dan mijn Skoda. In de zomer ben ik veel op de boot en in de winter ski ik graag. De GoPro wordt met waterdichte behuizing geleverd en is voor mij dus multifunctioneel.
  • Er zijn veel accessoires te verkrijgen. Mocht ik ooit iets nodig hebben is het te krijgen, ook als de camera meer dan een jaar oud is. Ik bedoel dan bevestigingen, nieuwe accu's en dergelijken.
  • De GoPro heeft WiFi. Ik kan 'm bedienen met mijn iPhone en dat werkt ideaal.
  • Last but not least: er zit een zgn. loop-modus op de camera. Als het geheugen vol is overschrijft hij simpelweg het oude videomateriaal. Als er niets bijzonders gebeurt is hoef je dus de geheugenkaart niet leeg te maken.

Richtprijs: ca. €250,-.

Deze video heb ik vandaag gemaakt, HD-kwaliteit op Joeptjoep is niet dezelfde als het origineel.

[video=youtube;Yc1Fg4VXCwo]http://www.youtube.com/watch?v=Yc1Fg4VXCwo[/video]

RayDelft

Forumguru
Ik associeer dit fenomeen met russische kamikaze filmpjes en street races enzo, maar misschien wordt het een hit in NL.
Maar ik vraag me af, heb je dat ding nu altijd aanstaan voor het geval je een ongeluk krijgt?
Bij skieeen, skydiven of iets anders spannends kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar autoritten lijken me snel saai.
En hoe ziet zo'n ding eruit en hoeveel uur of minuten neemt hij op?
Kortom, ik weet nog maar nauwelijks wat voor aparaat het is.

Ik heb 'm inderdaad altijd aan staan. De autoritten zijn best wel saai maar die kijk ik normaal ook niet terug, alleen als er iets gebeurt onderweg.

De accu van een GoPro houdt ongeveer 3 uur uit, maar ik laad 'm onderweg op.

In de auto ziet hij er zo uit:

TheFrameMount_683x426_1.jpg

Als action cam zit hij in een extra behuizing:

03_h3_white_camera_inhousing_glam.jpg

Op het 8GB-kaartje wat ik er nu in heb neemt hij een uur op, maar in een loop - als het kaartje vol is wordt het vanaf het begin minuut voor minuut gewist :)

Veel russen hebben een dashcam, want ze zijn het verplicht of krijgen korting van de verzekering.

andrehj

Forumguru
Goed idee, deze draad. Ik zit momenteel te denken aan deze camera:
http://dashcamtalk.com/itronics-itb-100hd/, maar misschien is het verstandig om te wachten op de opvolger, de ITB-100HD SP, die momenteel in Korea al te verkrijgen is en vooral wat sneller opstart.

De GoPro van de OP vind ik veel te groot. Die past nooit netjes achter de binnenspiegel.

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het wel meevalt andrehj, maar hij kan net te groot zijn. Ik weet van een ander forum dat iemand zo'n GoPro heeft gekocht, en als motorrijder heeft ie 'm ook al met zuignappen aan de zijkant van zijn helm gehad (ter hoogte van zijn oor). Als een camera echt groot is, heb je daar enorm veel last van, door de luchtweerstand, waardoor je helm steeds wil draaien in de rijwind.

Ik heb mijn GoPro dan ook niet achter de binnenspiegel, maar op het dashboard staan. Hij is ongeveer de maat van een luciferdoosje maar dan ietsje dikker.

andrehj

Forumguru
OK, op de plaatjes ziet ie er vrij groot uit. Misschien kun je eens een foto maken van de camera op je dashboard, zodat we kunnen zien hoe groot ie is en daarbij het dashboard als referentie kunnen gebruiken.
Overigens zou ik em wel wat lager richten, want je filmt wel erg veel lucht zo. Kwaliteit ziet er trouwens wel goed uit, want het was al aardig schemerig.

Canon-Eye

Forumguru
Overigens zou ik em wel wat lager richten
Maar maak het niet te gek, want het lijkt nogal een groothoeklensje en als je die voorover (of achterover) zet, gaat-ie het beeld behoorlijk vertekenen. Zolang je alles in beeld hebt wat nodig is, beantwoordt hij aan het doel, toch?

sitechris

Donateur
Ik wil ook een go pro kopen en dan voor tachofilmpjes inzetten. Kun je de go pro ook aan je stoel monteren? Of moet je dan toch een hoofdband om?

Ik heb 'm niet lager gericht omdat je dan alleen maar dashboard ziet. Dat vond ik weinig meerwaarde hebben, dan liever wat meer lucht in beeld.

Ik ga morgen een foto voor jullie schieten! Het is inderdaad nogal een groothoeklens :)

VEEJAY

Forumguru
Zou hem best willen hebben om een aantal redenen, wat mij nog weerhoud is het netjes inbouwen (de voeding voor een dergelijk apparaat).

Noord26

Forumguru
Zijn wel geweldige fimpjes trouwens uit Rusland op YouTube. Maak ik mijn avond wel vol mee.

Wordt je binnenkort aangezien voor ondercover-wout. Wout = politie in Brabantse termen.

dhe019

Actief lid
Welke stappen moet je eigenlijk nemen om de 12V draden weg te werken van de spiegel naar beneden? Kan hij ergens in de zekeringkast worden weggewerkt of pluggen mensen 'm zelf in de aansteker-plug?

Bovenaan Onderaan