Hi ik ben nieuw op het forum

Mijn naam is Daan en ik rij sinds een week (voor het eerst) een Skoda. Om precies te zijn een Yeti 4x4 1.8 TSI Experience off-road uit 2010.

Auto leek in orde bij aanschaf, maar vlak voor levering bleek de waterpomp lek. De handelaar ontdekte dit zelf en heeft pomp laten vervangen. Netjes.

Verder start en rijdt de auto goed. Geen bijgeluiden, genoeg vermogen.

De Skoda hebben we aangeschaft omdat we het gewoon een toffe bak vinden, waar genoeg ruimte in zit voor het gezin, hij lekker hoog zit, hij flink wat kan trekken en -zo blijkt- erg lekker rijdt. Verder weinig over opgezocht en maar gewoon gekocht.. en direct de dag erna mee op vakantie gegaan naar Duitsland met een gevulde kofferbak, een volle dakkoffer en 2 e-bikes achterop. We zijn zo’n 1000 km verder inmiddels: heerlijke wagen!

Wat wel meteen opvalt is het brandstofverbruik: 465km op zo’n 50 liter. Het is rijden in de bergen met wat extra gewicht en luchtweerstand, maar het zijn 90% kilometers buiten de bebouwde kom. Ik vind dit best veel.

Tweede tank hebben we zonder extra gewicht gereden, maar verbruik was nagenoeg gelijk. Wel meer korte afstanden, maar ook daarvoor een hoog verbruik (vind ik). Bij de laatste keer tanken de banden op juiste spanning gezet (zaten op 2.1 bar, nu op 3.0/2.4 volgens specificatie met lading) en verbruik lijkt beter te worden. Fingers crossed.

Waar ik me ernstige zorgen over maak is de olie: nu al twee keer het oranje olielampje in het dashboard aan gehad.. eerste keer was het peil laag en heb ik wat olie bijgevuld. Laatste keer was vandaag en was het peil niet heel laag (tussen min en halverwege in), maar ik heb exact een 1/2 liter er bij in gegooid en de kilometerstand opgeschreven. Nu maar wachten tot de volgende keer dat deze gaat branden. Het lijkt er op dat deze auto behoorlijk olie verbruikt, maar aan de uitlaatgassen is dit niet te zien. Niet overdreven veel (blauwe) rook of geur van verbrande olie.

Inmiddels redelijk wat opgezocht over deze TSI (CDAA) motoren en ik ben bang dat we wel een probleem hebben.

Sinds vandaag hebben we een melding in het dashboard dat er een lamp kapot zou zijn. Na uitgebreid onderzoek geen defecte lampen gevonden. Vreemd. Zodra ik stadsverlichting inschakel komt deze melding.

Bijlagen

• 7d9b1dc3-eda7-4a52-9ae8-eeaf8c6f1a88.jpeg
    7d9b1dc3-eda7-4a52-9ae8-eeaf8c6f1a88.jpeg
    118,6 KB · Weergaven: 14
  • bba31235-5c1b-469d-8e4e-7502c26cf958.jpeg
    bba31235-5c1b-469d-8e4e-7502c26cf958.jpeg
    143,4 KB · Weergaven: 14

EdK

Forumguru
Tsja het 1,8TSI blok staat bekend om zijn olie verbruik , maar volgens PON/VAG is dat geheel normaal.... :cry:

En wat betreft je lampje, zit er niet toevallig een LED lampje in ? Als die canbus van chinese kwaliteit is dan kan het zijn dat je de melding krijgt.
De meting word gedaan op weerstand als ik goed heb.

En ja verbruik, je rijd met een met een wagen die een stroomlijn heeft van een sigarendoos...
Met mijn voormalige 1,4TSI zat ik op een verbruik van 1 op 13,8 gemiddeld over iets meer dan 100K

Lampjes zijn allemaal gloeilampjes. De melding heb ik ook pas sinds vandaag. Maak me er niet al te druk over, maar vind elk storingslampje in m’n dashboard storend.

hemi24

Forumguru
Is het niet een lampje van de nummerplaatverlichting dat defect is?
Of één van de lampjes in de C-vorm van het achterlicht…

Bovenaan Onderaan