Hik Skoda Octavia tijdens rijden met cruise control

Flippo

Nieuw lid
Beste mensen,

Onze Octavia (bouwjaar 2003) is 3 weken geleden bij de dealer voor een grootte beurt geweest en vertoont sindsdien een raar hikken tijdens het rijden met cruise control.

Heeft iemand van jullie dat ook al meegemaakt met een Octavia of ander auto en weten jullie wat dit zou kunnen zijn?

Ik vind het eerlijk gezegd merkwaardig, dat die begon die rare hik te vertonen toen die net uit de garage kwam. Hij maakte namelijk ook een raar geluid in het luchtsysteem in de auto (wat wij al eerder hadden als de auto in de garage was) en dat bleek dus vuil (bladeren of iets dergelijks) te zijn en dat probleem heeft de garage verholpen. Voor wat betreft de hik zeiden ze, dat het veel oorzaken zou kunnen hebben (en dat zou dus duur zijn om te onderzoeken).

Ik heb sterk het gevoel dat de garage zelf het probleem veroorzaakt heeft tijdens de grootte beurt door ergens een vervuiling of iets dergelijks te veroorzaken die tot de rare hik heeft geleid.

Wat raar is, is dat de hik tot nu toe alleen komt bij het rijden met cruise control. Maar of dat echt zo is, moet ik nu goed testen.

Graag een reactie van iemand!

Vriendelijke groet,
Flippo
 

Cyrus

Actief lid
Grote kans dat je stuurhandle defect is. Dat is bij alle modellen op het Golf V/VI platform het geval. De Octavia II is daar ook op gebaseerd. Die handle krijgt last van slechte contacten en geeft dan de verkeerde signalen door. Kwestie van een nieuwe handle (laten) monteren; dat is dan meteen een gemodificeerd type waar de storing niet meer mee voorkomt.
 

Antera

Donateur
is niet de de hendel lijkt mij. Die werkt wel of niet en als die niet goed werkt dan stop de CC ermee en gaat ie niet schokken normaal gezien.
 

Maarten

Forumguru
Welkom hier Flippo!
Het is een goed gebruik om je even wat nader voor te stellen in het Meet en Greet gedeelte. Wil je dat nog even doen? Het vergroot ook de kansen dat je antwoorden krijgt op je vragen.
Verder wens ik je veel plezier op dit leuke en leerzame forum!
 

Cyrus

Actief lid
is niet de de hendel lijkt mij. Die werkt wel of niet en als die niet goed werkt dan stop de CC ermee en gaat ie niet schokken normaal gezien.

Apart. Dat schokken trad bij mijn vorige OII wel op, afgewisseld met soms complete uitval van de CC, waarna na uit- en weer aanzetten van contact de CC weer gewoon werkte. Na het vervangen van de handle nooit meer last gehad. Bij mijn huidge OII is de bewuste handle ook vervangen, om dezelfde redenen.

Is een bekend probleem bij het Golf V platform; er zijn van heel veel auto's de bewuste handles vervangen in de loop van de tijd. Als je goed kijkt, kun je zien dat het vervangende exemplaar een iets ander type is. Schijnt plug & play te zijn.
 

Cyrus

Actief lid
@Flippo: heb je wel een Octavia II? Dit gezien het bouwjaar dat je aangeeft (in 2003 bestond de Octavia II nog niet). Als je een Octavia I hebt gelden de opmerkingen over de stuurhendel niet.

Correct! Bouwjaar 2003 was mij niet opgevallen.
 

Antera

Donateur
daarom dus :-) maar goed zou goed kunnen inderdaad maar heb de klacht nog niet gehoord gehad bij de O1's. zou niet weten wat de oorzaak van schokken met de hendel te maken heeft. deze geeft normaal doordat je een puls geeft met de knop een puls naar de ECU die de vast gestelde waarde vast houd.. Maar goed ook ik kan nog leren en wie weet heb je gelijk
 

Cyrus

Actief lid
Het probleem met die handle in de OII (en het hele Golf V platform) is dat de schakelaars en de koperbanen slijten, waardoor verstoorde signalen naar de ECU gaan. Doorgaans valt de CC dan "gewoon" uit, maar soms ervaar je "hikken" doordat de ECU, door gebrekkig contact, een pulserend signaal krijgt, alsof je de CC steeds heel snel aan-uit zet of steeds harder-zachter zet.

Bij de OI zal de handle een vergelijkbaar probleem niet veroorzaken want daarin zit een andere handle.
 
Bovenaan Onderaan