Hill Hold Control

Iemand enig idee wat deze optie in houdt? Zorgt dit ervoor dat ik mijn rem los kan laten, als ik op een heuvel voor bijvoorbeeld een stoplicht, sta te wachten?
 

Erikje

Actief lid
gevonden op skoda.at: Berg-Anfahr-Assistent (HHC Hill-Hold-Control)

Der Assistent ermöglicht ein Anfahren auf Steigungen ohne Betätigung der Bremse. Der Bremsdruck bleibt für ca. 1 bis 2 Sekunden nach Betätigung der Bremse aufrecht und nimmt schrittweise mit dem Anfahren ab.Der Fahrer kann also den Fuß vom Bremspedal wechseln und an der Steigung anfahren, ohne die Handbremse betätigen zu müssen. Der Berg-Anfahr-Assistent ist in Kombination mit ESP möglich.



PS ik wilde dit eerst bestellen omdat ik dacht dat het een mogelijkheid was om icm de DSG in de file de voet van het rempedaal te houden, de bak in de versnelling laten staan en toch stil te blijven staan. De remdruk blijft dan gehanteerd totdat je gas geeft. Maar zo werkt het dus blijkbaar niet: alleen op hellingen. Tevens lijkt HHC icm DSG zinloos. Werking HHC
 
Hallo Erik,

Bedankt voor je snelle antwoord. Jammer dat het niet met de DSG bak werkt. Rij nu tijdelijk in een automaat en herken dat remmen. Ik had altijd een hekel aan mensen die heel veel hun rempedaal aanraken, maar begrijp nu waarom.
Vermoedelijk dat ik mede daarom toch voor een handgeschakelde gaat.
 

ougie

Forumguru
Hallo Astonia

Het toeval wil dat ik de laatste 7 jaar in een auto heb gereden met de hill hold control, namelijk Subaru. Sinds twee weken rijd ik Skoda en die heeft deze optie helaas niet, en ik mis het toch echt. Technisch weet ik niet precies hoe het werk, maar prakties is het zo; als je met de neus van de auto naar boven gericht in bv een file of brug hoef je maar een maal de rempendaal aan te tikken en je blijft stilstaan. Je hebt wel de auto in zijn versnelling staan, laat je die lanzaam opkomen, ga je gewoon rijden. De aloude hellingproef is overbodig dus. En deauto achter jouw heeft geen last van jouw felle remlichten. Nogmaals dat is het enige wat ik mis.
 

Dutch4x4

Senior Member
WTF! Is het patent van Subaru op de hillholder verlopen?

Ik heb dit in mijn Legacy gehad. Geweldige uitvinding, werkt inderdaad alleen op handgeschakelde auto's. Tegen een helling oprijden, stoppen voor een verkeerslicht (bij een brug bijvoorbeeld), rem en koppeling in en dan... gewoon je rem loslaten! Je blijft gewoon staan.

Hellingproef onder de knie hebben is met zo'n systeem volkomen overbodig. Het systeem voert iedere keer de perfecte hellingproef uit...

Ook perfect voor caravantrekkers. Het is natuurlijk de pest voor je koppeling als je eerst met twee ton naar achteren glijdt om vervolgens de koppeling de klap te laten opvangen. Kortom, heb je een caravan, dan is dit een must-have-optie.
 

Dutch4x4

Senior Member
Vroeger stond er nog een mooie uitleg van het systeem op subaru.nl, maar ik kan het nu niet meer vinden.
 

ougie

Forumguru
Wat een genot om te leven,
en je informatie op het Skodaforum te geven.

Het is toch Sinterklaas avond
 

Dutch4x4

Senior Member
Ja, die had ik al gezien, Erik, zo werkt het inderdaad vanuit de bestuurder bekeken. Mooi hè?

Maar wat ik bedoelde, was een technische uitleg. Ik ben ook benieuwd of het VAG-systeem technisch hetzelfde is als dat van Subaru, of dat ze een ander truukje hebben gevonden.
 
Op de C4 is deze optie ook te bestellen als ik me niet vergis. Dus het patent zal wel ergens in 2004 zijn verlopen.
 
als ik mij niet mis verkeken heb dacht ik toch op de Belgische site van skoda,voor de O2 gezien te hebben dat dit in optie te verkrijgen is!!!
 
Voor de prijs hoef ik het zeker niet te laten. Vermoedelijk kan mijn vrouw deze optie ook heel erg waarderen /forum/images/graemlins/laugh.gif
 

sbm

Lid
Volgens mij interpreteren jullie het hill-hold systeem van Skoda niet helemaal juist.

De hill hold control werkt alleen maar als je op een helling staat van een minimaal aantal graden. Weet alleen niet meer hoeveel, maar is nog best wel steil voordat het gaat werken. Het enige wat het doet is dat zodra je op een steile helling staat je je rempedaal al kunt loslaten, de auto 2 seconden op de rem blijft staan en rustig kunt optrekken zonder dat de auto al gelijk achteruit rijdt: de hellingproef dus.

Het hill hold control systeem werkt dus alleen maar op het moment dat je op een steile helling staat. Anders niet. Als je dus nu voor een stoplicht komt te staan, waarbij de neus van je auto iets hoger staat omdat je op een klein hellinkje, dan werkt het dus helaas niet.
 

ougie

Forumguru
Ik kan niet voor andere merken spreken, maar bij Subaru werkte het bij het kleinste hellinkje. Ik mis het nog steeds. /forum/images/graemlins/407.gif
 
Bovenaan Onderaan