Hoe achterklep vastmaken indien deels open

The Vipe

Actief lid
Van het weekend kwam ik bij het vervoeren van enkele lange pakketten net enkele centimeters tekort in de auto waardoor de achterklep niet geheel kon sluiten.

Helaas is de dakrails bij dit model Octavia geïntegreerd, had ik mijn dakdragers niet bij me en wacht ik al 6mnd op mijn onderbouwtrekhaak wegens het SFD2 issue bij Skoda/VAG. Kortom, dan maar de achterklep een stukje open...

...maar hoe zet je zo'n achterklep nu vast om te voorkomen dat deze tijdens het rijden gaat klapperen of weer omhoog schiet (en het nummerbord niet meer zichtbaar is)?
Benieuwd hoe jullie dit oplossen? De klep heeft namelijk nergens een mogelijkheid een touw o.i.d. aan vast te maken, de achterruitenwisser vind ik te link - bang dat dit afbreekt.

Uiteindelijk heb ik een spanband gepakt, deze vastgemaakt aan de ijzerenhaak van de linkerachterdeurbevestiging, de spanband vervolgens achterlangs getrokken over de achterklep tussen nummerplaat en nummerplaatverlichting langs naar de rechterachterdeurbevestiging. Zo voorkwamen we in elk geval dat de achterklep ging bewegen. Werkte prima, maar ik vind een spanband over de lak van de auto geen prettig idee dus ben benieuwd of er hier wellicht mensen zijn die dé oplossing hebben hiervoor?

• Leuk
Waarderingen: CDO

1983jeroen

Forumguru
Ik heb een speciale spanband in de auto met een kunstof beugel om in het slot te klikken. Ideaal. De andere kant knoop je wel ergens aan vast (in mijn geval de trekhaak)

Canon-Eye

Forumguru
Zitten er aan de zijkanten achterin dan geen sjorogen waar je de spanband (via het slot in de klep) doorheen kunt trekken?

EdK

Forumguru
Zoals antera al vertelde is dit echt de makkelijkste manier...
Alle keren dat ook mijn llading even te lang was het op deze wijze opgelost

The Vipe

Actief lid
Is er geen risico dat het slot dan weer op schiet als een soort 'veiligheidssysteem' ofzo?
Die kunststof beugel om het het slot vast te maken klinkt ideaal, daar ga ik eens naar op zoek, bedankt!
En in reactie op @Canon-Eye : nee, er zitten nergens sjorogen aan de klep helaas. :(

Canon-Eye

Forumguru
nee, er zitten nergens sjorogen aan de klep helaas
Niet aan de klep, maar aan de zijkant in de kofferruimte zitten in mijn Leon in totaal 4 sjorogen (2 bij de achterbank en 2 achter in de hoeken). Die zullen bij nieuwere modellen toch niet wegbezuinigd zijn?

Iets anders in dit verband: als je zo met niet geheel gesloten achterklep rijdt, zorg er dan voor dat de kachelventilator op volle kracht blaast en alle zijruiten gesloten zijn. Daarmee zorg je ervoor dat de uitlaatgassen niet t.g.v. de luchtwervelingen naar binnen kunnen slaan, wat behoorlijk ongezond zou kunnen uitpakken.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan