Hoe bevalt jouw Fabia (na 5 jaar) ?

Rickyxx

Nieuw lid
De meeste bezitters van een nieuwe Fabia (combi) zijn, net zoals ik, enthousiast. Prima auto, goede prijs/kwaliteit verhouding.

Maar is men na 5 jaar nog steeds zo enthousiast?
In mijn geval helaas niet.

De eerste 5 jaar totaal geen problemen gehad, prima auto zo leek het.
De Fabia Combi 1.4 heeft altijd op tijd onderhoud gekregen bij de dealer.
Na het 5e jaar (rond de 85000 km) werd het opeens één aaneenschakeling van diverse mankementen.

Aircothermostaat (kosten thermostaat 15 Euro, inbouwkosten 200 Euro),
Koppakking,
Stabilisatorstang,
Mechanisme ruit in portier defect,
Centrale vergrendeling (spontaan op slot onder het rijden en niet meer open te krijgen),
Stuurbekrachting (2 keer),
Lekkage koelvloeistof,
Rafelen veiligheidsgordel (APK !!),

Dit allemaal in 2 jaar tijd.
Wanneer het ene mankement is verholpen, dient de volgende zich meteen aan.
Nu net gerepareerd en nu begint het motormanagement lampje te branden.
Motorisch gelukkig nog geen probleem mee gehad.

Van andere Fabia rijders vernomen dat mijn geval zeker geen incident is.

Ondanks de goede ervaringen in de 1e 5 jaar, vind ik het teleurstellend dat er daarna zo ontzettend veel kostbare reparaties nodig zijn. Als gevolg hiervan, zal mijn volgende auto geen Skoda worden.

Hoe zijn jouw ervaringen met een wat oudere Skoda Fabia (Combi)?
 

Ted

Forumguru
Inmiddels net 5 jaar is mijn Fabia Combi SDI 1,9 Creation en het volgende heeft zich aangediend aan gebreken:
- Homokineten onlangs gewisseld vanwege trillingen
- CC schakelaar hersteld met kontakt spray
- rechterportierschakelaar heeft kuren.
- Dakrailcoating heeft gebreken.

De auto heeft 145 dkm gelopen en heeft nog steeds de eerste remblokken!

Omdat ik het onderhoud zelf doe heeft met name de homokineten niet veel gekost, bij de garage kost zo'n klus ca. 350 euro. Zij wisselen niet maar vernieuwen!

Ofschoon de gebreken typisch VAG zijn vallen ze mij ook een beetje tegen.
 

Joke

Nieuw lid
Ook ik heb net na 5 jaar problemen met de centrale vergrendeling. Met mijn sleutel en reserve sleutel krijg ik alle deuren, behalve de bestuurdersdeur op slot en open. De bestuurdersdeur moet ik met de sleutel in de deur openen en dichtdoen. Dat is enorm vervelend. Dit defect schijnt niet meer binnen de fabrieksgarantie te vallen. Ben hier erg teleurgesteld over. Ik rijd al 25 jaar skoda en heb zoiets nog nooit ervaren. Ik zie dat meerdere mensen dit probleem ervaren. Wat is er aan de hand en wat is de goedkoopste oplossing?
 

ertromp

Forumguru
Ook ik heb net na 5 jaar problemen met de centrale vergrendeling. Met mijn sleutel en reserve sleutel krijg ik alle deuren, behalve de bestuurdersdeur op slot en open. De bestuurdersdeur moet ik met de sleutel in de deur openen en dichtdoen. Dat is enorm vervelend. Dit defect schijnt niet meer binnen de fabrieksgarantie te vallen. Ben hier erg teleurgesteld over. Ik rijd al 25 jaar skoda en heb zoiets nog nooit ervaren. Ik zie dat meerdere mensen dit probleem ervaren. Wat is er aan de hand en wat is de goedkoopste oplossing?
Welkom hier @Joke

Tja een deurvergrendeling waar je na 5 jaar nog garantie op verwacht?! :lezen:

En ik neem aan dat je een Fabia 2 hebt?

Goedkoopste oplossing is zelf een nieuwe vergrendelingsmotor er in te zetten

http://www.kleingunnewiek.com/voorraad/Skoda/Fabia 08-/Deurslot+Mechaniek+4Deurs+links-voor/
 

Joke

Nieuw lid
oke dank je wel, maar als ik er zelf iets aan doe, vervalt de mobiliteitsgarantie. Ik vind de prijzen die de garages hanteren belachelijk. Dit is echt absurd. Aangezien ikzelf niet handig ben, durf ik me hieraan niet te wagen. Heb alle beurten in de garage laten uitvoeren. Heb altijd nieuwe auto's gekocht en nu met studerende kinderen geen nieuwe meer aangeschaft. Maar 200 euro om dit te laten repareren vind ik wel erg veel, maar heb blijkbaar weinig keus. Jammer. Dat zal bij mijn keuze bij een volgende wagen wel mee wegen. Ben niet tevreden over de prijzen die Skoda de laatste jaren hanteert. We hebben destijds voor Skoda gekozen omdat deze que prijs goed in de markt lag, ook beurten enzo. Maar de laatste jaren is dat echt absurd gestegen.
 

ertromp

Forumguru
oke dank je wel, maar als ik er zelf iets aan doe, vervalt de mobiliteitsgarantie. Ik vind de prijzen die de garages hanteren belachelijk. Dit is echt absurd. Aangezien ikzelf niet handig ben, durf ik me hieraan niet te wagen. Heb alle beurten in de garage laten uitvoeren. Heb altijd nieuwe auto's gekocht en nu met studerende kinderen geen nieuwe meer aangeschaft. Maar 200 euro om dit te laten repareren vind ik wel erg veel, maar heb blijkbaar weinig keus. Jammer. Dat zal bij mijn keuze bij een volgende wagen wel mee wegen. Ben niet tevreden over de prijzen die Skoda de laatste jaren hanteert. We hebben destijds voor Skoda gekozen omdat deze que prijs goed in de markt lag, ook beurten enzo. Maar de laatste jaren is dat echt absurd gestegen.
Je mobiliteitsgarantie heeft geen moer te maken met het vervangen van het deurvergrendelingsmechaniek.
Informeer eens bij VAGTechniek in Nuenen wat daar de prijs voor vervanging is of een andere VAG specialist
 

ertromp

Forumguru
En welke volgende wagen biedt garantie dat er geen deurvergrendeling kapot gaat of zou goedkoper in de garage of onderdelen zijn ?
 

Joke

Nieuw lid
De mobiliteitsgarantie geldt alleen als je alle defecten via een Skoda garage laat repareren. Doe je dat ergens anders, dan vervalt dit. Ik heb daarom vandaag de garage toch maar opdracht gegeven het te laten repareren. Nee je hebt nooit garantie of iets wel of niet defect raakt binnen of buiten de garantie. Dat is ook niet het punt. Als iets defect is wil ik daar best voor betalen, maar een garage kan ook eens kijken naar het verleden van een klant, we hebben al 25 jaar alle beurten bij de Skoda garage laten doen en als ik kijk in de buurt wat een beurt bij een andere garage kost, dan krab ik me soms wel eens achter de oren. Ik heb destijds voor Skoda gekozen omdat prijs en product met bevielen. De laatste jaren worden de beurten steeds duurder en duurder. Als ik lees dat een vervanging 60 euro kost, dan vraag ik me af waarom een garage er dan 200 euro voor telt. Dat is mijn punt. Een klant is blijkbaar niets meer waard. Ik denk dat dit mijn laatste bezoek aan een skoda garage is, dan maar geen mobiliteitsgarantie. We hebben immers ook nog de ANWB.
 

ertromp

Forumguru
De mobiliteitsgarantie geldt alleen als je alle defecten via een Skoda garage laat repareren. Doe je dat ergens anders, dan vervalt dit. .

En dit is absoluut niet waar. Kijk de voorwaarden in je mobiliteitsgarantie er maar op na. Alleen onderhoud is een verplichting.
Voor niets gaat de zon op. Ook de kachel moet blijven branden in de garage. Een onderdeel als zo'n vergrendelingsmotor is helaas aan slijtage onderhavig.
 

Canon-Eye

Forumguru
De mobiliteitsgarantie geldt alleen als je alle defecten via een Skoda garage laat repareren.
Het criterium voor de mobiliteitsgarantie is, dat het onderhoud steeds aantoonbaar is uitgevoerd door een dealer - en uit je onderhoudsboekje blijkt door stempels en handtekeningen van de dealer(s) dat alle voorgeschreven beurten op tijd zijn uitgevoerd.
Reparaties worden nooit in het onderhoudsboekje genoteerd - en als een niet-dealer die uitvoert weet geen dealer daar iets van. Daarbij, zeker als het randzaken betreft (deurslot, nieuwe voorruit, verzin het verder maar) gaat het hem ook geen ene moer aan trouwens.
 
Bovenaan Onderaan